Ile lat mogą mieć opony? Co ile wymieniać opony?
Nie tylko stan ogumienia, ale również jego wiek zdecydowanie wpływa na komfort jazdy, a przede wszystkim na bezpieczeństwo. Ile lat mogą mieć opony? Jak często należy je wymieniać? Odpowiadamy na najważniejsze pytania.
Ile lat mogą mieć opony?
Przyjmuje się, że opony nie powinny być starsze niż 10 lat. W praktyce bardzo często już w połowie tego wieku większość z nich nadaje się do wymiany. Kolejnym, obok wieku, czynnikiem jest stan opon. Wyraźne zużycie bieżnika czy uszkodzenia mechaniczne skutecznie dyskwalifikują je z użytku. Mowa w szczególności o takich mankamentach jak rozcięcia, głębokie ubytki materiału, nierównomiernie starty bieżnik czy wybrzuszenia powstałe w wyniku uderzenia. To wielu przypadkach ważniejsze kwestie niż wiek opony.
Opony starsze niż 10 lat – przepisy
W Polsce nie obowiązują przepisy, które regulowałyby to, ile lat mogą mieć opony zamontowane w aucie. Choć to niewiarygodne, nadal można spotkać samochody, których kierowcy nie zmieniali ogumienia od kilkunastu lat! Tłumaczenie właścicieli jest często bardzo podobne. Uważają, że skoro opony są w dobrym stanie wizualnym, a wysokość bieżnika jest akceptowalna, to nie ma sensu ich wymieniać. To błędny tok myślenia i bardzo nieodpowiedzialne zachowanie. Mieszanka gumowa, która służy do produkcji ogumienia, podlega naturalnym procesom starzenia. Przekłada się to na skuteczność hamowania, czy przyczepność. Z racji tego, że struktura materiału jest wyraźnie osłabiona, może dojść nawet do eksplozji opony w najmniej oczekiwanym momencie.
Jaki jest dopuszczalny wiek opon w Polsce?
W polskim prawie nie znajdziemy przepisów odnoszących się do granicy wieku opon zamontowanych w samochodzie. Przyjmuje się jednak, że nie powinny być starsze niż 10 lat. W praktyce wiele osób wymienia je o wiele szybciej. Stopień zużycia zależy też od stylu jazdy i intensywności eksploatacji opon.
Co ile wymieniać opony?
Od niedawna dużą popularność zyskują opony wielosezonowe. Ich stosowanie jest sporym ułatwieniem dla wielu kierowców, którzy nie muszą zmieniać ogumienia w zależności od pory roku. Należy jednak pamiętać, że ten rodzaj opon ma krótszą żywotność niż letnie czy zimowe odpowiedniki, które należy zmieniać co sezon. Bez względu na rodzaj, o wymianie powinniśmy pomyśleć, kiedy zauważymy, że grubość bieżnika opony zbliża się do wartości około 4 mm. Podobnie w przypadku zaobserwowania poważnych uszkodzeń.
Żywotność opon – jak zmierzyć bieżnik?
Najskuteczniejszym sposobem na pomiar grubości bieżnika opon jest skorzystanie ze specjalnego miernika. Urządzenie można kupić w cenie już od kilku złotych. Najprostsze są warianty manualne z podziałkami, pomiędzy którymi umieszczono przesuwany element środkowy zakończony smukłą końcówką.
W celu pomiaru grubości bieżnika miernik należy przyłożyć miernik do opony, tak aby podstawa jego obudowy równo przylegała do bieżnika. Następnie wysunąć końcówkę, dotykając nią dna bieżnika. W efekcie pozostaje nam jedynie odczytanie wartości na urządzeniu. Podobnie postępujemy w przypadku pomiaru bieżnika suwmiarką. Bardziej profesjonalna metoda, to skorzystanie z elektronicznego miernika. Proces przebiega analogicznie do opisywanego, z tą różnicą, że wartość pomiaru wyświetla się na małym ekranie urządzenia.
Czy jest obowiązek zmiany opon?
W wielu krajach spotkamy się z obowiązkiem zmiany opon w sezonie zimowym lub (w niektórych regionach) nawet zakazem jazdy w tym okresie na oponach wielosezonowych. Nie dotyczy to jednak Polski. Od lat dużo mówi się o przymiarkach do wprowadzenia przepisu nakazującego zmianę opon letnich na zimowe, jednak w dalszym ciągu są to tylko spekulacje. Nie ma więc prawnego obowiązku zmiany opon letnich na zimowe. Dla własnego bezpieczeństwa warto to jednak zrobić to w odpowiednim czasie. Najczęściej jest to przełom października i listopada.
Co grozi za brak wymiany opon?
Za brak zmiany opon z letnich na zimowe nie grozi żadna kara. W polskim prawie nie ma żadnych zapisów nakazujących posiadaczom pojazdów wymianę ogumienia w określonym sezonie. Co innego w przypadku wyjazdu za granicę. W niektórych krajach mandaty nałożone na kierowców nieprzestrzegających przepisów mogą być naprawdę wysokie. Tak jest np. w Austrii. Obowiązek stosowanie ogumienia zimowego przypada tam na okres od 1 listopada do 15 kwietnia. Kara za brak opon zimowych może wynieść nawet 5000 euro.
Kiedy zmieniamy opony na zimowe?
Opony letnie należy zmienić na zimowe, kiedy temperatura osiągnie wartość poniżej 7 stopni Celsjusza. Nie jest to nic nieznaczące zalecenie, ale sugestia poparta doświadczeniem wielu ekspertów. Mieszanka gumowa, z której wytwarzane są opony letnie, poniżej wspomnianej wartości, nie gwarantuje już tak bezpiecznej jazdy, jak w wyższych temperaturach. Opony stają się zdecydowanie twardsze, a jazda samochodem z takim rodzajem ogumienia może być po prostu niebezpieczna.
Kiedy zmieniamy opony na letnie?
Odwrotnie niż w przypadku opon zimowych, letnie należy zmienić, kiedy temperatura osiągnie wartość powyżej 7 stopni Celsjusza. Poruszanie się w lecie samochodem wyposażonym w opony zimowe jest niezalecane i ryzykowne. Opona zimowa jest wyprodukowana z miękkiej mieszanki. W wyższych temperaturach staje się coraz bardziej elastyczna. Jednocześnie nie zapewnia już takiej przyczepności i poziomu bezpieczeństwa jak w warunkach zimowych.
Ile kosztuje wymiana opon?
Wymiana opon wraz z wyważeniem kół uzależniona jest od rodzaju i wielkości felgi. W przypadku najpopularniejszych wielkości, od 16 do 18 cali, waha się w granicach od około 150 do 200 złotych (felgi aluminiowe). Koszty mogą być większe, jeśli okaże się, że trzeba wymienić wentyle na nowe lub jeśli klient zażyczy sobie napełnienie opon azotem.
Ile trwa wymiana opon?
Profesjonalny serwis wulkanizacyjny, który dysponuje nowoczesnymi urządzeniami, kilkoma stanowiskami i wykwalifikowanym personelem powinien poradzić sobie z wymianą opon w około 40 minut. Mówimy oczywiście o sytuacji, w której w trakcie operacji nie wystąpią żadne problemy.
Jak sprawdzić rok opony?
Rok produkcji opony zwykle umieszczony jest z boku ogumienia. Charakteryzują go najczęściej dwie cyfry umieszczone w prostokącie. Kolejne dwie, znajdujące się przed nimi określają tydzień produkcji opony. Przed nimi umieszczono napis DOT. Dla przykładu DOT 2114, oznacza 21 tydzień 2014 roku. Niektórzy producenci stosują inne, nietypowe oznaczenia. W celu ich rozszyfrowania najlepiej poprosić o pomoc najbliższego wulkanizatora.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Czy można jeździć na 12-letnich oponach?
Tak. W Polsce nie ma granicy wiekowej dla opon zamontowanych w samochodzie. Jeśli jednak są uszkodzone lub zużyte, to w trakcie kontroli policjant zapewne zatrzyma dowód rejestracyjny auta.
Czy 7-letnie opony są dobre?
Opony 7-letnie mogą być w lepszym stanie niż np. 3-letni komplet. Wszystko zależy od sposobu użytkowania, pielęgnacji i przechowywania. Należy jednak pamiętać, że mieszanka gumowa, z której składają się opony, ulega naturalnemu starzeniu i w pewnym momencie jej właściwości nie będą już tak dobre, jak w przypadku nowych opon. Przekłada się to na skuteczność hamowania czy przyczepność.
Czy można jeździć na oponach starszych niż 10 lat?
W przepisach nie znajdziemy ustawy zabraniającej poruszanie się samochodem wyposażonym w opony starsze niż 10-letnie. Dla własnego bezpieczeństwa warto jednak wymienić takie ogumienie na nowe. Skuteczność hamowania czy przyczepności starszych opon jest zdecydowanie niższa niż nowych odpowiedników. Z uwagi na osłabienie struktury materiału, są też bardziej podatne na uszkodzenia, niekontrolowane pęknięcie, czy nawet rozerwanie w trakcie jazdy.
Kiedy opona jest za stara?
Opona kwalifikuje się do natychmiastowej wymiany, kiedy bieżnik jest zużyty nierównomiernie lub w znacznym stopniu. Grubość bieżnika około 4 mm lub mniej to wyraźny sygnał do zmiany ogumienia. Podobnie w przypadku uszkodzeń mechanicznych (nacięcia, wybrzuszenia) lub pęknięć gumy spowodowanych jej wiekiem.
Bieżnik 5mm – na ile starczy?
Kierowcy, którzy używają auta sporadycznie, potrafią przejeździć nawet dwa sezony na oponach o bieżniku grubości 5 mm. W znaczniej większej liczbie przypadków, w trakcie intensywnej eksploatacji, ogumienie w takim stanie wystarcza najczęściej na maksymalnie jeden sezon. Przy okazji warto wspomnieć o wartości granicznej minimalnej grubości bieżnika opony. Dla opon letnich to około 3 mm, a dla zimowych około 4 mm.