11 września 2024

Geely E5 to elektryczny crossover, który pojawi się w Europie. Co łączy go z Izerą?

Geely E5

Zupełnie nowe Geely E5 to samochód globalny, spełniający standardy homologacyjne 89 krajów. Jego bateria ma wytrzymać nawet 1 mln km.

461,5 cm długości, 190,1 cm szerokości i 167,0 cm wysokości, a także rozstaw osi wynoszący 275,0 cm. Oto wymiary Geely E5, czyli najnowszego modelu gigantycznego, chińskiego koncernu.

W pierwszej połowie 2024 roku wzrost sprzedaży zagranicznej Geely Auto Group osiągnął rekordowy poziom ponad 67% rok do roku, osiągając pułap 197 428 aut. Wymiary zupełnie nowego E5 stawiają to auto w tej samej klasie, co Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4 czy Toyota bZ4X.

Nieco dłuższe są za to Ford Mustang Mach-E, Tesla Model Y czy BYD Seal U – informuje portal elektromobilni.pl.

Geely E5 rozbije cenowy bank?

Cena Geely E5 w Europie jest szacowana na około 170 000 zł, choć niektórzy wspominają nawet o kwocie około 130 000 zł. Jeśli sprawdziłby się ten drugi scenariusz, mielibyśmy do czynienia z sensacją. Ten pierwszy również oznaczałby wyjątkowo korzystny stosunek ceny do tego, co ten samochód oferuje. Przykładowo, Skoda Enyaq kosztuje nie mniej niż 219 850 zł.

Jak prezentują się parametry Geely E5? Moc 218 KM i 320 Nm maksymalnego momentu obrotowego niezależnie od wersji. Te są dwie – różnią się pojemnością baterii. Mniejsza ma 50 kWh (zasięg 440 km w chińskim cyklu pomiarowym CLTC), a większa – 60 kWh (530 km).

Napęd wędruje na przednią oś. Obecnie Geely E5 jest dostępne wyłącznie w wersji elektrycznej, ale niewykluczone, że wkrótce gamę uzupełni także model ze spalinowym range extenderem. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h odmiany na prąd to 6,9 s. Co z ładowaniem? Akumulator można nabić od 30% do 80% w ciągu 20 minut (TUTAJ poznasz najlepsze elektryki w daleką trasę).

Topowe wersje Geely E5 w swoim wyposażeniu mają m.in. 16-głośnikowy system audio, fotele z masażem i wentylacją, a także system multimedialny z obsługą głosową „reagującą w ciągu 500 milisekund”.

Trwała bateria zaletą

Przy okazji premiery Geely E5 Chińczycy pochwalili się także nowym rodzajem akumulatora. Specjalna chemia ogniw oraz konstrukcja modułów (z krótkim ostrzem) – oto elementy, które mają sprawić, że jego trwałość będzie ponadprzeciętna. Według deklaracji producenta wytrzyma on nawet 1 mln km. Jak wynika z testów, auto po 300 000 km miało jeszcze ponad 90% pierwotnej pojemności baterii.

Pozostałe zalety Geely E5 to np. obecność nowego, stworzonego przez Chińczyków systemu odblokowywania klamek ukrytych w drzwiach. Ma on podnieść bezpieczeństwo przy wypadku i ułatwić służbom dostanie się do auta. Dyrektor generalny Geely Auto Group, Jerry Gan, podaje, że firma „podzieli się technologią” z innymi producentami.

„Czysty, elektryczny model E5 ma zostać wkrótce zaprezentowany na całym świecie. Będzie kolejnym impulsem stale przyspieszającej ekspansji międzynarodowej Geely, podczas gdy firma nieustannie wypełnia swoje zobowiązanie do tworzenia zrównoważonej przyszłości i lepszego świata dla wszystkich” – informuje producent.

Geely E5 a Izera

Przed swoim światowym debiutem zamaskowane prototypy Geely E5 były widywane m.in. w Szwecji na warszawskich tablicach rejestracyjnych, co rozbudziło liczne domysły na temat tego, że trwają właśnie testy wyczekiwanej Izery.

Być może polski elektryk, gdy już się pojawi, w ramach partnerstwa z chińską marką otrzyma niektóre z rozwiązań technicznych modelu E5. Wytrzymała bateria byłaby z pewnością świetnym pomysłem. Ale do mety projektu Izery droga jest jeszcze daleka.

Wybór nowego prezesa EMP, spółki celowej powołanej do stworzenia pierwszego polskiego samochodu elektrycznego, jest jednak dobrym prognostykiem (TUTAJ przeczytasz o tym więcej).