Używany Hyundai Tucson III – opinie, usterki. Jaki silnik wybrać?
Ten koreański SUV cieszy się dużą popularnością wśród polskich klientów. Podpowiadamy na co zwrócić uwagę podczas poszukiwań wymarzonego egzemplarza na rynku wtórnym
Z tego artykułu dowiesz się jakie są wady i zalety używanego modelu Hyundai Tucson III (TL). Samochód produkowano w latach 2015-2020. W 2018 roku przeszedł lifting. Z zewnątrz najłatwiej zauważyć paski LED w reflektorach (opcjonalnie mogły być już w pełni ledowe). Na desce rozdzielczej pojawił się „doczepiony” ekran centralny. Przed modernizacją był on mniejszy i zgrabnie wkomponowany w kokpit.
Tuż przed końcem produkcji pojawiła się jeszcze usportowiona wersja N-Line (nie na wszystkich rynkach). W atrapie chłodnicy zamiast żeberek ma ona siatkę. Auto otrzymało także pionowe wnęki na halogeny w zderzaku (w stylu obecnej Kii Sportage).
Ceny używanych Tucsonów III rozpoczynają się od ok, 50 tys. zł. Najdroższe egzemplarze wystawione na OTOMOTO kosztują ok. 120 tys. zł.
Znalazłeś już samochód, który chcesz poddać inspekcji?
Wklej link do ogłoszenia i zamów inspekcję wymarzonego pojazdu
Wklej link do ogłoszenia
Zamów raport z inspekcjiUżywany Hyundai Tucson III – nadwozie, korozja
Trzecia generacja Tucsona jest jednocześnie pierwszą zaprojektowaną przez Petera Schreyera. Jest to już Hyundai z nowej epoki. Na próżno szukać tu ekstrawagancji. Są za to świetne proporcje i ponadczasowy, klasyczny styl. Być może właśnie dlatego ten model wciąż cieszy się zainteresowaniem.
Do wyboru mamy jedną, 5-miejscową wersję. Auto było jednym z przebojów w całej Europie. Bardzo dobrze sprzedawało się także w Polsce i dzięki temu da się kupić egzemplarz krajowy z pełną historią serwisową. Niestety – nawet bezwypadkowe auta mają przeciętne zabezpieczenie przed korozją. Może tragedii nie ma, ale warto przed podpisaniem umowy obejrzeć spód. Wiele osób poleca konserwację, która – jeśli będzie dobrze zrobiona – powstrzyma rdzę na kilka najbliższych lat.
CZYTAJ TEŻ: Super fura z ogłoszenia – Hyundai Genesis Coupe.
Używany Hyundai Tucson III – bezpieczeństwo
Hyundai od dawna bardzo dobrze przechodzi próby EuroNCAP i trzecia generacja Tucsona jest tego bardzo dobrym przykładem. Zdobyła nie tylko komplet gwiazdek, ale także dość wysokie oceny procentowe w poszczególnych kategoriach.
Pod tym względem to bardzo dobra propozycja dla statecznej rodziny 2+2, która chce wygodnie i bezpiecznie dojeżdżać do celu.
Używany Hyundai Tucson III – bagażnik
Bagażnik jest wyposażony w roletę i ma regularne kształty oraz odpowiednią pojemność – 513–1503 l. Cieszy także spora ładowność (516–671 kg). W droższych wersjach montowano elektryczne siłowniki unoszące klapę. Na minus – plastikowe boczne ściany bagażnika, które łatwo się rysują. Na plus – dodatkowe schowki pod podłogą.
Ciekawostką jest opcjonalny system regulacji kąta pochylenia oparć kanapy. Oparcia można także złożyć – tworzą jedną płaszczyznę z podłogą bagażnika.
Używany Hyundai Tucson III - deska rozdzielcza, wyposażenie
Kokpit przypadnie do gustu osobom, które cenią sobie klasyczne kształty. Wybór pomiędzy wersją sprzed liftingu i po liftingu to raczej kwestia gustu. Funkcjonalność, wyposażenie i jakość wykończenia są bardzo podobne. Modernizacja z 2018 roku przyniosła zmianę w multimediach – powiększono ekran centralny i wysunięto go na górę deski rozdzielczej.
Nie brakuje ani schowków, ani miejsca dla pasażerów. To samochód wygodny zarówno do miasta, jak też na dalsze trasy.
Tucson IIII dostępny był w kilku wersjach różniących się wyposażeniem. Podstawowy wariant „Classic” obejmuje światła do jazdy dziennej LED, klimatyzację i całkiem przyzwoity zestaw audio z Bluetooth.
Kolejny poziom to „Trend”. Pojawia się w nim dodatkowo podgrzewana kierownica, ogrzewanie przednich foteli i system ostrzegający podczas parkowania tyłem. Z zewnątrz uwagę zwracają np. tylne światła w technice LED.
Topowy poziom „Style” wyróżniają czujniki parkowania z przodu i z tyłu, kamera cofania, czujnik deszczu i nawigacja. Droższe wersje mają również większe rozmiary kół.
Używany Hyundai Tucson III – zawieszenie, układ napędowy, skrzynia biegów
Z przodu samochód jest wyposażony w układ McPherson. Z tyłu znajdziemy zawieszenie wielowahaczowe. Zawieszenie jest trwałe i dość tanie w naprawach. Z zakupem części nie ma żadnych problemów.
Wybierać można między napędem na przód oraz na cztery koła. Ten ostatni wykorzystuje sprzęgło międzyosiowe. Początkowo 4x4 było dostępne tylko z najmocniejszymi silnikami. Po liftingu – ta opcja była oferowana także dla jednostki 1.6 CRDi (136 KM).
Wszystkie wersje można spotkać z 6-biegowym „manualem”. Dwulitrowy diesel oferowany był też z klasycznymi i całkiem trwałymi automatami (6 lub 8 zakresów). Do silników o pojemnościach 1.6 oraz 1.7 oferowano przekładnie dwusprzęgłowe. Nie są jakoś szczególnie złe, ale jeśli ktoś zastanawia się nad ich niezawodnością, to z pewnością zajmują ostatnie miejsce wśród skrzyń dostępnych w tym aucie.
Używany Hyundai Tucson III – jaki silnik benzynowy wybrać?
Gama silników benzynowych jest skromna i ogranicza się do jednostki 1.6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa, łańcuchowym rozrządem i mechaniczną (szklankową) regulacją luzu zaworowego. W 132-konnej wersji jest to jednostka wolnossąca (GDI), a w mocniejszej (177 KM) – turbodoładowana (T-GDI).
Jest to jednostka trwała, ale nie oznacza to, że bezobsługowa. Kupując auto z przebiegiem zbliżającym się do 200 tys. km trzeba się liczyć z koniecznością wymiany rozrządu, który zaczyna po prostu hałasować.
W najstarszych egzemplarzach zdarzały się przypadki zacierania się panewek, ale zostało to wyeliminowane jeszcze na etapie gwarancji i na rynku wtórnym nie ma z tym raczej problemów.
Wersja wolnossąca jest dla Tucsona wystarczająca. Wersja turbodoładowana zapewnia natomiast bardzo dobre osiągi i daje już pewną przyjemność z jazdy.
Używany Hyundai Tucson III – jaki silnik diesla wybrać?
Do wyboru są trzy diesle – 1.6 CRDi, 1.7 CRDi oraz 2.0 CRDi. Każdy z nich jest zasadniczo udany. Wszystkie są wyposażone w łańcuch rozrządu i układ wtryskowy Boscha. Sprawą kluczową jest tutaj wymiana oleju. Z jednej strony chodzi o utrzymanie parametrów smarnych, a z drugiej – o utrzymanie odpowiedniego poziomu, ponieważ czasem – zwłaszcza w wersji 1.7 CRDi – silnik lubi go zużywać.
Wszystkie diesle mają mniejsze lub większe problemy z filtrem cząstek stałych.
Jeśli ktoś zastanawia się nad wyborem – kluczem powinien być stan techniczny i możliwie jak najniższy udokumentowany przebieg. Inna sprawa to oczywiście osiągi – 1.6 oraz 1.7 to jednostki uniwersalne. 2.0 nadaje się głównie na trasy. Z jednej strony – ma znacznie lepsze osiągi (373-400 Nm wobec 280-340 Nm), z drugiej – wyraźnie więcej pali.
Popularne silniki
Używany Hyundai Tucson III – jaki jest w eksploatacji?
Ten samochód można polubić, bo jest naprawdę uniwersalny. Podstawowy silnik 1.6 GDI jest wystarczający, a jeśli ktoś jeździ łagodnie – będzie także ekonomiczny. Odmiana turbodoładowana jest znacznie bardziej dynamiczna, ale więcej pali, więc każdy będzie wybierał między nimi według własnego uznania.
Diesle – w zasadzie wszystkie są dobre. Fakt, że występują aż trzy różniące się osiągami pozwala idealnie dopasować coś do swoich potrzeb.
Duży plus za trzy wersje skrzyń biegów i opcjonalny napęd 4x4.
A jakie są najczęstsze bolączki tego auta?
Używany Hyundai Tucson III – typowe usterki
Główne bolączki modelu to:
- wadliwe działanie czujnika prędkości w wersjach z automatem (objawem są zaburzenia w zmianach biegów)
- nadmierne zużycie oleju (zwłaszcza w 1.7 CRDi)
- wadliwe moduły poduszek powietrznych (kontrolki mogą się świecić nawet w bezwypadkowych autach)
- awarie multimediów; uwaga – to nie są tanie rzeczy – używane radio czy wyświetlacz centralny to wydatek kilku tysięcy złotych!
- problemy z czujnikiem położenia pedału gazu – auto „zacina się” podczas przyspieszania
- awarie klimatyzacji (jest szczelna, ale zawodzi elektronika)
Używany Hyundai Tucson III – ceny, oferta rynkowa
Kupujący mają w czym wybierać. Na rynku jest sporo samochodów krajowych, odmiany benzynowe mają często niezbyt wysokie, autentyczne przebiegi. Pod tym względem ten model to znacznie bezpieczniejszy wybór niż np. Volkswagen Tiguan.
Zalety i wady
+ Przestronne nadwozie, niezła jakość wykończenia, dobre wyposażenie, sensowna gama silnikowa
– przeciętne zabezpieczenie antykorozyjne