Hyundai Ioniq 5 w terenowej wersji? Testy już trwają
Po niezwykle mocnej odmianie N, teraz przychodzi pora na coś dla tych, którzy wolą wolniejszą jazdę, ale za to po trudniejszych szlakach. Hyundai Ioniq 5 XRT ma być kolejnym wariantem koreańskiego elektryka.
Czy Hyundai Ioniq 5 jest SUV-em? Zdania na ten temat są podzielone – niektórzy wskazują, że rzeczywiście ma podniesioną, masywną sylwetkę, niczym inne propozycje z wyjątkowo popularnego segmentu. Inni widzą w nim raczej hatchbacka, tyle że nieco przerośniętego, a 650-konną wersję N nazywają hot hatchem – informuje portal elektromobilni.pl.
Hyundai Ioniq 5 XRT: nowa wersja
Obecnie trwają testy prototypów o nazwie XRT, które na zdjęciach uwiecznił portal The Korean Car Blog. Auto póki co jeździ przykryte kamuflażem, utrudniającym wypatrzenie szczegółów stylistycznych (TUTAJ poznasz najlepsze elektryki w dalekie trasy).
Widać jednak, że przyszły Hyundai Ioniq 5 XRT ma duże, czerwone haki z przodu, ułatwiające wyciąganie auta z kłopotów i… dodające off-roadowego charakteru. Pojawią się także większe koła na bardziej „mięsistych” oponach oraz zmodyfikowane progi i zderzaki.
Co jeszcze? Nie zabraknie relingów dachowych (zapewne w opcji zagości też bagażnik dachowy, a być może również i namiot) i listwy świetlnej LED poprawiającej widoczność w „dzikich”, ciemnych miejscach daleko poza miastem (TUTAJ przeczytasz megatest Ioniqa 5).
Czy Hyundai Ioniq 5 XRT będzie radził sobie poza asfaltem?
Nie będzie to na pewno model terenowy w rodzaju Jeepa Wranglera, ale kilka modyfikacji sprawi, że Ioniq 5 na pewno dobrze poradzi sobie podczas dojazdu na kemping czy plażę.
Auto otrzyma system Hyundai E-Terrain. To układ, w który zaopatrzono m.in. Genesisa GV70, będącego najlepiej sprzedającym się elektrycznym modelem tej marki w Stanach Zjednoczonych (1900 egzemplarzy w pierwszej połowie roku).
Steruje on pracą układu ESC i rozdziałem momentu obrotowego. Jego zadaniem jest zwiększanie przyczepności, a także kontroli nad pojazdem w trudnych warunkach i na różnych nawierzchniach, takich jak śnieg, piasek czy błoto. W zależności od sytuacji, na tył lub przód może wędrować od 0 do 100% dostępnego momentu obrotowego.
Hyundai radzi sobie dobrze
Według danych Motor Intelligence, Hyundai Motor Group, w tym Kia i Genesis, odpowiadały za 10% sprzedaży pojazdów elektrycznych w USA w drugim kwartale 2024 roku. To oznacza, że koreańska grupa wyprzedziła Forda (7,4%) i General Motors (6,3%).
Samochody w terenowym stylu, na „poważniejszych” oponach i z rasowymi dodatkami stylistycznymi są w USA popularne – odpowiednie wersje oferuje np. Subaru w przypadku modeli Crosstrek i Outback.
Do tej pory raczej nie było jednak bardziej „przygodowych” odmian elektryków. Takiej wersji nie oferuje np. Tesla. Z kim więc będzie rywalizować Hyundai Ioniq 5 XRT? Przede wszystkim z Fordem Mustangiem Mach-E w wersji Rally, a także z nadchodzącym Rivianem R3X (TUTAJ poznasz Ioniqa 5 N).
Czy Hyundai Ioniq 5 XRT mógłby sprawdzić się w Europie? Terenowe opony i relingi dachowe z pewnością pogorszą parametry w kwestii zasięgu, jednocześnie z pewnością nie będziemy tu mówić o aucie, które zawstydzi swoimi zdolnościami poza asfaltem typowe terenówki.
Interesująca stylistyka mogłaby jednak przekonać nabywców, a Ioniq 5 miałby wyjątkowo szeroką gamę modelową – od modelu niemal supersportowego po uterenowiony.
- Placeholder long text here for post title. Second line
- Placeholder long text here for post title. Second line
- Placeholder long text here for post title. Second line
- Placeholder long text here for post title. Second line
- Placeholder long text here for post title. Second line
- Placeholder long text here for post title. Second line
- Placeholder long text here for post title. Second line
- Placeholder long text here for post title. Second line
- Placeholder long text here for post title. Second line
- Placeholder long text here for post title. Second line