27 stycznia 2024

Jak kupować części używane? Wszystko co powinieneś wiedzieć

Sprzęgło
Zdjęcie: newspressuk.com

Samochodowe części używane bardzo często kuszą atrakcyjnymi cenami i łatwą dostępnością. Niestety, montaż niektórych z nich może stanowić zagrożenie dla naszego bezpieczeństwa i mieć negatywny wpływ na środowisko. Na co więc uważać przy zakupie?

Jak kupować części używane: na co zwracać uwagę?

Zanim zdecydujemy się nabyć konkretne części używane, upewnijmy się, czy na pewno pasują do naszego auta. Zakup poprzedzony jedynie obserwacją kilku zdjęć umieszczonych w ogłoszeniu jest dość ryzykownym posunięciem. Oczywiście są wyjątki, takie jak np. uniwersalne spinki tapicerki, emblematy czy inne detale, które nie są drogie i pasują praktycznie do każdej wersji danego modelu.

W przypadku bardziej skomplikowanych podzespołów, szczególnie tych mających wpływ na bezpieczeństwo, koniecznie zweryfikujmy ich zgodność z numerem VIN pojazdu. Porównując oznaczenia widoczne na elemencie, z numerami części przypisanej do VIN-u. Skąd uzyskać takie informacje? Najprościej skorzystać ze specjalnych stron internetowych umożliwiających wyszukiwanie podzespołów po numerze VIN lub poprosić o pomoc np. na forum modelu.

Kolejną kwestią jest stan części. Jeśli więc zamierzamy dokonać zakupu przez internet, warto wybrać sprawdzonych sprzedających, o dobrych opiniach. Najlepszym wyjściem jest osobisty odbiór towaru. Mowa w tym miejscu o profesjonalnych firmach, które zajmują się demontażem pojazdów i sprzedażą części pochodzących z takich źródeł. Po pierwsze widzimy, co kupujemy i jesteśmy w stanie dokładnie obejrzeć przedmiot. Po drugie, bardzo często określony element znajduje się jeszcze w aucie. Dobrym przykładem może być silnik wycieraczek. Na miejscu możemy sprawdzić, czy zamontowany w pojeździe działa prawidłowo. Jeśli tak, to poprosić o demontaż, który doświadczonemu pracownikowi w większości przypadków nie zajmie dłużej niż 20 minut.

Używane części samochodowe czy nowe – które wybrać?

Części używane, szczególnie te oryginalnie zamontowane w samochodzie, bardzo często charakteryzują się większą wytrzymałością niż najtańsze, nowe zamienniki. Zdarza się również, że są od nich tańsze lub oferowane w tej samej cenie. Jeśli więc stawiamy na jakość, a używana, oryginalna część jest w dobrej kondycji, działa poprawnie, a sprzedający daje tzw. gwarancję rozruchową, to warto rozważyć jej zakup.

Do zakupu nowych części, wiele osób jest zmuszonych w sytuacjach, kiedy:

  • występuje duży problem z zakupem używanego odpowiednika w dobrym stanie
  • mamy do czynienia z nietypowym modelem, do którego części na rynku wtórnym jest niewiele
  • cena używanej części jest zbliżona lub niewiele niższa od nowego odpowiednika dostępnego w ASO (np. niektóre rodzaje plastikowych elementów, typu zaślepki, uchwyty, spinki tapicerki itp.)
  • koszt regeneracji jest porównywalny do ceny nowego zamiennika
  • zależy nam na czasie i szybkiej, pewnej naprawie samochodu

Jakich części używanych nie należy montować?

W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 28 września 2005 r. (w sprawie wykazu przedmiotów wyposażenia i części wymontowanych z pojazdów, których ponowne użycie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego lub negatywnie wpływa na środowisko), można znaleźć szczegółową listę części, których montaż może zagrażać bezpieczeństwu lub środowisku. Należą do nich:

  • poduszki powietrzne z aktywatorami pirotechnicznymi, jednostkami kontroli elektronicznej i czujnikami
  • klocki, szczęki hamulcowe
  • przewody i uszczelnianie układu hamulcowego
  • tłumiki układu wydechowego
  • przeguby układu kierowniczego i zawieszenia
  • fotele zintegrowane z pasami bezpieczeństwa lub poduszkami powietrznymi
  • układ blokady kierownicy
  • immobilisery z transporderami sterowania elektrycznego
  • urządzenie przeciwwłamaniowe i alarmowe
  • elementy elektryczne i elektroniczne układów bezpieczeństwa jazdy (w szczególności: ABS, ASR)
  • przewody paliwowe
  • filtry jednorazowe i wkłady filtra
  • zawory recylkulacji spalin
  • instalacje zasilania gazem silników
  • automatyczne i nieautomatyczne zestawy pasów bezpieczeństwa, łącznie z częścią pasa wykonaną z materiału, klamrami, mechanizmem, służącym do zwijania pasów, aktywatorami pirotechnicznymi i mechanicznymi
  • pióra wycieraczek szyb
  • płyny eksploatacyjne, w szczególności: olej silnikowy, olej przekładniowy, olej do przekładni hydraulicznych, olej do układów hydraulicznych, płyn chłodzący, płyn odmrażający, płyn hamulcowy, płyn do układów klimatyzacyjnych
  • konwertory katalityczne (katalizatory)
  • kondensatory zawierające PCB

Mimo oficjalnego stanowiska Ministerstwa Infrastruktury w tej sprawie, nie zabrania się jednocześnie handlu wymienionymi częściami.

Części używane, których nie warto kupować

Z jednym należy się w pełni zgodzić. Na rynku wtórnym oferowanych jest mnóstwo używanych części, które nigdy nie powinny się tam znaleźć. Ich montaż może poważnie zagrażać naszemu bezpieczeństwu. Zamiast zakupu zużytego elementu, lepiej zastanowić się nad regeneracją tego, który jest zamontowany w naszym aucie. Koszty mogą być niewiele wyższe, ale przynajmniej mamy gwarancję bezpieczeństwa i w pełni sprawną część.

Lista używanych podzespołów, których zakup i montaż jest obarczony wysokim stopniem ryzyka:

  • wszystkie części wykazujące duże zużycie, których skuteczność działania budzi wątpliwości i po których widać lata intensywnej eksploatacji
  • klocki i tarcze hamulcowe, a także elementy zawieszenia zużyte nierównomiernie lub przechowywane w nieodpowiednich warunkach
  • stare, zleżałe opony i inne gumowe elementy w podobnym stanie
  • odkształcone, popękane zderzaki, których naprawy okaże się wyższy niż zakup odpowiednika w co najmniej dobrym stanie
  • koła dwumasowe i sprzęgła – wprawdzie wstępnie możemy ocenić czy na elementach są poważne luzy, ale tak naprawdę, dopóki nie zamontujemy ich w aucie, ciężko rzetelnie i ze stuprocentową pewnością przewidzieć jak będą działać
  • silniki i skrzynie biegów, które latami leżały niewłaściwie przechowywane (np. na zewnątrz, narażone na różne warunki atmosferyczne). W tym miejscu należy podkreślić, że nie chcemy nikogo zniechęcać do zakupu używanych przekładni czy jednostek napędowych. Należy mieć jednak na uwadze, że nawet jeśli zyskamy możliwość sprawdzenia ich działania w aucie znajdującym się na placu sprzedającego (przed rozbiórką) to i tak nie możemy mieć pewności, że na przestrzeni czasu i kolejnych przejechanych kilometrów będą działać poprawnie. Pewnym zabezpieczeniem jest gwarancja, którą dają firmy sprzedające takie elementy. W praktyce, w razie usterki, ciężko udowodnić winę sprzedającego.

Gdzie kupić używane części samochodowe?

Ogromną liczbę używanych części samochodowych, również do aut dostawczych i ciężarowych, a także maszyn rolniczych można znaleźć na portalu otomoto.pl. Różnorodność ofert, określone przedziały cenowe i możliwość porównania konkretnych pozycji, to niewątpliwie zalety platformy.

Kolejnym, bardziej tradycyjnym sposobem, jest wizyta w stacjach demontażu pojazdów czy w wyspecjalizowanych firmach zajmujących się sprzedażą używanych części samochodowych. Na miejscu możemy dokładnie przyjrzeć się podzespołom, a często również sprawdzić ich działanie w aucie, z którego zostaną wymontowane. Bezpieczeństwo transakcji to kolejny plus, w tym przypadku mamy do czynienia z legalnie działającymi przedsiębiorcami, wystawiającymi rachunki i faktury.

Używane części samochodowe – sprawdź OTOMOTO!

OTOMOTO to najpopularniejszy w Polsce portal ogłoszeniowy, w którym możemy znaleźć nie tylko anonse dotyczące sprzedaży pojazdów. Osobnym działem są oferty części zamiennych, zarówno nowych, jak i używanych. Szukając interesujących nas podzespołów w tej kategorii, mamy do czynienia z prawie czterema milionami ofert. Wiele z nich wzbogacona jest o szczegółowe zdjęcia i opisy, a większość oferowana przez wyspecjalizowane w tej branży firmy. Popularność platformy oraz liczba ofert sprawiają, że OTOMOTO jest najpopularniejszym miejscem w sieci, od którego warto rozpocząć poszukiwania używanych części zamiennych.

Jaka jest marża na częściach samochodowych?

Średnia marża na częściach samochodowych waha się w okolicach niecałych 25%. Ma na nią wpływ wiele czynników taki jak:

  • różnorodność asortymentu firmy
  • wielkość stanów magazynowych
  • ceny poszczególnych podzespołów
  • lokalizacja

Czy handel używanymi częściami samochodowymi to dobry pomysł na biznes? Zdecydowanie tak, jeśli mamy odpowiednią wiedzę, zaplecze finansowe na start i wynegocjujemy dobre warunki wśród dostawców. Nie zapominajmy też o zorganizowaniu wszelkich wymaganych pozwoleń i dysponowania odpowiednim miejscem do prowadzenia działalności. Warto również, przed podjęciem jakichkolwiek kroków, sporządzić szczegółowy biznesplan, aby uniknąć rozczarowań.

Jak legalnie handlować częściami używanymi?

Zarejestrowanie działalności gospodarczej wraz z odpowiednim wpisem w PKD, zgłoszenie formy opodatkowania, prowadzenie ewidencji sprzedaży i posiadanie kasy fiskalnej, to nie wszystko. Jeśli zamierzamy uruchomić stację demontażu pojazdów i sprzedawać części używane, pochodzące z samochodów przeznaczonych do rozbiórki, to czeka na spełnienie wielu kolejnych wymagań. Takich jak zgłoszenie działalności do BDO (system teleinformatyczny, który dysponuje bazą danych o podmiotach wprowadzających do obrotu produkty i produkty w opakowaniach oraz gospodarujących odpadami) czy dysponowanie odpowiednią powierzchnią umożliwiającą magazynowanie części i spełnienie określonych wymogów związanych z bezpieczeństwem. Więcej informacji na ten temat możemy znaleźć w ustawie o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji z dnia 20 stycznia 2005 roku i na stronie biznes.gov.pl.

Podsumowując, rozpoczęcie działalności w zakresie demontażu i handlu używanymi częściami samochodowymi może okazać się kosztownym i skomplikowanym procesem. Dlatego ważne, aby odpowiednio wcześniej sporządzić dobry biznesplan. Warto również skontaktować się z konkretnymi urzędami i instytucjami, aby uzyskać szczegółowe i aktualne informacje w tej sprawie.

Jak sprawdzić, czy część pasuje do samochodu?

Wstępne sprawdzenie, czy część pasuje do samochodu, opiera się na weryfikacji jej oznaczeń po numerze VIN auta, do którego ma być przeznaczona. Element przypisany do naszego pojazdu powinien posiadać oznaczenia kompatybilne z tym widocznymi na podzespole, który chcemy kupić. Pomocne okażą się różnego rodzaju wyszukiwarki części, dostępne w sieci, informacje uzyskane w ASO lub w zaprzyjaźnionym sklepie motoryzacyjnym. Odradzamy zakup części, nawet jeśli widzimy je na żywo i wyglądają identycznie jak stary element. W praktyce może okazać się, że ich poprawne działanie w naszym aucie okaże się niemożliwe. Sytuacja ma najczęściej miejsce w przypadku różnych elementów elektronicznych, np. określonych modułów.

Skąd pochodzą części używane?

Legalnie oferowane samochodowe części używane mogą pochodzić z:

  • pojazdów przeznaczonych do demontażu, których naprawa (np. uszkodzonego silnika) ze względu na wiek, wartość auta i koszty, jest po prostu nieopłacalna, jednocześnie inne elementy są nadal w pełni sprawne
  • samochodów powypadkowych, których również nie opłaca lub nie da się naprawić (najczęściej dotyczy to poważnie uszkodzonych egzemplarzy)
  • importu z zagranicy, od innych firm zajmujących się sprzedażą podzespołów do aut
  • od osób fizycznych, które decydują się na sprzedaż części z różnych powodów (np. dany element został zastąpiony innym, zmodyfikowanym)