23 stycznia 2025

Jak sprawdzić wtryski?

Pompowtryskiwacze
Pompowtryskiwacze

Wtryskiwacze są kluczowymi elementami układu paliwowego w silnikach benzynowych i dieslach. Od ich sprawności zależy wydajność pracy jednostki napędowej, a także osiągi auta. Podpowiadamy, jak sprawdzić wtryski.

Uszkodzone wtryskiwacze – objawy

Najczęstsze symptomy niesprawnych wtryskiwaczy to:

  • problemy z rozruchem samochodu
  • gasnący silnik
  • szarpanie w trakcie jazdy
  • spadek mocy (przechodzenie w tryb awaryjny)
  • gorsze niż zwykle osiągi
  • odgłos stukania dochodzący spod maski, będący objawem zużycia się części albo zabrudzenia wtrysków
  • zwiększone zużycie paliwa
  • nadmierne dymienie (na biało lub czarno w zależności od źródła usterki) – objaw typowy dla Common rail
  • zapach paliwa uwalniający się z oleju silnikowego

W przypadku gdy jest uszkodzony wtryskiwacz benzyny, objawy najbardziej charakterystyczne dla tego typu jednostek to trudności z uruchomieniem auta oraz przerywana praca jednostki, w tym wypadanie zapłonu. Z kolei niesprawne wtryskiwacze w dieslu podają nadmierną dawkę paliwa w stosunku do ilości tlenu, przez co paliwo nie spala się w pełni i w efekcie widzimy intensywne dymienie na czarno z rury wydechowej.

Kierowcy jak tylko zauważą objawy uszkodzonych wtryskiwaczy, powinni jak najszybciej skierować się do warsztatu, aby sprawdzić, czy wtryski są sprawne. Dalsza jazda może grozić stopieniem tłoka z powodu zbyt wysokiej temperatury w komorze spalania i skończyć się kosztowną awarią silnika.

Jak sprawdzić wtryskiwacze?

Wtryski w silniku benzynowym, jak i wysokoprężnym z Common rail można zdiagnozować na kilka sposobów: 

  • przez podpięcie komputera diagnostycznego do sterownika silnika
  • za pomocą testu przelewowego
  • za pomocą testera diagnostycznego
  • na stole probierczym

Jak sprawdzić, czy wtryski są sprawne? Warto też wsłuchać się w auto: uszkodzone części mogą generować słyszalne trzaski lub stuki podczas pracy silnika.

Jak sprawdzić wtryski bez wyjmowania?

Sposobem na to, jak sprawdzić wtryski bez ich demontażu jest udanie się do warsztatu w celu przeprowadzenia profesjonalnego badania diagnostycznego. Koszt usługi waha się do 50 do 100 zł. Mechanik podepnie sterownik silnika pod komputer diagnostyczny i odczyta kody błędów. Pozwolą one poznać przyczynę i rozwiązać problem.

Inną metodą na to, jak sprawdzić, czy wtryski są sprawne to użycie testera diagnostycznego. Trzeba go podpiąć do sterownika, wrzucić na bieg jałowy, uruchomić silnik i rozgrzać do ponad 70°C. Potem wystarczy odczytać z testera parametry i porównać je do tych zalecanych przez producenta. Na rynku są dostępne testery do użytku domowego, jak i profesjonalne przeznaczone dla serwisów.

Ostatnią, choć, nieoczywistą metodą jest sprawdzenie świec żarowych. Gdy na którejś z nich znajduje się ciemnobrązowy, lepki osad, oznacza to, że dany wtrysk jest uszkodzony.

Jak sprawdzić wtryski diesela domowym sposobem?

Domowy sposób sprawdzania wtrysków, stosowany czasem nawet przez mechaników, to test przelewowy. Wtryskiwacz w trakcie pracy bierze z systemu Common rail pewną ilość paliwa. Część jest kierowana do cylindra, a część wypływa tzw. przelewem i wraca do zbiornika. Ponieważ domowe sprawdzenie wtryskiwaczy nie wymaga ich demontażu, można zbadać tylko przelewy.

Jak sprawdzić, czy wtryski są sprawne testerem przelewowym wtryskiwaczy? Aby rozpocząć pomiar, musimy podłączyć wyjścia przelewów do zbiorniczków najlepiej z miarką, ponieważ wtedy będziemy mogli porównać ilość paliwa. Po uruchomieniu silnika i odczekaniu kilku minut sprawdzamy ilość płynu w każdej mazurce. Uszkodzone wtryski zwykle mają zbyt duży przelew, stąd w zbiorniczku podłączonym do takiego wtryskiwacza będzie znacznie więcej paliwa niż w innych.

Należy pamiętać, że domowe testery bywają zawodne i nie zawsze uda się wychwycić, że któryś z wtrysków jest niesprawny,

Jak sprawdzić, który wtrysk stuka?

Wiadomo, że to, jak sprawdzić wtryski, wymaga odpowiedniej aparatury i niemałego doświadczenia. Aby ustalić, który z wtryskiwaczy stuka, należy przeprowadzić serię testów:

  • na urządzeniu diagnostycznym
  • poprzez test przelewowy
  • słuchając dźwięku silnika podczas pracy, aby wykryć stukanie pochodzące z konkretnego wtryskiwacza
  • badanie przeprowadzone na podnośniku, podczas którego sprawdza się ciśnienie wytwarzane przez wtryskiwacze

Po czym poznać, że wtryski leją?

O lejących wtryskach mówi się, kiedy do komory spalania dozowana jest niekontrolowana ilość paliwa. Wtedy zauważalne jest nadmierne dymienie z rury wydechowej. Poza tym usterka może dawać też inne objawy typowe dla uszkodzonych wtrysków.

Lejące wtryskiwacze mogą doprowadzić do poważnych uszkodzeń w innych częściach układu paliwowego, a nawet w takich podzespołach jak turbosprężarka, filtr cząstek stałych (DPF), a także w samym silniku. Dlatego warto szybko zareagować. Często naprawa lejących wtryskiwaczy wiąże się tylko z wymianą rozpylacza.

Jak wyciągnąć wtryski domowym sposobem?

Aby wyjąć wtryski, należy wyłączyć silnik i odłączyć akumulator. Następnie odkręcamy złącza wtryskiwaczy i odpinamy przewody paliwowe. Potem za pomocą klucza płaskiego lub śrubokrętu, odkręcamy osłony wtrysków. Później kluczem imbusowym lub płaskim, odkręcamy śruby mocujące wtryskiwacz do głowicy silnika. Uważając, aby nie uszkodzić głowicy silnika, wyjmujemy wtryski.

Ile km wytrzymują wtryski?

Żywotność wtryskiwaczy elektromagnetycznych Common rail szacuje się na ok. 150-250 tys. km przebiegu. Z kolei common rail wtryskiwacze piezoelektryczne wytrzymują często maksymalnie 150 tys. km. Mniejsza żywotność jest związana z tym, że są poddawane znacznie większy obciążeniom niż poprzednie generacje. Wysoka temperatura w komorze spalania i ogromne ciśnienie wtrysku (ok. 2000 barów) sprzyjają szybszym zużywaniem się elementów. Z kolei regenerowane w specjalistycznym warsztacie wtryskiwacze są w stanie wytrzymać kolejne 150 tys. km przebiegu.

Natomiast wtryskiwacze benzynowe są w stanie pracować wydajnie i poprawnie przez ok. 300 tys. km.

Należy wspomnieć, że na żywotność wtryskiwaczy wpływa w znacznym stopniu sposób użytkowania samochodu oraz jakość paliwa. Kierowca musi więc pamiętać o regularnej wymianie olejów i filtrów, tankowaniu na sprawdzonych stacjach oraz unikaniu jazdy na pustym zbiorniku.