Jakie hybrydy nowe i używane wybieramy? Raport ISR 2023
Rynek używanych samochodów spalinowo-elektrycznych należy do Toyoty i Lexusa. Jednak w przypadku nowych modeli toczy się zacięty bój. Oto jakich hybryd szukamy w serwisie otomoto.pl na podstawie Internetowego Samochodu Roku 2023 (ISR 2023).
Mimo zapowiedzi wprowadzenia stref czystego transportu w kolejnych miastach, zainteresowanie używanymi samochodami hybrydowymi jest nadal na niewielkim poziomie – zaledwie 2,6% wyszukiwań aut. Dla porównania tracący na znaczeniu Diesel wciąż ma 38% udziału w wyświetleniach. Jak można się domyślać, kierowcy najczęściej szukają samochodów z klasycznym napędem benzynowym (ponad 53%). Oto dane na temat hybryd, na podstawie raportu Internetowy Samochód Roku 2023.
Używana hybryda = Toyota
Nie zmienia to faktu, że rośnie zainteresowanie pojazdami niskoemisyjnymi, w tym właśnie hybrydami. A które marki są szczególnie poszukiwane?
Można wręcz powiedzieć, że w tym segmencie monopol ma Toyota. Pojazdy producenta z Kraju Kwitnącej Wiśni są wyszukiwane przez prawie 41% klientów chcących kupić auto hybrydowe. Na drugim miejscu jest również inna marka należąca do tego samego koncernu, czyli Lexus z udziałem blisko 18%.
Ostatnie miejsce na podium przypadło dla BMW. W tym przypadku przepaść jest jednak ogromna. Samochody z Bawarii są wyświetlane przez mniej niż 5 proc. użytkowników serwisu otomoto.pl.
Modele hybrydowe z drugiej ręki – tylko Toyota
Jakie używane modele cieszą się największym powodzeniem? Oczywiście tu nie powinno być zaskoczenia, że najczęściej będą to auta ze znaczkiem Toyoty i Lexusa. Jednak należy odnotować, że wszystkie modele z czołowej dziesiątki wyjechały z fabryk koncernu Toyota.
Według najnowszego raportu Internetowy Samochód Roku 2023, zwycięska Corolla poprawiła swoją popularność o 0,3% rok do roku. Spadło natomiast zainteresowanie modelami Prius i Auris (o prawie 2%). Zamieniły się one miejscami z RAV4 i CH-R. Lexus NX, jako pierwszy przedstawiciel tej marki, pojawia się dopiero na siódmym miejscu.
Skąd bierze się taka przewaga Toyoty? Jest ona pionierem hybryd. Warto przypomnieć, że już w 1997 roku do masowej produkcji trafił model Prius. Od tego czasu napęd wykorzystujący silnik benzynowy i elektryczny przeszedł ewolucję, której efektem jest piąta generacja tej technologii i około 23 mln sprzedanych na całym świecie samochodów hybrydowych tego producenta.
Hybryda używana – zwykle młoda
O ile w przypadku wyświetleń pojazdów używanych, największym powodzeniem cieszą się samochody 17 letnie i starsze, w przypadku napędu spalinowo-elektrycznego panują inne zasady. Raport Internetowy Samochód Roku 2023 wskazuje, że kierowcy lubią młode hybrydy. Podobnie, jak wśród używanych samochodów elektrycznych, tak i w segmencie używanych aut z spalinowo-elektrycznych, najpopularniejsze są relatywnie młode egzemplarze do maksymalnie 4 lat (56% wyszukiwań).
Rynek nowych hybryd – polowanie na lidera
Według raportu ISR 2023 również w przypadku nowych pojazdów z silnikami spalinowymi i elektrycznymi prym wiedzie Toyota (21,9% wyświetleń) razem z Lexusem (10,7%). I choć obie te marki mają blisko 33% wyszukiwań, to szczególnie Lexusowi depcze po piętach Mercedes z udziałem – 7%.
Jeszcze większą konkurencję widać w przypadku poszukiwanych przez kierowców nowych modeli hybrydowych.
W zestawieniu za rok 2023 hybrydowa Toyota Corolla wyprzedziła zeszłoroczną liderkę, czyli RAV4. Na trzecim miejscu pojawia się Kia Sportage, której zabrakło zaledwie 0,1%, aby zająć ex aequo drugie miejsce na podium. Na kolejnych miejscach znalazły się hybrydowe modele Suzuki, Hondy, Mercedesa czy Hyundaia.
Raport ISR 2023 jasno więc pokazuje, że również inni producenci aut (głównie z Azji) próbują walczyć z Toyotą w segmencie hybryd.
Pełna wersja raportu „Internetowy Samochód Roku 2023” znajduje się TUTAJ.