18 kwietnia 2024

Jak chińskie auta sprzedają się w Europie? Dominuje jeden producent, choć liczby nie imponują

MG ZS

Mimo że o samochodach z Chin mówi się bardzo dużo, na Starym Kontynencie w statystykach sprzedaży bryluje wyłącznie jedna marka. Inne na razie ewidentnie robią zapasy.

Chińskie auta na szerszą skalę zaczęły pojawiać się w Europie, w tym w Polsce, pod koniec 2023 roku. W naszym kraju szczególnie głośno zrobiło się wtedy przede wszystkim o budżetowych MG i BAIC-u Beijingu.

W tym roku w Polsce już zadebiutowali kolejni producenci z Chin, jak choćby Arcfox, a następni są w drodze. Ale o ich prawdziwym szturmie absolutnie nie ma mowy. Przynajmniej na razie.

Wynika to nie tylko z uprzedzeń Europejczyków do produktów z Państwa Środka, lecz również z wciąż skromnej sieci sprzedaży, czy niewiadomych dotyczących serwisu i części zamiennych (TUTAJ przeczytasz o inwestycji MG).

Swoje trzy grosze obecnie do tego stanu rzeczy dorzuca ochłodzenie na rynku aut na prąd. A to właśnie takie chińskie modele miały przede wszystkim zdominować Stary Kontynent. Tym bardziej że często są znacznie tańsze nie podobne samochody europejskich wytwórców, a także nowocześniejsze.

MG i długo, długo nikt

Z danych JATO Dynamics wynika, że wśród chińskich wytwórców zadomowionych na Starym Kontynencie na razie wyłącznie jeden jest zauważalny. To MG, które dzięki swoim brytyjskim korzeniom odnosi sukcesy przede wszystkim po drugiej stronie kanału La Manche.

Ale nie najgorzej radzi sobie również w Polsce czy w Czechach. U nas w ciągu pierwszych dwóch miesięcy na samochody tego wytwórcy skusiło się 411 klientów (dane Samaru), z kolei u naszych południowych sąsiadów – 872 (dane za pierwszy kwartał tego roku).

Listę sprzedaży aut „made in China” w Europie zdominował jeden model. To miejski crossover MG ZS, którego megatest znajdziesz TUTAJ. Według danych JATO Dynamics, obejmujących kraje Unii Europejskiej, Norwegię, Szwajcarię oraz Wielką Brytanię, w ciągu pierwszych dwóch miesięcy tego roku znalazł on 14 085 nabywców.

Pierwsze trzy miejsca okupują pojazdy MG, które w pierwszej dziesiątce najlepiej sprzedających się w Europie chińskich aut ma aż 5 swoich modeli. BYD, będący oczkiem w głowie rządu Państwa Środka (TUTAJ przeczytasz o ogromnym wsparciu dla tego producenta), ma z kolei trzech swoich reprezentantów.

Po jednym dorzucają Xpeng oraz GWM.

Jak sprzedają się chińskie auta w Europie?

Z raportu JATO Dynamics wynika, że sprzedaż samochodów z Chin na Starym Kontynencie jest raczej marginalna. Trzeba jednak zwrócić uwagę na fakt, że wzrosła ona, odpowiednio w styczniu i lutym, o 45 i 43% (TUTAJ przeczytasz o tym więcej).

Oto 10 najlepiej sprzedających się aut z Chin na rynku europejskim (dane za styczeń-luty 2024 r.):

  • MG ZS: 14 085 szt.
  • MG4: 8805 szt.
  • MG HS: 7795 szt.
  • BYD Atto: 2132 szt.
  • BYD Seal: 1082 szt.
  • MG5: 1029 szt.
  • BYD Dolphin: 987 szt.
  • Xpeng G9: 530 szt.
  • MG Marvel R: 362 szt.
  • GWM Ora 03: 320 szt.

Sytuację dotyczącą chińskich wytwórców na Starym Kontynencie wkrótce może pogorszyć Komisja Europejska, która rozważa wprowadzenie opłat celnych na samochody z Państwa Środka. Pierwsze kroki w tym kierunku już zostały poczynione.