Takiego Hyundaia jeszcze nie było. Staria zaskakuje stylem i rozsądną ceną
W polskich salonach debiutuje właśnie największy model w gamie Koreańczyków. Od zderzaka do zderzaka mierzy 525,5 cm, pomieści od 7 do 9 pasażerów, do jego napędu służy układ hybrydowy i w przeciwieństwie do np. Lexusa LM, ceny tego auta nie są z kosmosu. Oto Hyundai Staria.
Hyundai Staria debiutował w marcu 2021 roku i zastąpił model Starex, znany na globalnych rynkach pod nazwą H-1. Nowe auto oparto na platformie przednionapędowej i utrzymano w futurystycznym stylu.
Znakiem rozpoznawczym Hyundaia Starii jest przede wszystkim jego przód z wąskim pasem świetlnym. Do tego dochodzą gładkie linie nadwozia, duża powierzchnia szyb bocznych oraz pionowe lampy z tyłu.
Hyundai Staria: kawał samochodu
Jak informują Koreańczycy, Hyundai Staria jest o 42 cm dłuższy niż Sante Fe (TUTAJ dowiesz się jak to auto jeździ). Mierzy 525,5 cm długości, 199,7 cm szerokości oraz 199,0 cm wysokości. Rozstaw osi wynosi potężne 327,5 cm. Z kolei prześwit o wartości 18,6 cm jest lepszy niż w niejednym modelu uterenowionym.
„Na rynku jest wprawdzie kilka luksusowo wykończonych vanów, ale od spoglądania w ich cenniki może zakręcić się głowie. Tymczasem cennik Starii stoi dwiema nogami na ziemi” – czytamy w informacji prasowej koreańskiej marki.
Cena Hyundaia Starii, reprezentującego segment dużych vanów, startuje z pułapu 199 900 zł. Tyle kosztuje odmiana Smart, wyróżniająca się przede wszystkim 9-miejscowym wnętrzem z układem miejsc: 3+3+3. Oznacza to, że w pierwszym rzędzie, obok fotela kierowcy, znalazła się 2-osobowa kanapa.
Hyundai Staria występuje łącznie w czterech wersjach wyposażeniowych. Za Smart Business trzeba zapłacić 217 900 zł, Smart VIP kosztuje 232 900 zł, a Luxury – 252 900 zł. Co istotne, najdroższy wariant tego dużego vana jako jedyny oferuje 7-miejscową kabinę z dwoma rzędami foteli (komfortowe siedzenia w drugim rzędzie) i 3-osobową kanapą z tyłu.
W wersji 9-miejscowej bagażnik ma pojemność od 831 do 1303 l, natomiast w 7-osobowej – 117-431 l. Staria korzysta z kolumn McPhersona w przednim zawieszeniu i z układu wielowahaczowego z tyłu.
Bogate wyposażenie każdej wersji
Typowo dla Hyundaia, już podstawowy wariant Starii zapewnia solidne wyposażenie. Na jego liście znajdziemy m.in.:
- 17-calowe obręcze z lekkich stopów
- reflektory LED
- automatyczną klimatyzację 3-strefową
- kamerę cofania
- przednie i tylne czujniki parkowania
- cyfrowe zegary (ekran 10,25”)
- system multimedialny z 10,25-calowym ekranem dotykowym i nawigacją
- ładowarkę indukcyjną
- dostęp bezkluczykowy
- przesuwane drzwi w drugim rzędzie z lewej i prawej strony
- elektrycznie ustawiany fotel kierowcy
- podgrzewane siedzenia w pierwszym rzędzie
- utrzymywanie na pasie
- adaptacyjny tempomat
- monitorowanie martwego pola
Droższe wersje „dorzucają” do tego kolejne elementy. Odmiana Smart Business zapewnia ponadto 18-calowe koła, elektrycznie sterowane drzwi przesuwane, żaluzje przeciwsłoneczne czy automatycznie otwieraną pokrywę bagażnika.
W Smart VIP dochodzą do tego jeszcze m.in. zestaw kamer dookoła nadwozia, wentylowane fotele z przodu, skórzana tapicerka czy asystent jazdy autostradowej. W Luxury wyposażenie wzbogaca się przede wszystkim o tapicerkę skórzaną Nappa, wentylację foteli w 1. i 2. rzędzie czy system audio firmy Bose.
Hyundai Staria: tylko jako hybryda
W przeciwieństwie do innych rejonów świata, w Polsce Hyundai Staria nie występuje z silnikiem wysokoprężnym. Wystarczyć musi za to pełna hybryda, której trzon stanowi 160-konna, benzynowa jednostka T-GDI (TUTAJ poznasz Hyundaia Instera).
Do pary ma ona 65-konny silnik elektryczny (264 Nm), umieszczony w obudowie 6-biegowej przekładni dwusprzęgłowej. Całość uzupełnia akumulator trakcyjny o pojemności 1,49 kWh. Łączna moc układu napędowego to 225 KM, a maksymalny moment obrotowy – 367 Nm.
Osiągi? Hundai Staria od 0 do 100 km/h rozpędza się w 10,2 s i przestaje przyspieszać przy prędkości 167 km/h. Przy tym średnio na 100 km zużywa 7,6 l/100 km (według WLTP). 65-litrowy zbiornik paliwa powinien więc wystarczyć na pokonanie dystansu 850 km.
Hyundai Staria waży 2200 kg (2270 kg w wersji dla 7 osób) i wyróżnia się 850-kilogramową ładownością (680 kg w odmianie 7-miejscowej).
Rywale są drożsi. W szczególności jeden z nich
Pojawienie się Hyundaia Starii na polskim rynku oznacza „powiew normalności” w gronie dużych vanów o osobowym charakterze. Dlaczego? Wystarczy spojrzeć na ceny potencjalnych rywali. Najbliższy Hyundaiowi jest Volkswagen Multivan, oferowany od 265 619 zł (silnik 2.0 TDI, 150 KM).
Za Mercedesa klasy V Niemcy wołają od 275 875 zł (220 d, 163 KM). Z kolei cena Lexusa LM jest wręcz z kosmosu. Podstawowy wariant tego modelu kosztuje bowiem od 699 900 zł.
Takie auto mierzy 513,0 cm długości, a do jego napędu służy hybrydowy układ o mocy 239 KM. Osiągi? 0-100 km/h w 8,9 s i prędkość maksymalna 190 km/h.