Hamulce bębnowe – czy są lepsze od tarczowych?

Układ hamulcowy ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo podróżowania. W poszczególnych modelach samochodów producenci stosują różne rozwiązania. Jednym z nich są hamulce bębnowe. Czym są, jakie mają wady i zalety?
Hamulce bębnowe czy tarczowe? Które są lepsze?
Zarówno hamulce bębnowe, jak i tarczowe mają określone wady i zalety. Aby odpowiedzieć na pytanie, które z nich są lepsze, należy zastanowić się, do jakiego typu samochodu mają być przeznaczone. W autach typowo miejskich, o niskiej mocy, wariant bębnowy w zupełności wystarczy.
Inaczej wygląda sytuacja w przypadku droższych, większych i mocniejszych modeli. Tutaj zdecydowanie lepiej sprawdzą się hamulce tarczowe. Zapewniają większą skuteczność hamowania, a w wariancie wentylowanym skutecznie chronią przed przegrzaniem takie elementy jak np. łożyska.
Czym są hamulcowe bębnowe?
Hamulce bębnowe składają się z kilku elementów. Najważniejszym i najbardziej widocznym jest bęben. W jego wnętrzu możemy znaleźć nieobrotową tarczę koła, do której przymocowane są szczęki hamulcowe. Zauważymy tam również specjalne sprężynki i tłoczek.
Jak działają hamulcowe bębnowe?
W momencie, w którym hamujemy, szczęki hamulcowe rozpierane za pomocą tłoczka trą o wewnętrzną powierzchnię bębna. Tym samym również okładziny cierne wytwarzają określone tarcie. Efektem jest hamowanie pojazdu. Aby czynność zatrzymać, a szczęki mogły się cofnąć, stosuje się wspomniane wcześniej sprężynki.
Rodzaje hamulców bębnowych.
Konstrukcja hamulców bębnowych jest stosunkowo prosta. Mimo to możemy wyróżnić kilka rodzajów zastosowanych rozwiązań. Należą do nich:
- Układ Simplex – zbudowany z jednego cylinderka hamulcowego i dwóch tłoczków. Zużycie szczęk w tym przypadku następuje nierównomiernie. Przyczyną jest sposób, w jaki następuje hamowanie, najpierw użyta zostaje część górna szczęki, a następnie dolna.
- Układ Duplex – w tym przypadku mamy do czynienia z dwoma cylinderkami, z których każdy odpowiada za zacisk danej szczęki i z pojedynczymi tłoczkami. Proces zużycia obydwu szczęk następuje w sposób równomierny. Co innego zużycie szczęk w stosunku do ich powierzchni, które przebiega nierównomiernie. Spotyka się także rozwiązanie typu Duo Duplex, będące połączeniem układów Simplex i Duplex.
- Układ samowzmacniający – zasada działania jest taka sama jak w przypadku układu Simplex. Tutaj również znajdziemy jeden cylinderek i dwa tłoczki. Różnica polega na sposobie montażu szczęk. Nie są one przymocowane na stałe, a pływająco. W efekcie obie zużywają się praktycznie w jednakowym stopniu.
Wady hamulców bębnowych
Do wad hamulców bębnowych możemy zaliczyć:
- nierównomierne zużycie
- efekt tarcia jest silnie uzależniony od warunków pracy, takich jak np. zawilgocenie czy temperatura otoczenia
- nie nadają się do samochodów o dużej mocy z uwagi na podatność na przegrzewanie i niższą skuteczność hamowania (nawet mimo faktu współpracy w niektórych przypadkach z układem ABS)
- większa waga niż w przypadku hamulców tarczowych, przez co skutecznie zwiększa się masa nieresorowana
- wpływ na szybsze zużycie innych elementów (znacznie częściej wymiany wymagają w tym przypadku przednie klocki hamulcowe)
Zalety hamulców bębnowych
Mimo że hamulce bębnowe kojarzą się raczej ze starszymi pojazdami, to wielu producentów nadal stosuje to rozwiązanie. Głównie w przypadku tańszych i mniej skomplikowanych w budowie samochodów. Najważniejsze zalety tego układu to:
- większa wytrzymałość niż w przypadku hamulców tarczowych, co ma duże znaczenie w przypadku tańszych pojazdów, których użytkownicy nastawieni są na ekonomiczną jazdę
- niższy koszt zakupu (szczególnie zestawiając ze sobą takie elementy jak cylinderek w hamulcach bębnowych i zaciski w hamulcach tarczowych) i prosta konstrukcja
Czy da się zmienić hamulce bębnowe na tarczowe?
Taka czynność w wielu przypadkach jest możliwa. Zjawisko jest bardzo popularne wśród miłośników wszelkiego rodzaju modyfikacji. Sytuację ułatwia fakt, że producenci samochodów często stosują w niektórych modelach różne rozwiązania w odniesieniu do układu hamulcowego.
Przykładem może być widoczny na zdjęciu powyżej Peugeot 207. Egzemplarz fabrycznie wyposażony był w hamulce bębnowe z tyłu, jednak właściciel zdecydował się na transplantację kompletnego układu (w tym przypadku hamulców tarczowych) z najmocniejszej wersji RC. W efekcie skuteczność hamowania zdecydowanie się zwiększyła. Minus to koszt całej operacji, kilkukrotnie większy niż w przypadku zakupu i wymiany hamulców bębnowych. W większości przypadków ma to związek również z koniecznością wymiany dodatkowych elementów takich jak piasty, linka hamulca ręcznego czy przewody hamulcowe.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Co jest lepsze – hamulce tarczowe czy hamulce bębnowe?
Nie istnieje jednoznaczna odpowiedź na to pytanie. Każdy z wymienionych układów ma wady i zalety. Wszystko zależy od tego, w jakim typie auta zostanie zastosowane konkretne rozwiązanie i w jakich warunkach pojazd będzie użytkowany.
Ile wytrzymują hamulce bębnowe?
Wymiana hamulców bębnowych może nastąpić nawet po przejechaniu ponad 100 tysięcy kilometrów. Oczywiście pod warunkiem rozsądnego użytkowania samochodu i okresowej kontroli układu.
Kiedy wymiana bębnów hamulcowych?
Powinna nastąpić niezwłocznie w przypadku kiedy odczuwamy wyraźne pogorszenie hamowania. Może objawiać się również takim zjawiskiem jak chwilowe przerwy w hamowaniu z wyższej prędkości. Jest to zjawisko szczególnie niebezpieczne, którego za wszelką cenę należy uniknąć. Dodatkowym sygnałem mogą być niepokojące dźwięki dochodzące z okolic bębnów (stukanie, tarcie, piski, bicie).