1 lipca 2023

Jaguar XK II – Aston Martin po taniości | Test OTOMOTO TV

Jaguar XK
Jaguar XK

Jaguar XK to legenda brytyjskiej motoryzacji. Może nie taka jak Aston Martin, ale bez wątpienia oba auta łączy podobna linia nadwozia i charakter. To w końcu coupé o sportowym zacięciu. Czy leciwy Brytyjczyk sprawdzi się w roli freschtimera?


Z Astonem Jaguara łączy jeszcze jedno — ten sam stylista Geoff Lawson. Trudno się zatem dziwić, że DB7 a później DB9, są dość podobny do XK I i II generacji. Być może trzeba powiedzieć odwrotnie, ale do Jaguara przylgnęła łatka taniego Astona. A żeby dodać pikanterii całej sytuacji, warto pamiętać, że to czasy, w których Jaguar należał do Forda.

Jaguar XK przez Brytyjczyków nazywany był samochodem sportowym. Ustawiano w go w rządku z Porsche, BMW i Maserati. Powiedzmy sobie jednak szczerze, jak na sportowca Jaguar jest zbyt leniwy i ociężały, choć i tak sporo go odchudzony w porównaniu z poprzednikiem. Charakter auta to zatem stateczne GT.
Model produkowany był przez brytyjski koncern od 1996 roku, jako następca modelu XJS. II generacja na rynek trafiła jednak w 2006 i produkowana była aż do 2014 z dwoma faceliftigami po drodze.

Model XK miał odmienić oblicze przestarzałego Jaguara. Stąd decyzja o kompletnie nowym projekcie opartym na zmodyfikowanej platformie Jaguara ALC. Właśnie, dlatego samochód przeszedł gruntowną metamorfozę i zerwał wreszcie z latami osiemdziesiątymi, w których tkwił jeszcze XK pierwszej generacji. Wyglądał nowocześnie, muskularnie i miał świetne proporcje. W sumie po latach nadal wygląda dobrze.

Auto mierzy 4,8 m a rozstaw osi to 2,75 m. Aluminiowe zawieszenie pochodzi z większego sedana XJ. Nowoczesne miało być też wnętrze, choć utrzymane w klimacie brytyjskiej monarchii. Krótko mówiąc, miało być premium. Stąd drewniane wykończenie i plastikowe dodatki. Niestety wyglądające dość tanio. Na szczęście skórzana tapicerka ratowała wnętrze Jaguara XK. A warto pamiętać, że jako nowe to auto mogło kosztować nawet 500 tys. zł.

Pierwszą modernizację Jaguar XK II przeszedł w 2009 roku, w ramach której odświeżono wygląd przednich i tylnych zderzaków, a także wprowadzono najbardziej widoczną zmianę — nowe wkłady tylnych lamp. Zaktualizowano także listę wyposażenia, dodając kilka drobiazgów.

Druga modernizacja była znacznie poważniejsza. Auta od 2011 roku mają zmieniony wygląd pasa przedniego — pojawiła się nowa atrapa chłodnicy, inaczej ukształtowany zderzak i nowe reflektory z nowymi wkładami. Zmieniono także wygląd tylnych zderzaków, wprowadzono nowe kolory nadwozia i wzory felg, a także nowe warianty wyposażenia i dopracowane jednostki napędowe.

W marcu 2014 roku Jaguar oficjalnie ogłosił, że produkcja XK zostanie zakończona latem tego samego roku. Co z następcą? Miał być, ale w 2016 oficjalnie zdementowano te pogłoski.

Jaguar XK – jaki silnik wybrać?


Jaguar przez lata hołdował dwunastocylindrowcom, jednak w modelu XK wykorzystano silniki V8. Po raz pierwszy z resztą w historii od modelu Daimler 250. Stąd Jaguar XK pierwszej generacji nosił nazwę XK8.

W autach drugiej generacji stosowano silniki nieco powiększone o pojemności 4,2 l i mocy 416 lub 426 KM. Dla najmocniejszej wersji XK – modelu XKR przygotowano pięciolitrowe V8 o mocy 385 bez i 550 z kompresorem. We wszystkich przypadkach stosowano sprawdzoną sześciobiegową skrzynię manualną ZF.
Maksymalny moment obrotowy Jaguara XK wynosi 411 – 680 Nm. Pojemność bagażnika to około 300 litrów.

Jaguar XK- ile kosztuje?


Rozpiętość w cenach jest olbrzymia. Najtańsze egzemplarze wyceniane są na 60 tys. zł. Najdroższe, te najmocniejsze, nawet na 180 tys. zł. Raczej nie ma się, co tu spodziewać dużych przebiegów. Z racji sporego silnika i niezłej mocy, apetyt na paliwo w przypadku Jaguara jest spory.

Warto jednak pokusić się o wydanie takich pieniędzy, szczególnie jeśli szukamy auta nietypowego.

W tym odcinku testujemy Jaguara XK drugiej generacji. Każdy z nas czasem marzy o aucie emocjonującym. XK II nie jest w Polsce szczególnie popularny, a szkoda bo spełniłby fantazje niejednego kierowcy. Jakie spalanie może mieć oldschoolowy brytyjski V8 z kompresorem? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w najnowszym filmie OTOMOTO TV. Zapraszamy do oglądania.

Testowany model to Jaguar XK II z silnikiem 4.2 V8 o mocy 416 KM.

Jaguar XK
Jaguar XK