Ile kosztuje oklejanie samochodu i od czego zależy cena usługi?
Oklejanie samochodu pozwala na zabezpieczenie lakieru przed odpryskami, a także na zmianę jego wyglądu. Choć jest kuszące, to po prostu droga usługa.
Mimo że za samą robociznę należy zapłacić dużo, chętnych nie brakuje. Szczególnie, jeśli oklejanie samochodu zleca się w którymś z większych polskich miast oraz w renomowanym studiu. Wtedy czas oczekiwania potrafi wynieść nawet 1-1,5 miesiąca.
Oklejanie samochodu, zwane też car wrappingiem, daje niemal nieograniczone możliwości zmiany wyglądu czterech kółek. Co więcej, zastosowana folia chroni lakier przed zadrapaniami, korozją czy odbarwieniami.
Jak przebiega usługa oklejania samochodów?
Oklejanie samochodu jest procesem skomplikowanym i długotrwałym. Zanim wrapper do niego przystąpi, nadwozie auta musi zostać odpowiednio oczyszczone. Mycie składa się z wielu etapów:
- spłukanie za pomocą myjki ciśnieniowej
- nałożenie piany aktywnej – wymaga 10-minutowego odczekania przed kolejnym spłukaniem
- aplikacja deironizera (środek do usuwania zanieczyszczeń metalicznych)
- nałożenie zmywacza do smoły i kleju
- spłukanie samochodu za pomocą myjki ciśnieniowej
- glinkowanie z szamponem (dokładnie czyszczenie nadwozia z takich zabrudzeń jak sadza, żywica, resztki owadów, drobiny asfaltu, pył z klocków hamulcowych, czy rdzawy nalot)
- ponowne spłukanie i wysuszenie
Po żmudnym przygotowaniu powierzchni (może to trwać nawet 2-3 godziny), czas na kolejny etap. Tym razem trudniejszy. Polega on bowiem na demontażu z samochodu takich elementów, jak:
- lampy
- zderzaki
- klamki
- plastikowe atrapy np. na masce silnika
- uszczelki
- i inne elementy
Dopiero teraz można przystąpić do oklejania samochodu. Jest to czynność bardzo żmudna, a przede wszystkim – wymagająca wprawy. Szczególnie, jeśli stosuje się tańszą folię polimerową, którą najlepiej spisuje się na płaskich powierzchniach.
Ale nadwozie samochodu jest pełne krzywizn, przetłoczeń i załamań. Przykładowo, załamania w przednim zderzaku Forda Mustanga wymagają tzw. wklejek. W przeciwnym razie folia szybko puszcza.
I choć w przypadku droższej folii wylewanej również zdarzają się wklejki, pracuje się na niej zdecydowanie lepiej. Jest ona bardziej elastyczna, dzięki czemu z powodzeniem może być wykorzystywana w wymagających miejscach. Jakich? Choćby na masce z wyraźnymi przetłoczeniami (TUTAJ przeczytasz o myciu silnika).
Pomimo że w internecie nie brakuje profesjonalnych publikacji dotyczących oklejania aut, praca z folią jest bardzo trudna. Wymaga bowiem odpowiednich wiedzy, a przede wszystkim – doświadczenia. Poza tym, należy się zaopatrzyć w kilka narzędzi, jak opalarka, rakla, specjalne nożyki i taśma (do cięcia folii), magnesy neodymowe, krążki do usuwania kleju, czy rękawice wrappingowe i ściereczki bezpyłowe.
Owszem, powyższe elementy są dostępne w sklepach internetowych, ale wraz z chemią i przyborami niezbędnymi do mycia samochodu, kosztują 1100-1200 zł. To kolejny powód, aby oklejanie samochodu powierzyć specjalistycznemu zakładowi. Owszem, można to wykonać samemu, jednak profesjonalista ma odpowiednie wiedzę i doświadczenie, a przede wszystkim jego praca zapewnia bardziej trwały efekt.
Koszt oklejenia samochodu: od czego zależy?
To najczęstsze pytanie dotyczące oklejania samochodu. Po pierwsze, tanio nie jest. Po drugie, nie ma jednoznacznej odpowiedzi na nie, ponieważ na ostateczny koszt wpływa przynajmniej kilka czynników. Piszemy o nich poniżej.
Oklejanie samochodu: wielkość
Rodzaj nadwozia samochodu oraz jego wymiary determinują ilość zużytego materiału. Dlatego, im auto większe, tym wyższa cena za usługę.
Rodzaj użytej folii
Na rynku dostępne są tanie folie polimerowe z Chin (od ok. 30 zł za 1 mb), które są i trudne w nakładaniu, i nie dają trwałego efektu. Na najlepsze i najdroższe folie (wylewane) producenci dają nawet 10 lat gwarancji.
Poza tym obok standardowych folii służących do zmiany koloru nadwozia auta, dostępne są też folie chromowane (jeszcze trudniejsze w nakładaniu), a także strukturalne czy typu kameleon.
Zakres usługi oklejania samochodu folią
W przypadku zabezpieczaniu samochodu ochronną folią (PPF) najczęściej okleja się nią wyłącznie elementy najbardziej narażone na uszkodzenia w czasie jazdy. Czyli zderzak, maskę, błotniki, czy reflektory. Dzięki temu usługa okazuje się tańsza.
Z kolei, jeśli oklejamy cały samochód, np. w celu zmiany koloru, można wybrać oklejanie wyłącznie zewnętrznego poszycia nadwozia lub z wnękami. W drugim przypadku, pracownik zakładu „dojedzie” folią do uszczelek auta (TUTAJ przeczytasz o woskowaniu samochodu).
Dzięki temu po otwarciu drzwi, czy pokrywy bagażnika, kolor wnęk nie będzie się odcinał od reszty auta.
Lokalizacja salonu
Wiadomo – im większe miasto, tym więcej ludzi zainteresowanych usługą. To też więcej właścicieli drogich i często unikalnych samochodów, a co za tym idzie – wyspecjalizowanych studiów oklejania aut.
Machina się sama nakręca i koszty usługi w drogich miastach siłą rzeczy są wyższe.
Oklejanie samochodu: doświadczenie
Renomowane firmy, mające długi staż w oklejaniu samochodów, po prostu się cenią. Ale w ich przypadku można liczyć na bardzo profesjonalną usługę.
Oklejanie samochodu: zalety i wady
Czy warto oklejać samochód? To zależy od tego, czego oczekujesz i jak dużo pieniędzy jesteś w stanie wydać.
Zalety
Zalety oklejania samochodu:
- świeży wygląd – można zmienić kolor, fakturę, a także usunąć inny odcień samochodu, np. po niezbyt fachowej naprawie nadwozia
- może być tańszą opcją niż ponowne malowanie, a jeśli nie, to na pewno uzyskamy lepszy efekt w mniej inwazyjny sposób
- ochrona lakieru – dobra folia jest zabezpieczona powłoką chroniącą przed promieniowaniem UV i zarysowaniami, dlatego chroni lakier auto przed promieniami słonecznymi i uszkodzeniami
- łatwo przywrócić dawny kolor samochodu – w przeciwieństwie do nowo położonego lakieru, folię łatwo zdjąć, przywracając w ten sposób nadwoziu jego dawny wygląd
Wady
Wady oklejania samochodu:
- folia jest trudna w aplikacji – jeśli podejmujesz się tego samemu, najlepiej zabezpiecz sobie tydzień na żmudną pracę. Zdecydowanie się nie spiesz i staraj się oklejać nie więcej niż element dziennie, zaczynając np. od przednich błotników
- wysoki koszt – folie renomowanych firm są po prostu drogie (1 mb potrafi kosztować około 150-200 zł). Podobnie jak sama usługa
- ryzyko pojawienia się rdzy – źle dopasowana folia może spowodować, że gromadzi się pod nią wilgoć. A to krótka droga do… pojawienia się ognisk korozji
- tanie folie szybko się „starzeją” – poza tym są trudne w nakładaniu. Dlatego nie warto ich używać
- folia może obniżyć wartość odsprzedaży – przed decyzją o wystawieniu ogłoszenia, warto usunąć folię z auta, ponieważ np. jaskrawy kolor może nie tylko zniechęcić przyszłego właściciela do kupna samochodu, ale i spowodować obniżenie jego wartości
Ile kosztuje oklejenie samochodu?
Tak, jak wspominaliśmy powyżej, oklejanie samochodu jest przede wszystkim uzależnione od jego wielkości. Przykładowo dla mierzącego nieco ponad 4,6 m długości Hyundaia Genesisa Coupe, sama usługa (bez folii) w Warszawie, w renomowanym zakładzie została wyceniona na kwotę około 7000 zł. Do tego należy doliczyć około 19-20 mb folii (z zapasem).
Jeśli chcielibyśmy okleić samochód razem z wnękami, kosztowałoby to ponad 9000 zł. Ale można znaleźć też tańsze studio, w którym koszt oklejenia (z wnękami) zamknąłby się w kwocie około 7500-8000 zł (TUTAJ dowiesz, co to jest auto detailing).
Pamiętać należy, że oklejanie samochodu jest wyceniane indywidualnie przez firmę oferującą taką usługę.
Ile trwa oklejenie auta?
Oklejenie samochodu przez profesjonalne studio trwa około 3-4 dni.