19 sierpnia 2024

Jak Omoda 5 radzi sobie w teście łosia? Nie jest ani dobrze, ani źle

Omoda 5 test losia
Zdjęcie: youtube.com/km77.com

Omoda niedawno opublikowała pełen cennik swojego modelu 5 na polskim rynku. Teraz to chińskie auto zostało poddane wymagającemu testowi łosia. Nie wypadło źle, ale do ideału mu daleko.

Artykuł zawiera autopromocję.

Omoda 5 to pierwszy produkt nowej marki należącej do chińskiego koncernu Chery Automobile. Auto mierzy 437,3 cm długości, 182,4 cm szerokości oraz 158,8 cm wysokości. Jest więc stosunkowo niewielkim kompaktowym crossoverem, wymiarami zbliżonym choćby do Seata Ateki.

W Polsce Omoda 5 (w ofercie jest też elektryczne ES5) występuje wyłącznie z 1,5-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 147 KM (275 Nm), współpracującym z 7-biegowym automatem DCT7. Zapewnia on przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 10,1 s i średnio na 100 km „wypija” 7,4 l benzyny.

Chińczycy do Omody 5 przyczepiają metkę z ceną od 115 500 zł – tyle trzeba zapłacić za podstawowy wariant Comfort, który wręcz rozpieszcza wyposażeniem. Wszystkomająca odmiana Premium to wydatek 129 500 zł (TUTAJ poznasz ceny i wyposażenie tego samochodu).

AUTOPROMOCJA – sprawdź atrakcyjne finansowanie OTOMOTO Lease.

Omoda 5: niewielkie podskoki w teście łosia

W naszym megateście Omoda 5 w kategorii właściwości jezdne nie zrobiła dobrego wrażenia. „Nagłe manewry obnażają zbyt duże przechyły nadwozia, które wpada wtedy w lekkie bujanie. Przed większym oraz spowodowanymi tym konsekwencjami Omodę 5 chroni niewyłączalne ESP. Wkracza ono do akcji jednak dość późno i w agresywny sposób” – można przeczytać w artykule.

Temu kompaktowemu crossoverowi dostało się również za problematyczną trakcję i nie najlepsze hamulce, za co częściowo wina spadła na chińskie opony Giti Comfort F50 advancedtech o rozmiarze 215/55 R18. W przypadku testu łosia, przeprowadzonego przez hiszpański kanał km77.com, auto korzysta z opon Michelin Primacy 4 o tym samym rozmiarze.

U Hiszpanów za zdany test łosia uznaje się pokonanie go z prędkością początkową wynoszącą 77 km/h. Oznacza to, że przy takiej prędkości auto musi zmieścić się w bramkach wyznaczonych słupkami i nie strącić ani jednego z nich.

Hiszpanie pierwszą próbę zawsze przeprowadzają przy 77 km/h. Niestety, Omodzie 5 nie udało się zaliczyć tej prędkości. Powodem jest uderzenie w słupek znajdujący się w drugiej bramce, a więc po pierwszym skręcie.

„Ogólne reakcje samochodu nie są zbyt dobre. Auto mocno się przechyla, kontrola stabilności działa zdecydowanie, a nadwozie pozwala sobie na niewielkie podskoki. Ale za kierownicą odczucia nie są złe” – informują Hiszpanie z kanału km77.com.

Według kierowy testowego niewielkie podskoki nie wpływają mocno na trajektorię jazdy, ale wzbudzają pewien niepokój.

Bez wyraźniej podsterowności

Przy prędkości o 1 km/h niższej nadal ewidentnie widać wspomniane podskoki Omody 5 po drugim skręcie kierownicą. W dużej mierze – poza zbyt miękko zestrojonym układem jezdnym – odpowiada za to system ESP.

„Kontrola stabilności działała bardzo intensywnie. Ale dodatkowo robi to nieregularnie, powodując odbicia, które doskonale widać na filmie i które zmniejszają płynność manewru” – informuje kierowca testowy.

Omoda 5 ostatecznie kończy test z prędkością 76 km/h. Przy wyższym tempie jazdy zawsze zachowuje się podobnie, a podsterowność nie jest wyraźna w żadnej z prób. Największą wadą tego samochodu według Hiszpanów są zbyt duże przechyły oraz mocne, a na dodatek mało płynne interwencje ESP.

Omoda 5 w slalomie

W slalomie Omoda 5 uzyskuje czas 26,3 s. To wynik identyczny z tym, osiągniętym przez potężnego Range Rovera SWB P440e PHEV HSE (hybrydę plug-in), ale i o 1 s lepszy niż uzyskuje aktualne Renault Espace E-Tech full hybrid.

W otoczeniu Omody 5 znajdują się ponadto elektryczne Renault Scenic E-Tech (26,2 s), Toyota Aygo X Cross Play (26,1 s) oraz Range Rover Sport P510e Autobiography (26,1 s) i Ford Grand Tourneo Connect Active 1.5 EcoBoost (26,1 s). Najlepszy czas, czyli 21,5 s, należy do Porsche Taycana GTS-a (TUTAJ poznasz odnowiony wariant tego modelu).

W slalomie Omoda 5 „nie radzi sobie ani za dobrze, ani źle. Jest to samochód, który sprawnie rusza z miejsca i cechuje się sporą mocą” – informują Hiszpanie. Poza tym stabilnie utrzymuje prędkość, ale nie wykazuje się zwinnością prowadzenia.

Również tutaj pojawia się sporo kołysania, choć interwencje ESP nie powodują utraty prędkości. Ostatecznie Omoda 5 pokonuje slalom całkiem płynnie i dynamicznie. Ujawnia w nim również fakt, że ma przewspomagany układ kierowniczy.

Według kanału km77.com, Omoda 5 uzyskuje poprawne wyniki w obu próbach. „To bezpieczny samochód, w którym kierowca czuje się komfortowo” – kończą Hiszpanie.