2 lutego 2024

Ile kosztuje nowa Dacia Duster? Znamy ceny!

Dacia Duster 2024

Trzecia generacja Dacii Duster zadebiutowała pod koniec listopada poprzedniego roku. Auto straciło silnik wysokoprężny, ale zyskało na nowoczesności. Choć w Polsce jeszcze go nie ma, Rumuni już poznali cenę tego auta w przedsprzedaży.

Nowa Dacia Duster to bez dwóch zdań stylistyczna perełka w gamie rumuńskiego wytwórcy. Choć rysunek jej nadwozia stanowi rozwinięcie koncepcji poprzednika, auto wygląda atrakcyjnie i nowocześnie. Nadal też ma bardzo kompaktowe wymiary: na długość mierzy 4,34 m, na szerokość 1,81 m, a na wysokość – 1,66 m. Pojemność bagażnika? 472 l.

Dacia Duster trzeciej generacji powstała na platformie modułowej CMF-B, znanej choćby z aktualnych Sandero i Joggera. I podobnie jak w tych ostatnich, pod jej maską nie zobaczymy już silnika wysokoprężnego (TUTAJ poznasz wszystkie szczegóły nowego Dustera).

Nowa Dacia Duster: już bez turbodiesla

Teraz dostępne są wyłącznie „benzyniaki”. Na szczycie gamy znajduje się napęd hybrydowy, wykorzystujący 94-konną jednostkę 1.6 oraz dwa silniki elektryczne, z których ten nr 2 jest po prostu rozrusznikiem z funkcją alternatora.

Kolejną nowością w gamie Dustera jest jednostka TCe 130, która po raz pierwszy trafia do oferty rumuńskiej marki. Łączy ona w sobie 3-cylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1,2 litra (pracuje w cyklu Millera) z systemem tzw. miękkiej hybrydy, który wspomaga go w fazach rozruchu i przyspieszania.

Jak obiecuje Dacia, zastosowanie powyższego układu pozwala obniżyć średnie zużycie paliwa o około 10%. Wariant TCe 130 występuje z 6-biegową skrzynią ręczną i z napędem na przednią oś lub układem 4x4.

Bilet wstępu do świata nowej Dacii Duster stanowi zaś odmiana ECO-G. Czyli 3-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1.0, fabrycznie przystosowany nie tylko do spalania benzyny, ale i LPG (TUTAJ przeczytasz m.in. o przyszłości Dacii).

Nowa Dacia Duster: bogate wersje

Pierwszy Duster, który trafił do przedsprzedaży w Rumuni, to odmiana TCe 130. Za wariant z napędem na przednią oś trzeba zapłacić 25 350 euro, czyli 109 765 zł (w przeliczeniu 1 euro=4,33 zł).

Z kolei wersja 4x4 to wydatek przynajmniej 27 550 euro, co w przeliczeniu na naszą walutę daje 118 425 zł. Obie wersje można obecnie zamówić w przedsprzedaży, co kosztuje 100 euro – 433 zł. I jeszcze jedno – rumuńska Dacia, podobnie jak inne firmy motoryzacyjne w tym kraju, podaje ceny w euro, mimo że obowiązuje tam lej rumuński.

I choć bilet wstępu do Dustera TCe 130 wydaje się dość wysoki, częściowo tłumaczy to bogate wyposażenie seryjne obu modeli. Znajdziemy w nim m.in.:

  • podgrzewaną przednią szybę
  • zestaw kamer dookoła nadwozia
  • nawigację z funkcjami online
  • bezprzewodową łączność dla smartfonów
  • system audio Arkamys 3D
  • tempomat z ogranicznikiem prędkości
  • automatyczną klimatyzację
  • 18-calowe obręcze z lekkich stopów

Ile kosztuje Duster 2. generacji?

Obecnie ceny Dacii Duster drugiej generacji w rumuńskich salonach startują z pułapu 17 900 euro, czyli 77 328 zł. Tyle trzeba zapłacić za podstawowy wariant tego modelu w wersji ECO-G100 . Z kolei w polskich realiach cena tego auta wynosi 79 900 zł.

Bardziej adekwatną wersją do premierowych egzemplarzy pod kątem wyposażenia wydaje się jednak Extreme TCe 150. Kosztuje ona od 112 200 zł z napędem na przednią oś i dwusprzęgłową skrzynią EDC oraz od 114 700 zł w wersji 4x4 i przekładnią ręczną.

Ceny nowego Dustera nie wydają się więc specjalnie odbiegać od poziomu poprzednika. Na polskie cenniki tego samochodu trzeba poczekać do 5 marca.