11 maja 2024

Używany Hyundai i30 II – opinie, usterki. Jaki silnik wybrać?

Hyundai i30 II przód

Z tego artykułu dowiesz się jakie są wady i zalety używanego Hyundaia i30. Prezentujemy drugą generację (GD), produkowaną w latach 2011-2017. Koreański samochód był modernizowany w 2014 roku. Główne zmiany to nowa atrapa chłodnicy oraz nowe silniki. Najtańsze egzemplarze w ogłoszeniach kosztują ok. 15 tys. zł. Jednak na zakup i30 II w dobrym stanie potrzeba przynajmniej 20 tys. zł.

Hyundai i30 II jest pod każdym względem bardziej atrakcyjny od poprzednika. Ciekawsza stylizacja, większa ilość miejsca dla pasażerów i lepsza jakość wykończenia to tylko niektóre z zalet nowszego modelu. Głównym rywalem tego samochodu jest… jego techniczna siostra, czyli Kia Ceed, która cieszy się jeszcze większą popularnością. 

Używany Hyundai i30 II – nadwozie

Hyundai i30 II występuje w dwóch wersjach nadwozia – jako hatchback (3- lub 5-drzwiowy) oraz kombi i jest typowym reprezentantem klasy kompaktowej. Pod względem ilości miejsca dla pasażerów auto należy do największych w swoim segmencie. Wersja kombi jest bardziej pakowna niż niejeden starszy samochód klasy średniej.

Tak dobrze nie możemy natomiast ocenić zabezpieczenia antykorozyjnego. Najstarsze egzemplarze trzeba przed zakupem koniecznie zobaczyć na podnośniku, ponieważ podwozie może być już w wielu miejscach zardzewiałe.

Niektórzy użytkownicy narzekają również na przeciętne wygłuszenie – tu pomaga wyklejenie nadkoli oraz podłogi bagażnika. Lifting przeprowadzony w 2014 roku ograniczył się do niewielkich zmian stylistycznych (odnowiono np. atrapę chłodnicy), więc z punktu widzenia kupującego nie będzie on miał większego znaczenia. Starszą i nowszą wersję na pierwszy rzut oka rozróżni chyba tylko pracownik salonu Hyundaia.

CZYTAJ TEŻ: Odnowiony Hyundai i30 – nie poznasz, że się zmienił.

Używany Hyundai i30 II – bagażnik

Bagażnik wersji hatchback ma pojemność 378 l, która po złożeniu oparć tylnej kanapy zwiększa się do 1316 l. To przeciętny wynik we współczesnej klasie kompaktowej. Jeśli ktoś chce podróżować z rodziną może rozważyć zakup kombi, które jest pod tym względem znacznie lepsze (528/1642 l).

Używany Hyundai i30 II - deska rozdzielcza

Wnętrze jest przemyślane, funkcjonalne i ergonomiczne. Jakość materiałów jest typowa dla tego segmentu, a precyzja montażu – zdecydowanie powyżej przeciętnej. Nie wszystkim podoba się wyprofilowanie foteli, ale to raczej kwestia indywidualnych preferencji niż wada samochodu.

Ogólną niezłą ocenę psują trochę łuszczące się kierownice. Na pierwszy rzut oka mogłyby sugerować spory przebieg, tymczasem w praktyce okazuje się, że licznik zgodnie z prawdą pokazuje niewiele ponad 100 tys. km. A tak przy okazji – układ kierowniczy nie jest w tym aucie idealny. Z jednej strony ma trzy tryby pracy (Flex Steer), z drugiej producent organizował np. kampanię serwisową dotyczącą wspomagania kierownicy. Po zakupie można sprawdzić w ASO, czy dany egzemplarz ją przeszedł.  

Niewielkie kontrowersje budzi niebieskawe podświetlenie deski rozdzielczej. O ile przy zegarach to jeszcze ma swój styl, o tyle na konsoli centralnej wygląda już po prostu tanio. I to chyba jedyna wada tego kokpitu.

Uważni kierowcy zwrócą zapewne uwagę na napis na desce rozdzielczej „Clean Air”. Chodzi o system jonizacji powietrza, który przyspiesza neutralizację przykrych zapachów. 

Używany Hyundai i30 II – wyposażenie

Na naszym rynku Hyundai i30 II oferowany był w wielu wersjach wyposażenia. Podstawowy nie obejmował klimatyzacji, więc nie cieszył się zainteresowaniem.

Większość nabywców wybierała przynajmniej odmianę Classic, która oprócz wspomagania kierownicy, centralnego zamka, elektrycznie sterowanych szyb przednich i lusterek, miała właśnie i klimatyzację. Kolejne poziomy to m.in. Classic Plus, Comfort, Style czy Premium. Topowy wariant miał nawet skórzaną tapicerkę.

Używany Hyundai i30 II – zawieszenie

Z przodu mamy układ McPherson, z tyłu – konstrukcję wielowahaczową. Trudno jednoznacznie oceniać trwałość zawieszenia. Jedni ją chwalą, inni narzekają, że jest zbyt niska. Bezdyskusyjne są natomiast przystępne ceny części łączników stabilizatora, wahaczy czy tulejek. Cieszy fakt, że praktycznie wszystko jest już dostępne w niezależnych hurtowniach, a nie tylko w ASO. Gdyby wskazać najsłabsze punkty, to byłyby to łożyska kolumn McPherson oraz łączniki stabilizatora.

Używany Hyundai i30 II – układ napędowy i skrzynia biegów

Raczej nikt nie pyta o niezawodność ręcznych skrzyń biegów, ale one też nie sprawiają większych problemów (po zakupie warto sprawdzić jedynie poziom oleju). Spore zainteresowanie budzą natomiast przekładnie automatyczne.

W Hyundaiu i30 występują ich dwa rodzaje. Zwykły 6-biegowy automat (z silnikami 1.6 MPI, 1.6 GDI, 1.6 CRDi) oraz 7-biegowa skrzynia dwusprzęgłowa DCT. Była ona montowane opcjonalnie do wersji wysokoprężnych 1.6 CRDi i blue 1.6 CRDi, a także do odmian benzynowych 1.6 GDI. Zwykłe automaty są dość niezawodne. DCT również sprawują się nie najgorzej, ale w ich przypadku wiele zależy od sposobu jazdy i wykorzystywania momentu obrotowego, który – zwłaszcza w dieslach – potrafi radykalnie skrócić żywotność zespołu sprzęgieł.

A propo’s sprzęgieł warto wiedzieć, że w bazowych, najsłabszych odmianach wysokoprężnych z ręcznymi skrzyniami biegów nie ma dwumasowego koła zamachowego. W najmocniejszych koło dwumasowe może występować albo nie. Trzeba to sprawdzić na podstawie numeru VIN w ASO.

Używany Hyundai i30 II – jaki silnik wybrać

Żaden z popularnych w Hyundaiu i30 silników nie jest zły. Polecamy starsze jednostki benzynowe MPI – są mniej skomplikowane. Diesle pod względem niezawodności prezentują całkiem niezły, wyrównany poziom.

Silniki benzynowe

Do wyboru mamy pięć jednostek zasilanych benzyną – 1.4 CVVT, 1.4 blue, 1.6 MPI, 1.6 GDI oraz 1.6 GDI Turbo.

Silnik 1.4 CVVT/99 KM był montowany do liftingu (rodzina Gamma). Wersja 1.4 blue/100 KM (rodzina Kappa) zastąpiła go po modernizacji. Obie zasługują na dobrą ocenę. Silniki 1.6 MPI oraz 1.6 GDI (z bezpośrednim wtryskiem) oferowano równolegle od początku kariery rynkowej i30. Polecamy pierwszą z nich – jest mniej skomplikowana. Po liftingu gamę uzupełniła jednostka 1.6 GDI Turbo, czyli wersja silnika 1.6 GDI z turbodoładowaniem. 

Silniki Diesla

Do wyboru mamy pięć jednostek wysokoprężnych. Wszystkie mają cztery cylindry, a każda z nich jest oszczędna i pracuje kulturalnie. Silnik 1.4 CRDi ma 90 KM i mimo niewielkiej pojemności sprawia wrażenie wystarczającego, ale i tak polecamy większe jednostki 1.6 CRDI. Nie tylko mają więcej mocy (110, 128 i 136 KM), ale są jeszcze trwalsze i jeszcze mniej awaryjne. Co ciekawe – nie sprawiają większych problemów nawet w mieście – seryjny filtr cząstek stałych nieźle znosi eksploatację w takich warunkach.  

Dane techniczne:

Używany Hyundai i30 II – jaki jest w eksploatacji?

Koszty eksploatacji, a także specyfika użytkowania są typowe dla klasy kompaktowej. Oznacza to, że samochód jest przyjazny dla portfela, a wydatki na paliwo (w przypadku podstawowych wersji silnikowych) i na serwis nie powinny przesadnie drenować kieszeni.

Części zamienne? Kiedyś były z nimi spore problemy, wiele osób z konieczności korzystała wyłącznie z tych sprzedawanych w ASO. Obecnie ich dostępność jest znacznie lepsza, a ceny – przystępne.

Używany Hyundai i30 II – typowe usterki

Pod względem niezawodności i30 plasuje się powyżej średniej, ale ma swoje słabe strony. Przed zakupem warto obejrzeć na podnośniku podłogę pod kątem korozji. Nie zachwyca także trwałość lakieru na dolnych partiach auta.

U mechanika warto także zwrócić uwagę na stan łożysk kolumn McPhersona. Jeśli kupowany egzemplarz ma instalację gazową, nie zaszkodzi kontrola składu spalin albo inspekcja komór spalania przez gniazda świec za pomocą kamerki inspekcyjnej (warto zobaczyć w jakim stanie są zawory). Jeśli warsztat nie posiada takiego wyposażenia należy przynajmniej sprawdzić czy silnik pracuje równo na obu paliwach i czy nie świeci się kontrolka check engine.

Używany Hyundai i30 II – ceny, oferta rynkowa

Oferta aut używanych jest spora. Dominują poflotowe egzemplarze z nadwoziem kombi. Nieco mniej jest 5-drzwiowych hatchbacków. Wersje 3-drzwiowe to nisza. Na zakup zadbanego egzemplarza z początkowego okresu produkcji wystarczy 20 000 zł.

Największym zainteresowaniem cieszą się dobrze wyposażone hatchbacki 5D. Kombi są wyceniane nieco taniej, ponieważ na ogół są to egzemplarze po flotach.

Używany Hyundai i30 II – opinie kierowców

Zalety

Użytkownicy chwalą sobie przestronność tego samochodu i niski poziom awaryjności (auto raczej nie traci z tego powodu mobilności). Bardzo dobrze oceniana jest także gama silnikowa. W zasadzie każdy znajdzie w niej coś dla siebie.

Wady

Najważniejszą jest kiepskie wyciszenie wnętrza.

Hyundai i30 II przód
Hyundai i30 przód
Hyundai i30 przód
Hyundai i30 przód
Hyundai i30 bok
Hyundai i30 bok
Hyundai i30 tył
Hyundai i30 II wnętrze
Hyundai i30 wnętrze