Ile kilometrów dróg krajowych przybędzie w 2024 roku? Zdradzamy plany GDDKiA

Rok 2024 przyniesie kolejne kilometry nowych dróg realizowanych przez GDDKiA. To z kolei przełoży się na realną poprawę czasu, komfortu i bezpieczeństwa podróży dla tysięcy kierowców. Ile kilometrów nowych tras przybędzie?
Zbliżający się koniec roku 2023 sprawia, że GDDKiA robi liczne podsumowania dotyczące dróg, którymi zarządza. Pisaliśmy już o drogach ekspresowych S3 i S6, S7 i S8, S10 i S11, Programie 100 obwodnic, autostradach oraz stanie technicznym dróg krajowych. Teraz nadszedł czas także na przedstawienie planów na 2024 rok. Co czeka kierowców?
W 2024 roku do ruchu ma zostać dopuszczonych ponad 175 km nowych dróg krajowych: 117,1 km dróg ekspresowych, 10 km dróg z programu budowy 100 obwodnic oraz 23,5 km dróg klasy GP w ciągu dróg krajowych.
Nowe drogi w 2024 r.
24,6 km autostrad:
- Kałuszyn – Groszki, ok. 12,1 km
- Siedlce Zachód (Gręzów) – Siedlce Południe (Swoboda), ok. 12,5 km
117,1 km dróg ekspresowych:
- S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza, ok. 7 km
- S3 Świnoujście – Dargobądz, ok. 17,1 km
- S3 Dargobądz – Troszyn, ok. 15,9 km
- S3 Bolków – Kamienna Góra Północ, ok. 16,1 km
- S6 obw. Koszalina i Sianowa, ok. 3,9 km
- S7 Miechów – Szczepanowice, ok. 5,3 km
- S7 Widoma – Mistrzejowice, ok. 13,7 km
- S16 Borki Wielkie – Mrągowo, ok. 12,9 km
- S52 Północna Obwodnica Krakowa, ok. 12,3 km
- S61 Łomża Zachód – Kolno, ok. 12,9 km (ruch jedną nitką mostu na Narwi)
10 km dróg z Programu budowy 100 obwodnic:
- DK31 obw. Gryfina, ok. 5,5 km
- DK32 obw. Strykowa, ok. 3,1 km
- DK72 obw. Grzymiszewa, ok. 1,4 km
23,5 km dróg klasy GP w ciągu dróg krajowych:
- DK9 obw. Ostrowca Świętokrzyskiego, ok. 2,9 km
- DK11 rondo Janiska – Kołobrzeg Wschód (S6), 1,5 km
- DK47 Rdzawka – Nowy Targ, ok. 16,1 km
- DK75 Brzesko – II etap łącznika brzeskiego, ok. 3 km
GDDKiA łączy istniejące drogi
Oprócz całkowicie nowych dróg, GDDKiA planuje także połączenie tych już istniejących. Po ukończeniu ostatnich odcinków autostrady A1 łączących wybrzeże Bałtyku z południową granicą Polski, GDDKiA udostępni kierowcom kolejny kompletny ciąg drogi szybkiego ruchu o układzie południkowym. „Chodzi o biegnącą wzdłuż zachodniej granicy kraju drogę ekspresową S3 i trzy odcinki realizacyjne. Dwa w północnej części, o łącznej długości ok. 33 km, od Świnoujścia do Troszyna oraz 16 km na południu, od Bolkowa do Kamiennej Góry z dwoma tunelami. Tym samym powstanie nowoczesny szlak komunikacyjny o długości ok. 470 km, wykorzystujący w części autostradę A6, komunikujący porty w Świnoujściu i Szczecinie, poprzez Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę i Legnicę z Czechami” – czytamy w komunikacie GDDKiA.
Centralna Polska zostanie skomunikowana z terenami przygranicznymi poprzez autostrady A2, A4 i A6 oraz sieć dróg ekspresowych. Trasa Via Baltica będzie w całości oddana do użytku dzięki udostępnieniu do ruchu blisko 13 km S61 pomiędzy węzłami Łomża Zachód i Kolno, z jedną nitką nowego mostu na Narwi. (ZOBACZ też: GDDKiA uruchomi 38 stacji ładowania samochodów elektrycznych).
Autostrada A2 na wschód od Warszawy zyska kolejne kilometry. W 2024 roku GDDKiA odda do ruchu dwa odcinki o łącznej długości ponad 24 km, od końca obwodnicy Mińska Mazowieckiego do węzła Groszki oraz od węzła Siedlce Zachód (Groszki) do węzła Siedlce Południe (Swoboda).
Jeszcze łatwiej dojedziemy do Zakopanego. Po udostępnieniu ponad 16-kilometrowego odcinka DK47 kierowcy dojadą dwujezdniową drogą z Rdzawki do Nowego Targu. Także tam powstanie obwodnica, która umożliwi łatwiejszy dojazd do DK49 i położonych w jej sąsiedztwie stacji narciarskich i atrakcji turystycznych.
Na 2024 rok planowane jest zakończenie przebudowy obecnej DK1 do parametrów drogi ekspresowej pomiędzy Podwarpiem i Dąbrową Górniczą.
Stan na dziś
GDDKiA przypomina też, że obecnie kierowcy mają do dyspozycji 5115,6 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1849,2 km autostrad i 3266,4 km dróg ekspresowych. W realizacji są także 103 nowe inwestycje o łącznej długości 1301 km.


