6 czerwca 2023

Francuzi zaczęli odsłaniać swojego bestsellera! 2024 Peugeot 3008: nowy kokpit i napęd wyłącznie elektryczny

2024 Peugeot 3008 - kokpit

Francuski bestseller w tym roku doczeka się następcy. Poznawanie tego samochodu rozpoczynamy jednak od kokpitu, w którym zadebiutował 21-calowy ekran panoramiczny. Ale przyszła generacja Peugeota 3008 ponownie zostanie zdefiniowana na nowo – stanie się elektrykiem!

Bez dwóch zdań wciąż aktualne jeszcze wcielenie Peugeota 3008 jest autem przełomowych. Dlaczego? Nie dość, że stanowi zupełnie nowe otwarcie na tle poprzednika, to jeszcze jest pierwszym od lat naprawdę dopracowanym modelem Peugeota.

Przekonuje nie tylko wyglądem, ale i jakością wykonania, przyjemnie zestrojonym układem jezdnym oraz ogólnym wysokim stopniem dopracowania. To wszystko sprawiło, że Peugeot 3008 praktycznie z miejsca stał się bestsellerem francuskiej marki. O w ile 2016 r. (ostatnim poprzedniej generacji i pierwszym nowej) sprzedano 75 tys. szt., o tyle po zmianie modelu – ponad 168 tys. szt.

Ale urok tego samochodu powoli przemija, a aktualna generacja musi ustąpić nowej. Francuzi właśnie zaczęli ją odsłaniać. Zaczęli od kokpitu, w którym debiutuje zupełnie nowy, 21-calowy ekran panoramiczny (TUTAJ zobaczysz test używanego 3008 I).

2024 Peugeot 3008: jeden ekran zamiast dwóch

Co ciekawe, nowy, 2024 Peugeot 3008 przejdzie wręcz przełomową zmianę. Wraz z nadejściem kolejnej generacji stanie się bowiem całkowicie elektrycznym crossoverem z nadwoziem typu fastback (jak model 408). Czyli z niezbyt mocno opadającą pokrywą bagażnika.

Na razie Francuzi ujawnili jednak wyłącznie kokpit tego samochodu, który został zdominowany przez 21-calowy ekran panoramiczny. Jest on zakrzywiony, wyróżnia się wysoką rozdzielczością i góruje nad całą deską rozdzielczą. I choć i-Cockpit od momentu swojej premiery był ciągle unowocześniany, w ciągu ostatniej dekady nie przeszedł równie dużej metamorfozy, co w przyszłym, 2024 Peugeocie 3008.

Panoramiczny ekran ma łączyć w sobie centralny ekran dotykowy i wyświetlacz przezierny (typu head-up). Rozciąga się on od lewej krawędzi kokpitu do konsoli środkowej. Został on zamontowany za pomocą tzw. pojedynczej nóżki, przez co ma wyglądać, jakby unosił się w powietrzu ponad poziomym pasem na desce rozdzielczej. Efekt ten podkreśla nastrojowe oświetlenie biegnące przez całą długość kokpitu i przechodzące na drzwi.

Dla kierowcy i pasażera

Ekran został lekko zakrzywiony w stronę kierowcy, ale pozostaje dostępny również z pozycji pasażera. Łączy on w sobie dwie kluczowe funkcje. Po lewej stronie umieszczono zestaw wskaźników, przekazujący wszystkie najbardziej niezbędne informacje dla kierowcy. Są to dane o prędkości jazdy, zużyciu energii czy informacje z systemów wspomagania.

Z kolei po prawej strony znalazła się sekcja przewidziana zarówno dla kierowcy, jak i pasażera. Za jej pomocą można m.in. sterować ogrzewaniem i klimatyzacją, czy zarządzać mediami, nawigacją lub łącznością.

Poniżej tej części umieszczono przyciski, które Francuzi określają jako i-Toggles. Są one dotykowe i w pełni konfigurowalne. Dzięki temu można je zaprogramować w taki sposób, aby uzyskać bezpośredni dostęp do 10 ulubionych funkcji.

Mogą to być wybieranie numeru telefonu do ulubionego kontaktu czy też prowadzenie do najczęściej wybieranego miejsca docelowego. Może to być też np. ustawienie idealnej dla danego kierowcy temperatury w kabinie.

2024 Peugeot 3008: znajomy rysunek kokpitu

Patrząc na deskę rozdzielczą z elementami z tkaniny, które przechodzą na drzwi, od razu widać, że to mocno unowocześniony kokpit aktualnego Peugeota 3008. Mimo tego, poza 21-calowym ekranem można tu znaleźć również inne niuanse.

To choćby przeniesienie sterowania przekładnią z konsoli środkowej na deskę rozdzielczą. Przełącznik w postaci suwaka zamiast dźwigni, umieszczono z prawej strony kierownicy tuż obok startera silnika. Peugeot chwali się, że to bardzo ergonomiczne rozwiązanie – podobne można znaleźć m.in. w Porsche Taycanie.

Kierownica także jest nowa. Tak, jak w poprzedniku zachowała ona „kwadratowaty” kształt. Znalazły się na niej pola dotykowe w miejscu przycisków. Co istotne, automatycznie wykrywają one palce użytkownika, jednak są aktywowane dopiero po ich wciśnięciu.

Według Francuzów ma to pozwolić na uniknięcie problemów znanych z modeli Volkswagena. Czyli nieumyślnej zmiany np. głośności czy stacji radiowej przy operowaniu kierownicą (TUTAJ dowiesz się, jak działa auto na prąd).

Co jeszcze? Peugeot obiecują wysoką jakość wykończenia i użytych elementów. Przykład? Choćby aluminiowa listwa ciągnąca się przez szerokość kokpitu, od której odbija się oświetlenie nastrojowe.

„Tkaniny wspaniale łączą się z aluminiowymi wykończeniami, tworząc wyjątkową, wysokiej jakości kombinację materiałów" – czytamy w informacji prasowej.

Na platformie STLA Medium?

Premiera nowego, w pełni elektrycznego, 2024 Peugeota 3008 ma nastąpić we wrześniu bieżącego roku. Przypuszcza się, że zostanie on oparty na zupełnie nowej platformie modułowej dla aut elektrycznych.

Nazywa się ona STLA Medium i ma być dostępna z trzema opcjami elektrycznego układu napędowego. Co ważne, zasięg 2024 Peugeot 3008 może sięgać nawet 700 km.

2024 Peugeot 3008 - kokpit
2024 Peugeot 3008 - kokpit
2024 Peugeot 3008 - kokpit
2024 Peugeot 3008 - kokpit
2024 Peugeot 3008