Jak rozpoznać uszkodzoną przepustnicę?

Przepustnica będąca obecnie samodzielnym elementem, to jedna z najważniejszych części we współczesnych samochodach. Podpowiadamy, jak prawidłowo o nią dbać. Zwracamy również uwagę, jak rozpoznać pierwsze symptomy awarii.
Za co odpowiada przepustnica? Aby silnik pracował prawidłowo, musi mieć czym ,,oddychać”. Właściwy przepływ powietrza zapewnia jego odpowiednią pracę i trwałość. Podobnie, jak określone wartości mieszanki powietrzno-paliwowej.
Podzespołem odpowiedzialnym za wspomniany proces jest właśnie przepustnica. Kiedyś stosowana w silnikach benzynowych, a obecnie również w dieslach. W silnikach wysokoprężnych jej rola jest nieco inna. Dba ona o prawidłowe wyłączanie silnika. Pełni też funkcję klapy wspomagającej zawór EGR w zasysaniu spalin.
Jakie objawy daje uszkodzony czujnik przepustnicy?
Ten element odpowiada za przekazanie odpowiedniego sygnału do sterownika silnika. Jeśli któraś z wartości zostaje zaburzona, zaczynają się problemy. Nieprawidłowy pomiar napięcia czy wychylenia przepustnicy to z reguły główne przyczyny.
Efektem jest szereg wyraźnie wyczuwalnych symptomów. Spowolniona reakcja na dodanie gazu, dławienie się i szarpanie silnika to najczęstsze z nich.
Co robić w takim przypadku? Czyszczenie czujnika oraz sprawdzenie instalacji i samej wtyczki często okazują się rozwiązaniem. Jeśli mimo wszystko problem nie ustępuje, konieczna może okazać się wymiana tego elementu. Z reguły koszt zakupu nowego czujnika nie powinien przekroczyć kilkudziesięciu złotych.
Jakie objawy daje awaria silnika krokowego przepustnicy?
W tym przypadku jest to usterka, która najczęściej uniemożliwi dalszą jazdę. Uszkodzony silnik krokowy często nie pozwoli na odpalenie samochodu. Jednak jeśli się to uda, auto po chwili zgaśnie.
Wszystko za sprawą konstrukcji tego elementu. Steruje on pracą specjalnego kanału przez który przechodzi powietrze. Jeśli silniczek się zawiesi, to przepływ zostaje zaburzony i układ nie działa prawidłowo.
Powyższe usterki mogą prowadzić do awarii innych podzespołów. Między innymi takich jak przepływomierz.
Przyczyny awarii przepustnicy
Najtańszym i najskuteczniejszym sposobem naprawy, jest dokładne wyczyszczenie przepustnicy. Zresztą warto o tym pamiętać, nawet jeśli element działa poprawnie. Zabrudzenia potrafią osadzać się latami i prędzej czy później dadzą o sobie znać.
Aby zapewnić długą żywotność przepustnicy, warto przykładać szczególną wagę do okresowej wymiany filtra powietrza. W końcu to przez niego większość zanieczyszczeń przedostaje się dalej. Na szczęście ceny dobrej jakości filtrów nie są wysokie.
Innymi przyczynami usterki są awarię silnika krokowego i czujnika. Ten drugi bywa często zintegrowany z przepustnicą. W takim przypadku wymiana uszkodzonego elementu będzie droższa.
Przepustnica: jak sprawdzić jej sprawność?
To, że na tablicy zegarów nie pojawia się określony komunikat błędu, nie oznacza, że wszystko jest w porządku. Jeśli mamy podejrzenia, że przepustnica lub któryś z jej elementów są uszkodzone, sprawdźmy to. Poniżej kilka sposobów:
- podłączmy samochód pod komputer diagnostyczny i spójrzmy na kody błędów
- jeśli nie dysponujemy takim urządzeniem, wykonajmy jazdę testową
- spróbujmy gwałtownie przyspieszyć i sprawdzić reakcje na dodanie gazu
- brak możliwości gwałtownego ruszenia i nagłe gaśnięcie auta to kolejna oznaka usterki
Kiedy konieczne będzie czyszczenie, a kiedy wymiana przepustnicy?
Wszystko zależy od tego, w jakim stanie jest przepustnica w naszym aucie. Na początek warto spróbować wyczyścić ją chociażby benzyną ekstrakcyjną. Jeśli zabieg ten nie przyniesie poprawy, sprawdźmy stan innych elementów. Mowa o czujniku przepustnicy, silniku krokowym i okablowaniu.
Zdarzają się bowiem przypadki poluzowanej wtyczki, czy uszkodzonych kabli. Warto również sprawdzić rezystancję samego czujnika.
W niektórych modelach konieczna może się okazać elektroniczna adaptacja przepustnicy. Tę czynność warto zlecić wyspecjalizowanym warsztatom. Dysponują one specjalistycznym sprzętem diagnostycznym i dają gwarancję dobrze wykonanej usługi.
Przepustnica: ile kosztuje wymiana?
Jeśli powyższe zabiegi nie pomogą, nie pozostaje nic innego, jak wymiana przepustnicy. Koszt samej usługi nie powinien przekroczyć 200 zł.
Zakup nowego elementu to wydatek od kilkudziesięciu do kilkuset złotych, a w przypadku bardziej zaawansowanych konstrukcji koszt może przekroczyć nawet 1000 zł.
Radzimy unikać elementów używanych niewiadomego pochodzenia. Najtańsze zamienniki, pochodzące od nieznanych dostawców, to również kiepski pomysł. Warto zainwestować więcej w markowe części, niż powtarzać czynność kilkukrotnie.