O-ho-ho! GLE najpopularniejszy w grudniu
Lepiej kupić auto na zapas?
Porównując końcówkę roku z początkiem 2021, widać zmiany w preferencjach kierowców. Z rankingu TOP10 najpopularniejszych pod względem wyświetleń modeli zniknęły Fiat Tipo, Skoda Superb, Dacia Duster czy Volkswagen Golf. W ich miejsce pojawiły się Toyota RAV4, BMW Seria 5, BMW X5 oraz Kia Ceed i Sportage.
Ta sytuacja może być podyktowana zarówno potencjalną dostępnością modeli, ale również przekonaniem o dalszym wzroście cen samochodów w 2022 roku. Wg prognoz Carsmile, na rynku pierwotnym możemy się spodziewać podwyżek o nawet 15-20% w tym roku. Jednocześnie praktycznie zniknęły rabaty dealerskie, co klienci odczują dodatkowo. Grudniowe zainteresowanie droższymi modelami aut mogło być więc próbą uniknięcia wyższych cen.
Segment premium przejmuje ranking ofert
Za popytem podąża podaż samochodów, bo i tutaj widzimy duże zmiany w porównaniu z początkiem roku 2021. W grudniu najwięcej ofert sprzedaży dotyczyło co prawda Fiata Tipo (2,1% wystawionych ogłoszeń). Ale w TOP10 wystawionych ogłoszeń są też modele BMW: X3, Seria 3 i Seria 5 oraz Audi Q5 i Q3. Poza tym sprzedający często oferowali też Alfę Romeo Stelvio.
SUV-y królami polowania
Na liście życzeń kupujących nadal królują SUV’y (48,9% wyświetleń ogłoszeń w grudniu i wzrost popularności o 3,3 p.p. w porównaniu ze styczniem 2021). Na dalszych miejscach zainteresowania znalazły się sedany (14,6% wyświetleń ofert) oraz kompakty (9,3% wyświetleń). W obu przypadkach zainteresowanie było jednak mniejsze niż na początku roku 2021. Wzrosło natomiast zainteresowanie minivanami oraz coupe. Nasila się także moda na automatyczną skrzynię biegów w nowych samochodach. W grudniu takie ogłoszenia odnotowały aż 75,5% liczby wyświetleń (wzrost o 14,4 p.p. w porównaniu z początkiem roku).
W statystykach OTOMOTO widać też wyraźny wzrost cen na rynku samochodów nowych. Egzemplarze w cenie powyżej 100.000 złotych stanowiły w styczniu 2021 64% liczby wystawionych ogłoszeń. W grudniu, samochody z tego przedziału cenowego to już 76,4% wszystkich ofert sprzedaży nowych aut. A aż 35,4% wystawionych ogłoszeń dotyczyło egzemplarzy w cenie równej lub powyżej 200 000 złotych. Ten wyraźny wzrost to również konsekwencja spadku liczby ofert samochodów tańszych.
Elektromobilność odpowiedzią na wyzwania rynku?
Zgodnie z prognozami OTOMOTO, rok 2021 okazał się być istotny, jeśli chodzi o popularność samochodów elektrycznych. Oczywiście, nadal nie jest to zainteresowanie na masową skalę, ale w styczniu zarówno udział wystawień pojazdów zeroemisyjnych, jak i zainteresowanie nimi wynosiło 1,4%. Pod koniec roku, udział ofert sprzedaży „elektryków” wyniósł już 6,3% liczby ogłoszeń. Podobnie do 6% wzrosła liczba wyświetleń takich ogłoszeń przez potencjalnych kupujących.
Rośnie też zainteresowanie hybrydami (11,4% wyświetleń ofert w grudniu; wzrost o 3,1 p.p. w porównaniu ze styczniem). Nadal ponad 60% kierowców szuka silników benzynowych i systematycznie spada zainteresowanie dieslami. Na początku roku takie oferty notowały 26,3% wyświetleń, w grudniu – już tylko 20,5% (spadek o 5,8 p.p.).
Ciekawostką jest fakt, że wśród samochodów nowych, 3,3% wystawionych w grudniu ofert dotyczyło pojazdów z 2020 roku. A zatem, mimo dużego popytu, nie wszystkie egzemplarze „sprzedają się na pniu”.