25 sierpnia 2023

Izera ma być zwinnym i bezpiecznym samochodem elektrycznym

Izera

Platforma SEA, na której zostanie zbudowany polski samochód elektryczny Izera, to coś więcej niż płyta podłogowa z układami jezdnym i napędowym. To potencjał technologiczny kryjący się w komponentach niewidocznych dla użytkownika, dający odczucie radości z użytkowania auta, jego zdolności do przyspieszania, hamowania, bezpieczeństwa czy komfortu – przekonuje ElectroMobility Poland, właściciel marki Izera.

 

Platforma SEA to autorski koncept technologiczny chińskiego potentata na rynku motoryzacyjnym – Geely Holding. Geely rozwija własne marki, jak np. ZEEKR, który obecnie trafia na europejski rynek. Jest również właścicielem Volvo czy współwłaścicielem Smarta.

Jesienią ubiegłego roku firma ElectroMobility Poland podpisała z Geely Holding umowę licencyjną, w ramach której dedykowana dla samochodów elektrycznych platforma SEA zostanie udostępniona dla projektu.

Platforma SEA: bez kompromisów

„SEA, czyli Sustainable Experience Architecture cechuje się modułowością, elastycznością i trwałością. Głównym celem tego projektu było zapewnienie możliwości budowania pozytywnego doświadczenia u użytkowników, bez kompromisów" – mówi Yang Yu z iVAC (intelligent vehicle architecture), Zeekr Intelligent Technology.

Jak podkreśla Yang Yu, stosowana przez Geely platforma umożliwiająca tworzenie pojazdów elektrycznych kładzie nacisk na bezpieczeństwo, pewność prowadzenia oraz aspekty związane z komfortem m.in. redukcją drgań i hałasów przenoszonych do wnętrza pojazdu (TUTAJ przeczytasz, jak działa system redukcji hałasu).

Bezpieczeństwo przede wszystkim

„Naszym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa zarówno użytkowników samochodów budowanych z wykorzystaniem naszej architektury, jak i pozostałych uczestników ruchu drogowego" – dodał Yang Yu. Zdaniem Marka Kapuścińskiego, głównego inżyniera architektury podwozia ElectroMobility Poland, platforma SEA to coś więcej niż płyta podłogowa i towarzyszące jej układy – donosi portal elektromobilni.pl.

„To cały zespół zależności technicznych i know-how, które kryje się w komponentach często niewidocznych bezpośrednio dla końcowego użytkownika, ale dających odczucie prawdziwej jakości, radości z użytkowania samochodu, jego zdolności do przyspieszania, hamowania, bezpieczeństwa, komfortu, przestrzeni" – podkreśla Kapuściński.

Platforma SEA: skalowalna technologia

Opracowana przez Geely Holding technologia SEA jest wysoce skalowalna – dostępna zarówno dla małych pojazdów segmentu A, jak i segmentu E oraz dużych pojazdów dostawczych.

Platforma zapewnia rozbudowaną strukturę oprogramowania, pozwalającą na minimalizacje inwestycji w jego rozwój po stronie partnerów. Zapewnia także dostosowanie rozstawu osi w zakresie od 1800 do 3300 mm, w zależności od wymagań.

Platforma SEA na bazie, której powstanie Izera, jest już wykorzystywana w dostępnych na rynku europejskim samochodach elektrycznych Smart#1 czy w Volvo EX30.

„Za chwilę pojawią się Smart #3 i Zeekr X. Są to samochody, które mają unikalne charaktery, w percepcji klienta są zupełnie inne, a wykorzystują te same rozwiązania techniczne. I tak będzie też z Izerą" – twierdzi Tomasz Mydłowski, kierownik integracji pojazdu ElectroMobility Poland.

Wykorzystanie potencjału technologicznego architektury SEA daje możliwość budowy co najmniej trzech różnych samochodów: SUV-a, hatchbacka i kombi (SW).

„Główne różnice między nimi będą polegały na takich parametrach jak zwis tylny (dający większą przestrzeń), czy wysokość samochodu" – uważa Marek Kapuściński.

Konkurencyjna architektura

Architektura, pozyskana przez ElectroMobility Poland w ramach partnerstwa z Geely jest obecnie konkurencyjna rynkowo i taka też będzie za kilka lat, czyli w momencie wdrożenia Izery do produkcji.

„Założenie jest takie, żeby samochód był konkurencyjny w każdym momencie jego istnienia na rynku. Mówimy tutaj nie tylko o takich systemach jak układ napędowy, ze szczególnym uwzględnieniem baterii, ale też możliwościach oferowanych przez elektronikę pokładową" – podkreślił Marek Kapuściński.