Hamownia samochodowa – jak działa? Ile kosztuje hamownia?

Badanie samochodu na hamowni pozwala sprawdzić stan silnika i osiągi. Wykonuje się je najczęściej w przypadku modyfikacji jednostki napędowej albo zmiany układu wydechowego. Podpowiadamy, ile kosztuje hamownia samochodowa i jakie są rodzaje pomiarów.
Hamownia – czym jest?
Hamownia samochodowa to podstawowe narzędzie analityczne, służące do pomiarów osiągów samochodu, w tym mocy i momentu obrotowego. Badanie można przeprowadzić na wymontowanym silniku albo umieszczając cały pojazd na stanowisku z rolkami, które symulują warunki drogowe. Auto w trakcie badania jest przypięte pasami do podłoża.
Jakie pomiary można zbadać na hamowni?
Na hamowni można zmierzyć niemal wszystkie parametry silnika i jego osprzętu, a w szczególności:
- moment obrotowy
- moc silnika
- ciśnienie doładowania
- przepływ i temperaturę powietrza zasysanego
- skład mieszanki paliwowej
- prędkość obrotową
- wyprzedzenia zapłonu
Podział hamowni
Hamownie dzielą się na podwoziowe oraz silnikowe. W tych pierwszych można dodatkowo wyróżnić dwa typy: obciążeniowe oraz inercyjne.
Hamownia podwoziowa
Hamownia podwoziowa to najpopularniejszy typ. Taka hamownia to stanowisko z rolkami, których zadaniem jest odwzorować warunki drogowe. Pozwalają one „rozpędzić” samochód do określonej prędkości i dokonać niezbędnych pomiarów. Wszystko odbywa się w warsztacie, gdy samochód stoi w miejscu.
Obciążeniowa
Hamownia podwoziowa obciążeniowa wykorzystuje hamulec do zatrzymania auta w czasie badań. Rolki nie poruszają się swobodnie, a samochód musi pokonać opór hamulca, aby wprawić je w ruch. Pozwala to na symulację np. podjazdu na strome wzniesienie.
Inercyjna
W hamowni inercyjnej obciążeniem są same rolki, które są napędzane kołami samochodu. Urządzenie analizując wewnętrzne dane o średnicy rolek, ich masie oraz bezwładności, ocenia przyspieszenie, z jakim koła samochodu wprawiają w ruch rolki i na tej podstawie wylicza moc silnika.
Hamownia silnikowa
Hamownia silnikowa wymaga zdemontowania jednostki napędowej z samochodu i umieszczenia jej na specjalnej platformie, która może obracać się wokół własnej osi. Pomiarów dokonuje się na kole zamachowym, a nie na rolkach jak w hamowniach podwoziowych.
Kiedy konieczna będzie wizyta na hamowni?
Jest kilka sytuacji, w których warto wykonać pomiary na hamowni.
Zamontowanie instalacji gazowej
Instalacje gazowe wymagają kalibracji, czyli odpowiedniego dobrania czasów wtrysku gazu w zależności od prędkości obrotowej i obciążenia silnika. Wprawdzie sterowniki LPG są wyposażone w funkcję autokalibracji, jednak nie uzgadnia ona zmiennego obciążenia. Z tego powodu warto przeprowadzić badanie na hamowni, które pozwoli na właściwą regulację.
Zmiana układu wydechowego
Modyfikacja układu wydechowego może wpłynąć na moc silnika i zużycie paliwa. Diagnostyka na hamowni pozwoli dokładnie sprawdzić wszystkie parametry,
Tuning
Kontrola samochodu na hamowni powinna być koniecznym etapem poprzedzającym tuning silnika. Diagności sprawdzają kondycję jednostki oraz jej rzeczywistą moc i moment obrotowy. Dokładne pomiary pozwalają na precyzyjne zaplanowanie właściwej optymalizacji oprogramowania, bez narażania układu napędowego na usterki albo przeciążenia.
Kiedy warto sprawdzić swoje auto na hamowni?
Warto wiedzieć, że oprócz wyników pomiarów liczbowych, właściciel samochodu dostaje wykres z krzywą mocy i momentu obrotowego. Na jego podstawie mechanik może zdiagnozować wiele usterek. Przykładowo nieregularny i poszarpany wykres z krzywą momentu opadającą i wznoszącą się może świadczyć o problemach z osprzętem, np. awarią zaworów recyrkulacji spalin albo przepływomierza.
Z kolei w przypadku kiedy krzywa przebiega w miarę poprawnie, ale silnik nie rozwija odpowiedniej mocy, problem może tkwić w turbosprężarce, wtryskiwaczach lub zapchanym filtrze cząstek stałych (w przypadku diesli).
Dlatego, jeśli podejrzewamy problemy z silnikiem, warto sprawdzić auto na hamowni.
Czujesz spadek mocy
Spadek mocy może być objawem wielu usterek. Testy na hamowni mogą wskazać, gdzie leży źródło problemów.
Duże zużycie paliwa
Zwiększone zużycie paliwa często związane jest z nieprawidłową pracą silnika. Wykres z badania na hamowni może pomóc w znalezieniu przyczyny.
Wymiana turbosprężarki lub intercoolera
Podstawowym zadaniem turbosprężarki jest zwiększenie mocy i sprawności silnika. Dlatego po jej wymianie należy sprawdzić, czy auto ma odpowiednie osiągi, a silnik działa bez zarzutu.
Zadaniem intercoolera jest chłodzenie sprężonego powietrza, co ma zwiększyć gęstości powietrza i w efekcie też poprawić moc jednostki. Niesprawny podzespół powoduje m.in. wzrost spalania i spadek dynamiki jazdy.
Zdiagnozowanie awarii silnika
Diagnostyka na hamowni pokazuje realne osiągi auta i mierzy wszystkie parametry pracy silnika. Na podstawie wykresu mechanik jest w stanie dokładnie zidentyfikować usterkę, nawet tę najbardziej nietypową.
Ile kosztuje hamownia?
Cena badania waha się od 150 do 300 zł za kompleksowy pomiar. Koszt hamowni zależy w dużej mierze od modelu auta, liczby biegów, osiąganej przez samochód prędkości maksymalnej, a także rodzaju napędu. Cena jest wyższa dla pojazdów o większej liczbie biegów i wyższych osiągach. Więcej zapłacą też właściciele aut z napędem 4×4.
Warto dodać, że klienci będą zmuszeni dopłacić za dodatkowe usługi, np. za użycie sondy szerokopasmowej. Z kolei, jeśli właściciel samochodu chce nieco obniżyć koszt samej hamowni, może skorzystać z kompleksowych usług warsztatu.
Badanie trwa ok. godziny, a właściciel auta otrzymuje wynik w formie wykresu momentu i mocy silnika.
Podsumowanie
Hamownia to urządzenie umożliwiające precyzyjne badanie parametrów pracy samochodu. Na diagnostykę warto się zdecydować w przypadku spadku mocy silnika, podejrzanych dźwięków albo podwyższenia spalania. Wykres i pomiary pozwolą zlokalizować usterki. Poza tym warto przeprowadzić testy na hamowni w przypadku tuningowania auta oraz instalowania zasilania LPG. Koszt usługi jest niewielki, a pozwala poznać faktyczne osiągi pojazdu.