Ford S-Max I – praktyczne siedmioosobowe auto
Z jednej strony to wygodny, obszerny, siedmioosobowy minivan, z drugiej strony to auto dające frajdę z jazdy nie gorszą niż niejedno auto o sportowych aspiracjach. A przy tym samochód z atrakcyjną sylwetką i dynamicznym wyglądem. Ford S-Max, produkowany w latach 2006-2015 pozytywnie zaskakuje – jego właściwości jezdne są znacznie lepsze, niż można by się spodziewać, biorąc pod uwagę gabaryty minivana. Pozwala przemieszczać się wygodnie, ale też pewnie i bezpiecznie. A co Ford S-Max kryje pod maską?
Jaki silnik benzynowy wybrać?
Szeroka paleta silników Forda S-Max sprawia, że przed zakupem warto przyjrzeć się bliżej każdemu z nich. Silniki benzynowe dostępne są w pojemnościach od 1.6 do 2.5 litra i w zakresie mocy 145 do 220 KM. Od razu podpowiadamy, ten najmniejszy przyda się, jeśli eksploatujemy auto wyłącznie na krótkich dystansach. Jeśli myślimy o wyprawie z całą rodziną i bagażami na pokładzie, zainwestujmy w większą pojemność. Zaoszczędzimy sobie i bliskim nerwów.
Do wyboru mamy:
- 1.6 l EcoBoost z turbodoładowaniem oraz mocą 160 KM,
- 2.0 l – silnik wolnossący o mocy 145 KM,
- 2.0 l EcoBoost z turbodoładowaniem i mocą 203 lub 240 KM,
- 2.3 l Duratec o mocy 160 KM,
- 2.5 l pięciocylindrowy, doładowany silnik o mocy 220 KM.
Bezpiecznym wyborem wśród silników benzynowych S-Maxa będzie wolnossące 2.0 lub 2.3, choć nie jest to najbardziej dynamiczne rozwiązanie. 2.5 turbo to trwały silnik z bardzo dobrymi osiągami, ale trudno ustrzelić S-Maxa w tej wersji. Poza tym trzeba się liczyć ze sporym apetytem na paliwo. Z kolei 2.0 l EcoBoost będzie dość dynamiczny, ale jego konstrukcja zwiększa szanse na wystąpienie awarii.
Instalacja LPG najlepiej sprawdzi się w wolnossących 2.0 l oraz 2.3 l. W silnikach z turbodoładowaniem również można ją założyć, ale będzie znacznie droższa. Warto więc przeliczyć, czy cała inwestycja opłaci się, tym bardziej, że instalacje LPG warto montować do silników z mniejszymi przebiegami.
Silniki Diesla w S-Maxie
Gama silników Diesla w S-Maxie także jest dość duża. Dostępne są silniki o pojemności od 1.6 l do 2.2 l o mocy w zakresem od 115 do 200 KM:
- 1.6 TDCi l o mocy 115 KM,
- 1.8 TDCi l o mocy 115 i 125 KM,
- 2.0 TDCi l o mocy 115, 130, 140 i 163 KM,
- 2.2 TDCi l o mocy 175 KM i 200 KM.
Najbardziej polecane z silników wysokoprężnych są jednostki 2.0 l oraz 2.2 l TDCi. Za to silnik 1.8 l lepiej sobie odpuścić. Nie cieszy się dobrą sławą, ze względu na przestarzałą konstrukcję i niską kulturę pracy.
Warto wiedzieć, że większość jednostek po liftingu, czyli produkowanych po 2010 roku, posiada już filtr DPF, co może być problematyczne jeśli auto użytkowane jest głównie w mieście.
Ile kosztuje Ford S-Max?
Ford S-Max to auto pełne zalet – świetnie się prowadzi, jest przestronne i wyposażone w wiele praktycznych schowków, a przeszklenia w połączeniu z wysoką pozycją za kierownicą pozwalają na swobodne manewrowanie mimo sporych gabarytów samochodu. Zaskoczyć może więc fakt, że koszt zakupu najtańszych egzemplarzy w 2019 roku wynosił już ok. 11 000 złotych. Ceny najdroższych aut z tego modelu sięgają 79 000 złotych.
Czy Ford S-Max to odpowiednie auto dla Twojej rodziny? Sprawdź to w naszym teście.