W Austrii pamiętaj o IG-L
Wybierasz się na narty do Austrii lub będziesz przejeżdżać przez ten kraj? Jeśli zauważysz znak IG-L, musisz zwolnić na autostradzie z 130 do 100 km/h. Jednak ograniczenie to nie dotyczy każdego auta. Sprawdź, kto jest zwolniony.
Przepisy drogowe za granicą potrafią zaskoczyć i nie zawsze są dla nas zrozumiałe. Szczególnie jeśli pod znakiem ograniczenia prędkości do 100 km/h widnieje mało mówiący napis „IG-L”. Dla kierowców z Polski jest to szczególnie trudne. Zgodnie z naszymi przepisami pod znakiem B-33 (ograniczenie prędkości) można umieścić symbol pojazdu, którego znak dotyczy. A jak to działa w Austrii i kogo dotyczy „setka”?
IG-L – ochrona przed zanieczyszczeniem
Maksymalna prędkość na austriackich autostradach wynosi 130 km/h, jednak w niektórych krajach związkowych zasada ta jest ograniczona przez IG-L, czyli „Immissionsschutzgesetz-Luft”. To ustawa o ochronie emisji, która ma na celu poprawę jakości powietrza i zmniejszenie emisji zanieczyszczeń. IG-L ogranicza maksymalną prędkość na wybranych odcinkach autostrad w Austrii do 100 km/h. Znaki można znaleźć m.in. w Tyrolu, Salzburgu, Górnej Austrii, Karyntii i Styrii.
Oznakowanie stref IG-L
Na drogach objętych IG-L stosuje się tradycyjne ograniczenie prędkości do 100 km/h, a pod nim umieszcza się tabliczkę z napisem „IG-L”. Najczęściej są to znaki elektroniczne, ponieważ na wielu trasach zmniejszone limity szybkości obowiązują tylko tymczasowo. Są aktywowane, gdy zanieczyszczenie powietrza przekracza określony poziom. W ten sposób zmniejszenie prędkości ma ograniczyć emisję spalin.
Tyrol jest wyjątkiem. Tam ograniczenie prędkości obowiązuje przez cały rok, niezależnie od pomiarów zanieczyszczeń. Ze względu na położenie geograficzne w Alpach, ta cześć kraju jest szczególnie narażona na zanieczyszczenie powietrza, które gromadzi się w dolinach. Stałe ograniczenia mają pomóc w spełnieniu norm jakości powietrza.
100 km/h nie dla każdego
Ograniczenia szybkości nie dotyczą pojazdów elektrycznych. Jednak musi temu towarzyszyć dodatkowe oznakowanie, np. tablica „IG-L Geschwindigkeitsbeschränkung gilt nicht für Fahrzeuge mit Kennzeichentafeln gemäß § 49 Abs. 4 Z 5 KFG 1967”. Oznacza to, że pojazdy z zielonymi tablicami rejestracyjnymi z Austrii mogą stosować się do standardowych ograniczeń prędkości, ich IG-L nie obowiązuje.
Problem pojawia się w przypadku zagranicznych aut elektrycznych, które systemy kontroli nie rozpoznają jako „uprzywilejowanych". Kierowcy mogą otrzymać mandat, który można anulować, ale wymaga to kontaktu z lokalnymi władzami.
Kary za zbyt szybką jazdę
Na odcinkach objętych ekologicznymi limitami prędkości najczęściej stosuje się pomiar odcinkowy lub fotoradary laserowe. Przekroczenie prędkości o 30 km/h, czyli poruszanie się ze standardową prędkością autostradową 130 km/h, może skutkować mandatem w wysokości do 90 euro (około 390 zł). Zazwyczaj wezwania do zapłaty trafiają do skrzynek pocztowych po kilku tygodniach.