16 października 2023

Jak naprawić pilot samochodowy? Poradnik krok kroku

Pilot samochodowy
Źródło: newspressuk.com

Każdemu z nas może przytrafić się sytuacja, w której pilot samochodowy odmówi posłuszeństwa. W wersji optymistycznej pomaga wymiana baterii. Gorszy scenariusz zakłada naprawę uszkodzonego kluczyka lub nawet wymianę na nowy.

Jak naprawić pilot samochodowy?

Pilot samochodowy nie jest przesadnie skomplikowanym urządzeniem, ale naprawa może być w niektórych przypadkach kłopotliwa. I niekoniecznie tania. Oczywiście wszystko zależy od stopnia uszkodzenia, jednak należy mieć na uwadze, że im bardziej skomplikowany pilot, tym przywrócenie do stanu używalności będzie droższe. Kolejną kwestią jest kodowanie, którego raczej nie zrobimy sami. Jest to oczywiście dodatkowy koszt, ale nieodzowny w przypadku napraw tego elementu.

Mając na uwadze ewentualne wydatki i kłopot w przypadku uszkodzenia pilota, zalecamy obchodzić się z nim wyjątkowo ostrożnie. Szczególnie jeśli mamy do czynienia z zaawansowaną wersją (np. z wyświetlaczem znanym z najnowszych modeli samochodów).

Wymiana baterii w kluczyku samochodowym – jak to zrobić?

Zanim zabierzemy się do wymiany baterii w kluczyku samochodowym, warto dowiedzieć się, w jaki sposób rozebrać obudowę. Metody siłowe często okazują się nieskuteczne, a konsekwencjami są połamane plastikowe mocowania. W zależności od modelu samochodu demontaż przebiega w inny sposób. Jednak praktycznie zawsze w obudowie przewidziano określone miejsce, w którym należy ją podważyć grotem kluczyka tak, aby nie uszkodzić plastiku.

Równie ostrożnie należy obchodzić się z wyjmowaniem i wkładaniem baterii. Umieszcza się ją najczęściej w okolicy elektronicznej płytki kluczyka, której uszkodzenie może wygenerować kolejny problem. Upewnijmy się również czy nowa bateria oznaczona jest identycznym symbolem jak zużyta.

Na koniec sprawdźmy, czy włożyliśmy baterię odpowiednią stroną, w przeciwnym razie pilot nie będzie działać. Uwaga! Nie dotykajmy palcami na raz powierzchni baterii z obu stron. Może to doprowadzić do zwarcia i jej uszkodzenia.

Kodowanie kluczyka – jak zakodować kluczyk?

Kodowanie kluczyka odbywa się za pomocą specjalistycznego sprzętu i oprogramowania. Dlatego usługę warto zlecić doświadczonym osobom. Do poprawnego przeprowadzenia procesu kodowania potrzebne są wszystkie kluczyki, jakie przypisano do danego egzemplarza samochodu.

Następnie wykonujemy kolejne czynności:

  • odłączamy od siebie dwie części kluczyka (grot i element z płytką, czyli z nadajnikiem)
  • do gniazda diagnostycznego OBD w samochodzie podłączamy specjalistyczne urządzenie
  • umieszczamy część kluczyka z grotem w stacyjce i przekręcamy tak, aby ustawić pozycję uruchomienia zapłonu
  • programujemy w odpowiedni sposób pilot bezprzewodowy i inicjujemy jego adaptację, postępując zgodnie z instrukcjami na ekranie urządzenia kodującego
  • naciskamy przycisk odblokowujący umieszczony na każdym z pilotów, które chcemy zakodować i potwierdzamy dane

Strojenie kluczyka

Strojenie kluczyka samochodowego przeprowadzamy przy użyciu miernika. Drugą metodą jest użycie niemetalowego kluczyka. Dzięki niemu zmieniamy pozycję kondensatora, tak aby częstotliwość osiągnęła wartość 433 MHz (w przypadku rynków azjatyckich i amerykańskich jest to 315 MHz). Możemy także wcisnąć i przytrzymać w tej pozycji przycisk na pilocie, aż do momentu pojawienia się reakcji ze strony alarmu.

Wymiana centralki

Wymiana centralki ma miejsce w przypadku kiedy pilot samochodowy reaguje prawidłowo, ale alarmu nie da się w żaden sposób wyłączyć. Najczęściej nie pozostaje nic innego jak wymiana elementu na nowy. Koszty (w zależności od modelu samochodu) mogą się różnić, jednak można przyjąć, że średnio za taką operację przyjdzie nam zapłacić około kilkuset złotych. Jeśli nie mamy pewności, w jaki typ centralki wyposażony jest nasz samochód i gdzie ją umieszczono, zlećmy przeprowadzenie wymiany wyspecjalizowanemu warsztatowi.

Rodzaje pilotów samochodowych

Piloty akcesoryjne

To najtańszy rodzaj pilotów z uwagi na uniwersalność rozwiązania. Nowe możemy kupić nawet za kilkadziesiąt złotych. Problem pojawia się w momencie, kiedy mamy do czynienia ze starszym pilotem mało znanego lub nieistniejącego już producenta. W takim przypadku najczęściej zamiast naprawiać lepiej wymienić uszkodzony element.

Piloty fabryczne radiowe

W odróżnieniu od poprzedniego typu, w przypadku uszkodzenia nie powinno być problemu z dostępnością części. Barierą może być cena, która w przypadku niektórych modeli potrafi osiągać astronomiczne wartości. A co z naprawą? Ciekawym przypadkiem są karty popularne w większości modeli Renault. Jakiś czas temu mało firm podejmowało się ich naprawy. Obecnie sytuacja wygląda inaczej. Najczęściej uszkodzeniu ulegają cewki, a koszt naprawy nie powinien przekroczyć w tym przypadku kwoty 200 zł.

Piloty fabryczne na podczerwień

W teorii jest do dość dobre rozwiązanie, ponieważ piloty tego typu odporne są na zakłócenia radiowe. Natomiast w praktyce nie jest to element bezawaryjny. Na dodatek często nie działają precyzyjnie (np. w wyniku zabrudzenia czy zamarznięcia szyb w samochodzie). Kolejnym minusem są kwestie związane z naprawami takich pilotów. Nie wszystkie firmy chcą się podjąć tego typu usługi. Jeśli więc nie uda nam się naprawić tego elementu, to czeka nas zakup nowego. Niestety nie będą to niskie koszty, w wielu przypadkach mogą sięgać kwot nawet ponad 1000 zł.

Naprawa pilota samochodowego - uważaj na złodziei!

Jeśli zdecydujemy się oddać pilota do naprawy, upewnijmy się, że mamy do czynienia z profesjonalną i uczciwą firmą. Szczególną ostrożność należy zachować w przypadku anonimowych ogłoszeń z ciekawymi ofertami cenowymi. Ryzyko może być naprawdę spore.

Nieuczciwy serwisant jest w stanie dorobić dodatkowy kluczyk, który później może posłużyć np. do kradzieży samochodu. Jeśli więc mimo wszystko mamy podejrzenia i kwestionujemy uczciwość danego serwisu, wykonajmy prosty test. Sprawdźmy, czy wszystkie kluczyki, które oddaliśmy do naprawy/kodowania działają poprawnie. Jeśli nie, to może okazać się, że do centralki wgrano kolejny pilot samochodowy.

Czy po wymianie baterii w kluczyku trzeba kodować?

W większości przypadków, po wymianie baterii kluczyk samochodowy trzeba od nowa zaprogramować. Na szczęście nie jest to skomplikowana czynność i możemy wykonać ją w pełni samodzielnie. W tym celu wkładamy kluczyk do stacyjki i przekręcamy tak, aby ustawić w pozycji zapłonu. Następnie przez kilkanaście sekund kilkukrotnie wciskamy lub przytrzymujemy odpowiedni przycisk. Najczęściej ten, za pomocą którego zamykamy auto.

Jak sprawdzić, czy pilot wysyła sygnał?

Rozwiązaniem profesjonalnym i najpewniejszym jest sprawdzenie pilota przy użyciu specjalistycznego przyrządu. Wciskamy przycisk na pilocie i zbliżamy do wspomnianego urządzenia. Obecność sygnału wskazuje najczęściej zapalenie się odpowiedniej diody. Dysponując pilotem na podczerwień, kierujemy go w stronę kamery lub aparatu w telefonie. Jeśli jest sprawny to na ekranie kamery lub telefonu widać, będzie migającą diodę pilota.