18 czerwca 2023

Funkcja Auto Hold – co to jest i jak działa?

Auto Hold

To bardzo przydatna funkcja szczególnie w samochodzie z automatyczną skrzynią biegów i w czasie jazdy po mieście. Czym jest Auto Hold i jak działa?

Dzięki niej samochód po zatrzymaniu się w miejscu ani drgnie. Funkcja Auto Hold jest szczególnie przydatna podczas jazdy w korkach. I choć większość kierowców swobodnie obywa się bez niej, bez dwóch zdań bardzo ułatwia ona życie.

Co to jest Auto Hold?

Inaczej to automatyczny hamulec postojowy, który stanowi dodatkową funkcję elektronicznego hamulca postojowego. Jest on obsługiwany przez jednostkę hydrauliczną układów ABS/ESP, zapobiegając przypadkowemu toczeniu się samochodu podczas postoju.

Auto Hold

Zazwyczaj Auto Hold wystarczy załączyć raz, a samochód zapamięta to ustawienie nawet po ponownym uruchomieniu silnika. Choć są wyjątki od tej reguły – to przede wszystkim modele azjatyckie.

Zalety automatycznego hamulca postojowego

Niektórzy kierowcy mają trudności z zapobieganiem stoczenia się przy ruszaniu pod górę – w takiej sytuacji automatyczny hamulec postojowy również będzie idealnym rozwiązaniem. Jego kolejną zaletę można odkryć w szczególności podczas jazdy w korkach.

Auto nie tylko się nie stoczy, ani nie ruszy w przód, ale również uwalnia kierowcę od konieczności trzymania stopy na pedale hamulca. Może to nie brzmieć, jako coś szczególnego, ale dla ludzi często jeżdżących po mieście w godzinach szczytu automatyczny hamulec postojowy stanowi naprawdę solidne ułatwienie (TUTAJ dowiesz się, czy można jeździć bez korka paliwa).

Jak to działa?

Automatyczny hamulec postojowy wykorzystuje układy ESP (elektroniczny program stabilizacji) oraz ABS (układ zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania). Kiedy samochód całkowicie się zatrzyma, czujniki prędkości kół używane przez ABS określają, że pojazd stoi, a następnie jednostka hydrauliczna ESP automatycznie uruchamia wszystkie cztery zaciski hamulcowe.

Auto Hold

Dzięki funkcji Auto Hold na postoju kierowca nie musi trzymać nogi na pedale hamulca.

W momencie postoju funkcja Auto Hold utrzymuje ostatnie ciśnienie w układzie hamulcowym, aby pojazd stał w miejscu. Jeśli czujniki ABS-u wykryją jakikolwiek ruch, ciśnienie w układzie hamulcowym ulegnie zwiększeniu, co ma zapobiec stoczeniu się samochodu.

W momencie naciśnięcia pedału gazu Auto Hold obniża ciśnienie w układzie hamulcowym, pozwalając na ruszenie samochodu. Co ważne, funkcja ta jest dostępna zarówno w pojazdach z przekładnią automatyczną, jak i ręczną.

Czy ta funkcja jest stosowana we wszystkich autach?

Funkcja Auto Hold jest stosowana w samochodach zaopatrzonych w elektroniczny hamulec postojowy. Pomimo że wiele współczesnych modeli ma go na swoim wyposażeniu, za automatyczny hamulec postojowy zazwyczaj trzeba dopłacać.

Skąd wiadomo, że w samochodzie jest automatyczny hamulec postojowy?

Świadczy o tym przede wszystkim obecność przycisku Auto Hold, który najczęściej jest zlokalizowany w pobliżu skrzyni biegów. Co ważne, często wystarczy aktywować tę funkcję raz, a po wyłączeniu samochodu i ponownym uruchomieniu go, ustawienie to zostanie zapamiętane.

Auto Hold

Po załączeniu się automatycznego hamulca postojowego odpowiednia ikonka wyświetla się na desce rozdzielczej.

O tym, że automatyczny hamulec postojowy został załączony świadczy nie tylko fakt, że auto nie rusza się na postoju. Dodatkową informację stanowi zielona ikonka z literą „p” lub z odpowiednim napisem, odpalająca się na desce rozdzielczej.

Gaśnie ona po ruszeniu z miejsca.

Auto Hold - GALERIA

Auto Hold
Auto Hold
Auto Hold