27 marca 2024

Ford spóźnił się na bal? Nowy Explorer w końcu z polskimi cenami i świetnym wyposażeniem

2024 Ford Explorer - przód

Mimo że elektryczny Ford Explorer został pokazany rok temu, dopiero teraz wjeżdża na rynek. Rynek, na którym obecnie ma miejsce duże ochłodzenie w temacie elektromobilności. Czyżby Amerykanie spóźnili się na bal?

Nowy Ford Explorer jest pierwszym samochodem elektrycznym tego producenta, opartym na technologii Volkswagena. Pod względem konstrukcyjnym blisko mu do ID.4, z którym dzieli przede wszystkim platformę modułową MEB oraz przypisane jej podzespoły.

Auto miało trafić do produkcji jeszcze w połowie zeszłego roku, ale tak się nie stało. Powód? Według szefa Forda – Jima Farleya – wytwarzanie nowego Explorera opóźniono, ponieważ inżynierowie marki nie byli zadowolenia ze „sposobu rozchodzenia się ciepła” w tym aucie. Inaczej mówiąc, chodzi o kwestie związane z zagrożeniem pożarowym.

Nowy Ford Explorer: wersje silnikowe

Ale teraz Ford Explorer w końcu trafił na rynek. Elektryk, mierzący 456,8 cm długości, 187,1 cm szerokości oraz 163 cm wysokości, oferowany jest w dwóch wariantach układu napędowego.

Słabszy dysponuje 286-konnym silnikiem, wyciskającym z siebie 545 Nm, które trafiają wyłącznie do tylnych kół. Taki Ford Explorer waży 2090 kg (585 kg ładowności) i jest zasilany przez baterię litowo-jonową o pojemności użytkowej 77 kWh.

Auto od 0 do 100 km/h rozpędza się w 6,4 s i pojedzie z prędkością maksymalną 180 km/h. Zasięg? Na jednym ładowaniu Ford Explorer RWD w podstawowej wersji Explorer pokona dystans 602 km (572 km w Premium) przy spodziewanym średnim zużyciu energii na poziomie 13,9 kWh/100 km.

Bateria tego amerykańskiego auta z genami Volkswagena przyjmie prąd z maksymalną mocą 135 kW, co oznacza, że od 10 do 80% naładuje się w czasie 28 minut. Ładowarka pokładowa ma z kolei moc 11 kW.

Szybszy wariant nowego Forda Explorera dysponuje dwoma silnikami o łącznej mocy 340 KM. Tylny wytwarza 545 Nm, natomiast przedni dorzuca 134 Nm. Odmiana AWD 0 do 100 km/h rozpędza się w 5,3 s i również pojedzie z prędkością maksymalną 180 km/h.

W jej przypadku akumulator litowo-jonowy ma pojemność użytkową 79 kWh, zdolny przyjąć prąd z mocą maksymalną 185 kW (ładowarka pokładowa: 11 kW). Zasięg Explorera AWD w najtańszej wersji to 566 km. Z kolei w droższej, określanej jako Premium, to 532 km.

Nowe Ford Explorer: ceny i wyposażenie

Nowy Ford Explorer kosztuje od 217 270 zł (242 270 zł – wersja Premium). W programie „Mój Elektryk” jego cena wynosi z kolei od 179 520 zł. Auto oferowane jest w 6 kolorach nadwozia do wyboru, a na zamówiony egzemplarz trzeba obecnie czekać 24 tygodnie.

Dla porównania cena Skody Enyaq (60 kW, 179 KM) startuje z pułapu 209 850 zł (w promocji), a Volkswagena ID.4 Special Edition – 199 390 zł (w promocji).

Wyposażenie podstawowej wersji Forda Explorera rysuje się jako bardzo solidne. Na jej pokładzie znajdziemy m.in.:

  • automatyczną klimatyzację 2-strefową
  • elektrycznie sterowane, podgrzewane i składane lusterka zewnętrzne
  • podgrzewane fotele (kierowcy: z masażem i regulacją w 12 kierunkach)
  • dostęp bezkluczykowy
  • 19-calowe obręcze z lekkich stopów
  • podgrzewaną kierownicę
  • częściowo skórzaną tapicerkę
  • 5,3-calowy ekran zegarów
  • 14,6-calowy wyświetlacza systemu multimedialnego z nawigacją i dostępem do internetu
  • adaptacyjny tempomat z funkcją stop&go
  • wspomaganie utrzymania na pasie ruchu
  • rozpoznawanie znaków drogowych
  • monitorowanie martwego pola
  • czujniki parkowania z przodu i z tyłu
  • ładowarkę indukcyjną
  • reflektory w technologii LED
  • dotykowo przyciemniane szyby w tylnej części nadwozia
  • kamerę cofania

Wariant Premium, którego cena rozpoczyna się od 234 270 zł (RWD) lub 259 270 zł (AWD), dorzuca do tego przede wszystkim:

  • skórzaną tapicerkę
  • elektrycznie sterowaną pokrywę bagażnika
  • 20-calowe obręcze kół
  • oświetlenie nastrojowe w kabinie
  • zestaw audio Bang&Olufsen z 10. głośnikami i subwooferem
  • reflektory matrycowe

Nowy Ford Explorer: gwarancja

Ford na swój nowy samochód udziela gwarancji mechanicznej, wynoszącej 2 lata bez limitu kilometrów. Z kolei na akumulator trakcyjny – 8 lat z ograniczeniem przebiegu do 160 000 km.

2024 Ford Explorer - przód
2024 Ford Explorer - tył
2024 Ford Explorer - przód
2024 Ford Explorer - tył
2024 Ford Explorer - przód
2024 Ford Explorer - tył
2024 Ford Explorer - ładowanie
2024 Ford Explorer - ładowanie
Ford Explorer - wizu
Ford Explorer