General Motor wraca do Europy. Czy Cadillac Lyriq podbije rynek?

Już niebawem pojawi się u nas poważny i globalny producent samochodów. General Motors wraca do Europy. Jak zapowiedziała Mary Barra prezes GM, koncern na starym kontynencie będzie oferował wyłącznie samochody elektryczne.
Podczas konferencji Milken Global w Los Angeles Mary Barra zapowiedziała, że z uwagi na coraz większe zainteresowanie samochodami elektrycznymi w Europie, GM jest gotowe na powrót do Europy. Choć od razu przyznała, że tak naprawdę GM nigdy na 100 procent z Europy nie zrezygnowało.
„Około pięciu lat temu sprzedaliśmy markę Opel i Vauxhall koncernowi Stellantis i nie mamy wyrzutów sumienia z powodu sprzedaży działalności związanej z silnikami spalinowymi” – powiedziała Barra.

Chevrolet Corvette to już nie Chevrolet.
„To była trudna decyzja dla General Motors, ale uważamy, że była właściwa. Sprzedaż pozwoliła nam zainwestować w pojazdy przeznaczone na rynek Ameryki Północnej i Chin, czyli rynków, na których GM historycznie osiągał zyski. Z kolei wyjście z Europy pozwoliło na rozwój pojazdów elektrycznych i autonomicznych – tłumaczy Bara.
GM opuścił Europę po prawie 90 latach działalności, sprzedając Opla i Vauxhalla w 2017 roku za około 2,2 mld dolarów. Przynosiły one straty firmie przez 16 kolejnych lat.
Europa druga po Chinach
W grudniu ponad 20 proc. nowych samochodów sprzedanych w Europie i Wielkiej Brytanii miało napęd elektryczny. W Polsce liczba rejestracji samochodów typu BEV też systematycznie rośnie, choć wystartowaliśmy z zupełnie innego poziomu. Ogólny trend jednak jest widoczny i wydaje się, że dostrzegł go także GM.

Marry Barra szefowa GM
Amerykańscy analitycy twierdzą, że Europa jest drugim co do wielkości, obok Chin, rynkiem pojazdów elektrycznych na świecie. Marki koncernu GM wycofały się z Europy z powodu niemożności spełnienia surowych wymogów emisji spalin. Po przejściu na napęd elektryczny ta bariera znika, a to oznacza, że powrót staje się realny. Tym bardziej że wszystkie marki koncernu GM: Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC od 2035 toku mają produkować wyłącznie samochody elektryczne.
Jest też utworzona w 2021 roku marka BrightDrop, producent dostawczych samochodów elektrycznych.
Zawsze tu byliśmy
Jak przyznała Bara, GM nigdy tak naprawdę nie zrezygnował z Europy. Nadal dostępne są tutaj samochody Corvette i wybrane modele Cadillaca. Co więcej, istnieją struktury GM Europe na czele których stoi dyrektor zarządzający Mahmoud Samara, wcześniej wiceprezesem ds. sprzedaży, usług i marketingu Cadillaca w Ameryce Północnej.
Jakie modele mógłby być dostępne w Europie?
Dzisiaj koncern GM oprócz różnych modeli spalinowych produkuje dwa elektryczne Buicki: Velite 7 z 2020 roku i Velite 6 z 2019 roku. Są to jednak konstrukcje Chińskie przeznaczone głównie na tamtejszy rynek.

Buick Velite 6
W gamie Chevroleta obok legendarnych modeli Trax, Trailblazer, Tahoe i Suburban elektryczny jest Bolt. To auto z 2012 roku i nic nie wskazuje, by pojawiło się w Europie ponownie. Próby i zapowiedzi już były. Jeśli zatem mowa o Chevroletach BEV, to przyjadą do nas planowane nowości, czyli Equinox i elektryczna wersja pikapa Silverado.
Z kolei w gamie Cadillaca oprócz linii CT i XT, a także Escalade niebawem do produkcji ma trafić elektryczny model Lyriq, a nieco później Celestiq. To z nimi koncern wiąże największe nadzieje.
W ofercie GM jest też elektryczny furgon EV600 produkowany pod marką BrightDrop. Choć to nadal coś w rodzaju startupa, na samochód są już pierwsze zamówienia i to nie byle jakie, bo 500 szt. już zamówił FedEx. Kolejne 12 tys. zamówień zapowiedział inny amerykański odbiorca.
Co ważne z europejskiego punktu widzenia, pod koniec tego roku pojawi się ma a w przyszłym trafić do sprzedaży, kolejna generacja Corvette. Jak już zapowiedziano będzie ona także w wersji elektrycznej.
W Chinach liderem Mini
Czy GM straciło na wyjściu z Europy? Nic bardziej mylnego. Pozbyło się tylko nierentownych marek i biznesów. GM dzięki spółce joint venture (SAIC-GM-Wuling) jest producentem najlepiej sprzedającego się samochodu elektrycznego w Chinach. To Mini Ev marki Hongguang.

Wuling Mini EV, auto zbudowane przez GM na rynek chiński
W ubiegłym roku sprzedaż sięgnęła blisko 400 tys. szt. Auto jest niewielkie, kosztuje nieco ponad 3 tys. dolarów i można je kupić na jednej z globalnych platform zakupowych.
General Motors - GALERIA







