Hybrydy po 5 latach najmniej tracą na wartości. TOP 25 najlepszych modeli i 25 najgorszych

Spośród samochodów, które w ciągu 5 lat eksploatacji najmniej tracą na wartości, wyróżniają się hybrydy. Ale dobrze swoją cenę utrzymują również pojazdy sportowe czy pick-upy. Wyniki badania: oto 25 aut, które najmniej i najmocniej tracą na wartości.
Wyniki tego badania należy traktować z pewnym dystansem. Dlaczego? Ponieważ przeprowadzili je Amerykanie z iSeeCars – firmy badawczej i jednocześnie wyszukiwarki aut używanych.
W ramach najnowszego raportu przeanalizowali oni 1,1 mln samochodów, sprzedanych od listopada 2022 do października 2023 roku. Badanie dotyczyło pojazdów w wieku 5 lat.
Utrata wartości po 5 latach: jest lepiej
Zgodnie z nim obecnie wszystkie samochody używane lepiej utrzymują swoją wartość niż miało to miejsce w 2019 roku. Czyli przed pandemią COVID-19. Wynika to z ograniczonej produkcji w jej czasie, a także z ciągnących się z jej powodu braków komponentów.
Przed pandemią przeciętny samochód po 5 latach użytkowania średnio tracił na wartości około 50% ze swojej początkowej ceny. Obecnie średnia amortyzacja dla tej grupy pojazdów wynosi 38,8%, przy czym najgorsze pod tym względem są samochody elektryczne.
„Dobra wiadomość dla właścicieli samochodów jest taka, że wszystkie używane auta utrzymują swoją wartość lepiej niż 5 lat temu” – twierdzi Karl Brauer, analityk wykonawczy iSeeCars.
„Ale nie wszystkie używane samochody w równym stopniu zachowują wartość. Wśród najlepszych segmentów znajdują się pick-upy i hybrydy, a najgorsze są pojazdy elektryczne. Hybrydy mają niemal 12 punktów procentowych przewagi nad pojazdami elektrycznymi pod względem utrzymania wartości, co po 5 latach przekłada się na wyższą wartość rynkową o tysiące dolarów” – dodaje Brauer.
Najmniej tracą Porsche
Które pojazdy według Amerykanów najmniej tracą na wartości? Najwyższe notowanie utrzymuje Porsche 911 Coupe z wynikiem zaledwie 9,3%, co w przeliczeniu na pieniądze daje kwotę ponad 18 tys. dolarów. Wskazuje to na duży popyt na ten model na rynku pojazdów używanych.
Kolejną pozycję zajmuje Porsche 718 Cayman (17,6%), za którym plasuje się Toyota Tacoma (20,4%). Czwarty jest Jeep Wrangler (20,8%), a czołową szóstkę uzupełniają Honda Civic (20,8%) oraz Subaru BRZ (23,4%).
Utrata wartości po 5 latach: omijaj luksusowe
Luksusowe samochody zawsze tracą na wartości szybciej niż modele głównego nurtu, co potwierdzają wyniki najnowszego badania iSeeCars. Średnio dla tej grupy samochodów to 48,1%. Dla porównania przeciętna dla całego rynku wynosi 38,8% oraz 36,8% dla pojazdów innych niż luksusowe.
„Kupujący, którzy chcą zatrzymać swoje pojazdy przez długi czas, nie powinni zbytnio martwić się tymi stawkami amortyzacji” – uważa Brauer. „Ale jeśli co kilka lat zmieniasz pojazd na nowy i są to luksusowe sedany lub luksusowe SUV-y, stracisz dużo pieniędzy” – dodaje.
Hybrydy czy elektryki? Odpowiedź jest prosta
W ciągu ostatnich 4 lat wartość używanych aut hybrydowych wzrosła o niemal 20%. Oznacza to spadek z 56,7% w 2019 roku do 37,4% obecnie. Za popytem stoi połączenie wysokich cen paliwa oraz coraz większe zaufanie do takich modeli. W szczególności do Toyoty.
„Długa historia Toyoty w zakresie modeli hybrydowych zapewnia jej silną bazę klientów, chociaż Honda i Hyundai również budują rzeszę fanów pojazdów hybrydowych” – uważa Brauer.
Podczas gdy średnia amortyzacja dla wszystkich 5-letnich pojazdów według iSeeCars wynosi 38,8%, w przypadku aut na prąd to o 10% więcej. „Warto zauważyć rozbieżność między pojazdami elektrycznymi i hybrydowymi, przy czym auta na prąd są najgorszą grupą pod względem utrzymywania swojej wartości, a hybrydy jednymi z najlepszych” – mówi Brauer.
„Niektórzy producenci ograniczyli lub nawet porzucili rynek pojazdów hybrydowych na rzecz pojazdów elektrycznych, ale liczby te sugerują, że konsumenci nadal doceniają połączenie wyższej wydajności paliwowej hybrydy i braku obaw o zerowy zasięg, jakie zapewnia taki samochód” – dodaje analityk iSeeCars.
Tutaj istotny spadek cen wynika przede wszystkim z lęku potencjalnych klientów o trwałość baterii. Świat elektromobilności, szczególnie w przypadku pojazdów używanych nadal jest dla wielu nieznany (TUTAJ dowiesz się, jak wydłużyć żywotność baterii elektryka).