27 sierpnia 2024

Jak sprawdzić pompę wspomagania – poradnik krok po kroku

pompa wspomagania
Pompa hydraulicznego wspomagania układu kierowniczego.

Pompa wspomagania to podstawowy element układu wspomagania. Niestety, jak każdy mechanizm, może ulec awarii. Jak sprawdzić pompę wspomagania?

Uszkodzona pompa wspomagania – objawy

Pompa wspomagania pozwala niemal całkowicie zlikwidować opory związane z kręceniem kierownicą. Dzięki temu kierowca nie musi używać siły, aby pokonać nawet ostre zakręty czy manewrować. W autach osobowych występują dwa rodzaje układów wspomagania – hydrauliczny albo elektryczny. W tym drugim nie ma tradycyjnej pompy hydraulicznej, przewodów hydraulicznych, ani płynu wspomagania. Zamiast nich jest silnik elektryczny, który pobiera energię z alternatora.

Nagły brak wspomagania kierownicy może nieść za sobą szereg konsekwencji np. utratę panowania nad autem i spowodowanie wypadku. Dlatego warto wiedzieć, jakie objawy daje uszkodzona pompa wspomagania, aby w porę zareagować. Najbardziej widoczne sygnały świadczące o awarii wspomagania kierownicy to:

  • zapalona kontrolka wspomagania kierownicy na desce rozdzielczej – jest ogólną informacją o istniejących problemach w układzie wspomagania, np. że pompa nie pracuje odpowiednio wydajnie, jest przegrzana lub zapowietrzona, został uszkodzony czujnik lub sterownik pompy, albo też po prostu w układzie krąży za mało płynu
  • spadek efektywności układu wspomagania – kierownica musi użyć siły, aby dokonać obrotu kierownicą
  • trudności podczas skręcania, czasem tylko w jedną stronę – zwykle przyczyną jest zbyt niskie ciśnienie generowane przez pompę
  • falowanie wspomagania – kierownica raz obraca się lekko, za chwilę bardzo ciężko, a siła wspomagania zależna jest od prędkości obrotowej silnika
  • szarpanie kierownicy – układ wspomagania raz działa, raz nie działa, sprawia wrażenie jakby się zacinał. Może to być efekt zapowietrzenia układu, niskiego poziomu płynu albo niewłaściwego napięcia paska napędzającego pompę
  • drgania pojawiające się w momencie maksymalnego skręcenia kół
  • drżenie kierownicy
  • wspomaganie aktywuje się z opóźnieniem, dopiero po mocniejszym przekręceniu kierownicy
  • piszczący albo wyjący odgłos w trakcie jazdy, który jest efektem niskiego poziomu płynu i zatarcia pompy hydraulicznej, z czasem jest coraz głośniejszy
  • gwizdy dochodzące z okolic pompy hydraulicznej świadczące o zapowietrzeniu układu, wynikające z braku dostatecznej ilości płynu
  • całkowity brak wspomagania kierownicy

Wiele powyższych objawów może świadczyć także o awarii zupełnie innych podzespołów. Jednak jeśli się nasilają i towarzyszy im paląca się na czerwono albo pomarańczowo kontrolka kierownicy z wykrzyknikiem, warto umówić się z mechanikiem, aby sprawdził, czy faktycznie mamy do czynienia z uszkodzoną pompą wspomagania.

Jak sprawdzić pompę wspomagania?

Jazda z uszkodzoną pompą wspomagania jest nie tylko mało komfortowa, ale też niebezpieczna. Grozi nawet utratą kontroli nad pojazdem i wypadkiem. Dlatego, wiedząc jak sprawdzić pompę wspomagania możemy uniknąć kłopotów.

Właściwie działająca pompa hydrauliczna sprawia, że jazda autem staje się przyjemnością, nawet podczas manewrowania na miejskich wąskich uliczkach. W wielu modelach wystarczy polegać na kontrolkach. Kiedy zapali się ta z symbolem kierownicy z wykrzyknikiem, należy udać się do warsztatu, aby technik sprawdził w komputerze diagnostycznym kody błędu, które określą źródło awarii i poziom uszkodzenia pompy wspomagania.

Pamiętajmy, że charakterystyczne wycie lub piszczenie pojawia się dopiero w chwili, kiedy podzespół jest w dużej mierze uszkodzony. Jak sprawdzić pompę wspomagania wcześniej? Przede wszystkim należy kontrolować poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym. Bez niego układ nie będzie działał poprawnie. W instalacji nie powinno też być pęcherzyków powietrza. Ubytki i powietrze może świadczyć o nieszczelnościach.

Jeśli pojazd jest wyposażony w hydrauliczną pompę wspomagania układu kierowniczego o napędzie elektrycznym, warto też sprawdzić bezpiecznik. Jeśli się przepalił, pompa wspomagania nie będzie działała.

Ponadto trzeba obserwować pracę kierownicy. Jeśli chodzi ona inaczej niż zwykle i pojawił się któryś z opisanych objawów, najlepszym wyjściem jest wizyta u mechanika, który znajdzie źródło problemów i je rozwiąże.

Dźwięk uszkodzonej pompy wspomagania

Uszkodzona pompa wspomagania wydaje charakterystyczne odgłosy przypominające wycie. Pojawiają się one w chwili, kiedy doszło do zatarcia pompy wskutek uszkodzeń mechanicznych elementów układu lub braku płynu. Z perspektywy kierowcy dźwięk powinien wydobywać się z okolicy kół lub spod maski przy każdym ruchu kierownicą.

Specyficznym odgłosem, jaki wydaje niesprawna pompa, są też gwizdy albo piszczenie. Pojawiającą się one się, gdy pompa w wyniku niedostatecznej ilości płynu zaczyna zasysać powietrze. W efekcie układ jest zapowietrzony.

Inne nietypowe dźwięki, jakie może wydawać uszkodzona pompa wspomagania, to np. stukanie lub skrzypienie, przypominające nienaoliwione zawiasy drzwi.

FAQ

Po czym poznać, że pompa wspomagania jest do wymiany?

Jeśli dobrze słyszymy wycie pompy wspomagania, to znaczy, że jest ona zatarta. Zwykle taki element nadaje się już tylko do wymiany.

Jak sprawdzić, czy pompa wspomagania działa?

Sprawna pompa wspomagania zapewnia idealne działanie układu, a kręcenie kierownicą nie wymaga siły. W przypadku zaniku wspomagania należy wpierw sprawdzić poziom płynu w zbiorniczku: czy nie ma ubytków albo powietrza oraz bezpieczniki. W większości aut o nieprawidłowościach w układzie wspomagania informuje paląca się kontrolka.

Jak brzmi zatarta pompa wspomagania?

Uszkodzona pompa wspomagania wydaje charakterystyczny dźwięk określany przez kierowców jako wycie. Niekiedy słyszalne są też gwizdy, skrzypienia i piski.