27 stycznia 2025

Chińczycy nie odpuszczają. Kolejna marka zapowiedziała desant na nasz rynek

GAC Aion UT

Chińskie firmy motoryzacyjne nie dają nam chwili wytchnienia. Teraz atak na polski rynek szykuje kolejny producent z Państwa Środka. To Guanqzhou Automobile Group, czyli GAC, który w 2023 roku był trzecim największym wytwórcą elektryków na świecie. Jakie zaoferuje modele?

Sprawdź finansowanie OTOMOTO Lease

GAC został założony przez chiński rząd (ma w nim 60% udziałów) w 1997 roku, a w samym 2024 roku sprzedał ponad 2 mln samochodów. Większość, co absolutnie nie dziwi, znalazła nabywców na rodzimym rynku. Z kolei około 120 tys. trafiła za granicę. Oznaczało to wzrost o 68% względem 2023 roku.

Ale GAC ma znacznie większe ambicje. Daje sobie bowiem 10 lat na to, aby osiągnąć łączną sprzedaż na poziomie 5 mln aut rocznie. Pomóc ma w tym m.in. rozszerzenie działalności o nowe rynki, w tym o europejski.

Tutaj Chińczycy chcą zaistnieć na początku w Polsce i w Portugalii, a nieco później – również w Niemczech. Ich pierwszy model będzie dysponować napędem w pełni elektrycznym, czyli zostanie objęty karnymi cłami. I to najwyższą taryfą, co wynika z powiązań z chińskim rządem.

Przedstawiciele firmy są zdania, że i tak zaoferują produkty konkurencyjne cenowo.

TUTAJ poznasz najlepsze elektryki w trasę.

GAC w Polsce: na początek spory SUV

Jak informuje koncern GAC, na Starym Kontynencie ma sprzedawać samochody pod swoją własną marką. Czyli jako GAC, choć zaoferuje pojazdy z różnych linii. W swoim portfolio ma bowiem marki Aion, Trumpchi, Hycan czy Hyptec.

Pierwszym z modeli firmy GAC w Polsce będzie Aion V. To zupełnie nowy SUV klasy średniej, mierzący 461 cm długości i dysponujący akumulatorem trakcyjnym o trzech różnych pojemnościach do wyboru – 62, 75 lub 90 kWh.

Moc silnika trakcyjnego waha się od 204 do 224 KM, a maksymalny zasięg wynosi od 520 przez 650 do 750 km, według chińskiego cyklu CLTC. Na tle WLTP jest on niestety dużo bardziej… pobłażliwy.

Wewnątrz GAC Aion V wyróżnia się m.in. dwuramienną kierownicą, cyfrowymi zegarami czy 14,6-calowym systemem multimedialnym z ekranem w orientacji poziomej. Deska rozdzielcza ma prosty kształt i atrakcyjne dla oka oświetlenie nastrojowe.

Rywalem dla tego modelu w Europie są choćby Ford Explorer, Volkswagen ID.4 czy Skoda Enyaq. Cena? Według niemieckiego magazynu elektroautomobil.com w przypadku wariantu z baterią 75 kWh (520 km zasięgu) wyniesie ona około 35 tys. euro. Czyli około 147 600 zł.

TUTAJ przeczytasz o obniżkach aut na prąd, wywołanych programem Mój elektryk 2.0.

GAC w Polsce: rywal dla VW ID.3

Drugi model firmy GAC, jaki zadebiutuje w Polsce, to Aion UT. Auto, zaprojektowane przez Chińczyków w ich studiu w Mediolanie, mierzy 427 cm długości i gra w tej samej lidze, co m.in. Volkswagen ID.3. Jego cena ma wynieść poniżej 30 000 euro (ok. 126 500 zł), a sprzedaż wystartować na początku 2026 roku.

W Polsce GAC Aion UT ma mieć 204 KM, a w odmianie z baterią o pojemności 60 kWh zapewnić zasięg 430 km. Co ciekawe, mniejszy z modeli Chińczyków również powstał na tej samej platformie, co większy. Wyróżnia się 275-centymetrowym rozstawem osi i zapewnia godną uznania moc ładowania, sięgającą 180 kW.

Niewykluczone, że wkrótce do gamy tego producenta dołączą dwa kolejne auta, czyli Aion Y i Hyptec HT. Czy tak się stanie? Czas pokaże.

Polska nie chłonie elektryków

GAC z ofertą wyłącznie aut elektrycznych w Polsce z pewnością nie będzie miał lekko. W zeszłym roku na naszym rynku nabywców znalazło 16 563 samochodów na prąd, co stanowiło zaledwie 3% sprzedaży. Przy okazji elektryki zaliczyły spadek o 3% względem 2023 roku.

W tym roku sytuacja niekoniecznie się poprawi. Choć z dniem 3 lutego będzie można zacząć składać wnioski na program Mój elektryk 2.0, z udziału w nim wycofano przedsiębiorstwa. O maksymalną dopłatą, wynoszącą nawet 40 tys. zł do zakupu nowego auta, będę mogły się ubiegać wyłącznie osoby fizyczne bądź prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Ale celem GAC-a na początek ma być… zdobycie rozpoznawalności. Poza tym niewielki polski rynek może być dobrym poligonem doświadczalnym przed dalszą ekspansją na Starym Kontynencie.

GAC Aion V - przód
GAC Aion V - tył
GAC Aion V - przód
GAC Aion V - kokpit
GAC Aion UT
GAC Aion UT
GAC Aion UT
GAC Aion UT
GAC Aion UT