Spalanie w hybrydzie – ile naprawdę palą auta hybrydowe?

Producenci samochodów hybrydowych zapewniają nas, że tego typu pojazdy są bardzo oszczędne. Ile jest w tym prawdy?
Hybrydy trafiły pod strzechy – dziś zdecydowana większość nowych samochodów spalinowych jest oferowana w wariantach zelektryfikowanych. Wynika to z faktu, że stosowanie układów hybrydowych pozwala dostosować nowe pojazdy do zaostrzanych przepisów dotyczących emisji szkodliwych substancji. Na szczęście skorzystali na tym również klienci, ponieważ samochody hybrydowe spalają mniej niż porównywalne pojazdy konwencjonalne, a mają coraz mniej wad wynikających z obecności silnika elektrycznego oraz baterii.
Spalanie w hybrydzie – jazda w mieście
Pierwsi użytkownicy samochodów hybrydowych byli zaskoczeni – okazało się bowiem, że nie są one aż tak oszczędne, jak twierdzili producenci. Zamiast deklarowanych 5 litrów na 100 km, takie auta zużywały 7,5 litra, zupełnie jak ich (tylko) benzynowe odpowiedniki. Dlaczego tak się działo? Przede wszystkim dlatego, że użytkowano je dokładnie tak samo jak zwykłe pojazdy benzynowe. Z biegiem czasu samochody hybrydowe stały się bardziej zaawansowane, a deklaracje producentów bliższe rzeczywistości, ale nadal technika jazdy ma w ich przypadku ogromne znaczenie. Hybrydy, niezależnie od rodzaju, spalają najmniej w mieście. Spalanie w hybrydzie jest w dużym stopniu uzależnione od stylu jazdy. Hybryda „nie lubi” częstego wykorzystywania pełnej mocy, a im płynniej się nią jeździ, tym lepiej.
Od początku, gdy pojawiły się tego typu samochody, było wiadomo, że hybrydy są najbardziej oszczędne w warunkach miejskich, w przeciwieństwie do pojazdów z klasycznymi silnikami. Spalanie hybrydy zwykle nie wzrastało podczas stania w korku, ponieważ w takiej sytuacji samochód hybrydowy potrafił poruszać się z dużym udziałem silnika elektrycznego. Mówimy tu o pełnych hybrydach, czyli takich, które potrafią poruszać się wyłącznie na silniku elektrycznym, bez udziału spalinowego.
Jeszcze lepiej widoczne jest to w hybrydach plug-in, czyli takich, których baterie można ładować z gniazdka. Takie auta pozwalają na jazdę tylko na prądzie na długich, często przekraczających 50 km, dystansach. Wpływ na obniżenie spalania ma też fakt, że przy niewielkich, codziennych przebiegach silnik spalinowy może być w ogóle nieużywany – oczywiście o ile akumulator trakcyjny będzie stale doładowywany, np. z domowego gniazdka. Oczywiście rzeczywisty zasięg hybryd plug-in nie jest aż tak duży, jak obiecują producenci, ale nawet te 30-40 km jazdy na prądzie wystarcza, aby znacząco obniżyć koszty użytkowania.
Spalanie w hybrydzie – jazda poza miastem
W mieście hybrydą dość łatwo jest uzyskać niskie spalanie. Na trasie spalanie w hybrydzie może już jednak znacznie różnić się od tego, co deklarują producenci. Im szybciej jedziemy, tym rzadziej wykorzystywany będzie silnik elektryczny. Zwłaszcza w starszych konstrukcjach nie działa on powyżej pewnych prędkości – często jego możliwości kończyły się np. w okolicach 90 km/h i później nie uruchamiał się już wcale. W takiej sytuacji spalanie hybrydy bywa więc porównywalne – a czasem nawet większe – jak w tradycyjnym samochodzie spalinowym. Taka charakterystyka pracy układu hybrydowego sprawdzała się podczas jazdy po jednojezdniowych drogach biegnących przez obszary zabudowane. W takiej sytuacji dało się jeździć oszczędnie.
Sprawdź atrakcyjne finansowanie OTOMOTO Lease:
Dużo gorzej było, gdy taką hybrydą wyjeżdżało się na drogę szybkiego ruchu i utrzymywało jednostajną, wysoką prędkość. Już nawet 120 km/h powodowało, że spalanie hybrydy zaczynało przypominać spalanie zwykłego samochodu.
Jednak nowoczesne samochody hybrydowe pozwalają na pracę silnika elektrycznego przy wyższych prędkościach, co czyni realną jazdę do 120 km/h z zachowaniem oszczędnego charakteru pojazdu, ale już przy 130-140 km/h hybryda raczej nie będzie oszczędna. W teorii coraz więcej samochodów typu plug-in pozwala na jazdę wyłącznie na silniku elektrycznym przy coraz większych prędkościach, ale wciąż jeżdżąc hybrydą w trasie, warto zdjąć nogę z gazu, aby uzyskać niskie spalanie.