23 września 2023

Jak szybko ładują się samochody elektryczne w praktyce? TOP 10

łdowanie

Poza ceną i dostępnością ładowarek, istotną przeszkodą w upowszechnianiu się samochodów elektrycznych jest czas ich ładowania. I choć producenci podają tutaj świetnie brzmiące slogany, rzeczywistość jest często zgoła odmienna. Jak szybko ładują się auta na prąd? Oto zestawienie, przygotowane przez renomowany brytyjski magazyn Autocar.

Nikt z nas nie lubi trwonić czasu na czekanie w kolejce do ładowania, a później – na samo nabijanie baterii. Jak szybko ładują się auta na prąd? Mimo że producenci chwalą się, iż ich pojazdy są w stanie zwiększyć swój zasięg przykładowo o 100 km w 8 minut, muszą jednak zostać spełnione określone kryteria.

Jednym z najważniejszych z nich jest dostępność ładowarki o odpowiedniej mocy. Tylko taka zapewni maksymalną szybkość ładowania, podawaną w katalogu producenta. Należy bowiem pamiętać, że jeśli auto jest w stanie przyjąć prąd z mocą 270 kW, a dysponujemy ładowarką 100 kW, to maksymalna moc ładowania wyniesie nie 270, a 100 kW. Ta sama zasada działa zresztą w drugą stronę.

Oczywiście, zanim zdecydujemy się na samochód elektryczny, musimy zapewnić sobie dostęp do źródła prądu. Ułatwione zadanie mają mieszkańcy domów jednorodzinnych, natomiast w przypadku bloków sytuacja jest już bardziej skomplikowana. Przekonał się o tym na własnej skórze choćby Pan Tomasz, o czym przeczytacie TUTAJ.

Szybkie ładowanie jest przydatne przede wszystkim w trasie. I właśnie tutaj najczęściej się z niego korzysta. Z tego względu informacja o tym, jak szybko ładują się auta na prąd w prawdziwym świecie, jest niezmiernie ważna.

Jak szybko ładują się auta na prąd: badanie Autocara

Renomowany brytyjski Autocar już od 2022 roku prowadzi testy porównawcze szybkości ładowania samochodów elektrycznych. Zgodnie z jego danymi, rzeczywista moc ładowania może znacznie odbiegać od deklaracji producenta.

Poza tym, tempo ładowania praktycznie w każdym elektryku wyraźnie spada wraz z zapełnianiem się akumulatora. Ale niektóre auta zwalniają bardziej niż inne.

Autocar w swoich testach wykorzystuje szybką ładowarkę o mocy odpowiadającej maksymalnej, z jaką nabija się bateria danego pojazdu. Przy okazji też przedstawiciel magazynu obserwuje, z jaką mocą samochód pobiera prąd, gdy jego bateria jest naładowana w 10, 30, 50, 70 i 90%. Przed rozpoczęciem ładowania akumulator samochodu jest wstępnie kondycjonowany.

Następnie uzyskane wyniki są uśrednianie. Tyle że szybkość ładowania przy 50% trzykrotnie bardziej wpływa na ostateczny rezultat niż równoważna szybkość ładowania na krańcach pojemności akumulatora. Czyli przy 10 i 90%. Podobnie wskaźniki na poziomie 70 i 30% są dwukrotnie istotniejsze niż te przy 10 i 90%.

Skąd takie zróżnicowanie? Otóż, aby zachować jak najdłuższą żywotność baterii (TUTAJ przeczytasz o tym więcej), powinno się nie przekraczać poziomu naładowania baterii poniżej 20% i powyżej 80%. Inaczej ulega ona zwiększonej degradacji.

Jak szybko ładują się auta na prąd: TOP 10

10. Polestar 2 BST Edition 270 (2023 r.)

  • deklarowana moc szczytowa: 150 kW
  • moc szczytowa w teście: 150 kW
  • średnia ważona szybkość ładowania testowego: 97 kW
  • użyteczna pojemność akumulatora: 75,0 kWh
  • orientacyjny czas oczekiwania na ładowanie, 10%-90%: 39,4 min
  • warunki ładowania testowego: lekki deszcz, 12 stopni Celsjusza

9. Volvo C40 Recharge, Single Motor Extended Range (2023 r.)

  • deklarowana moc szczytowa: 150 kW
  • moc szczytowa w teście: 134 kW
  • średnia ważona szybkość ładowania testowego: 104 kW
  • użyteczna pojemność akumulatora: 67,0 kWh
  • orientacyjny czas oczekiwania na ładowanie, 10%-90%: 32,6 min
  • warunki ładowania testowego: sucho, 14 stopni Celsjusza

8. MG 4 LR SE (2023)

  • deklarowana moc szczytowa: 135 kW
  • moc szczytowa w teście: 139 kW
  • średnia ważona szybkość ładowania testowego: 109 kW
  • użyteczna pojemność akumulatora: 61,7 kWh
  • orientacyjny czas oczekiwania na ładowanie, 10%-90%: 29,7 min
  • warunki ładowania testowego: lekki deszcz, 4 stopnie Celsjusza

7. Volkswagen ID.Buzz (2023 r.)

  • deklarowana moc szczytowa: 170 kW
  • moc szczytowa w teście: 185 kW
  • średnia ważona szybkość ładowania testowego: 114 kW
  • użyteczna pojemność akumulatora: 77,0 kWh
  • orientacyjny czas oczekiwania na ładowanie, 10%-90%: 31,6 min
  • warunki ładowania testowego: sucho, 9 stopni Celsjusza

6. Mercedes EQE 350+ AMG Line Premium (2022 r.)

  • deklarowana moc szczytowa: 170 kW
  • moc szczytowa w teście: 165 kW
  • średnia ważona szybkość ładowania testowego: 131 kW
  • użyteczna pojemność akumulatora: 90,6 kWh
  • orientacyjny czas oczekiwania na ładowanie, 10%-90%: 35,1 min
  • warunki ładowania testowego: sucho, 13 stopni Celsjusza

5. BMW i7 xDrive60 M Sport (2023 r.)

  • deklarowana moc szczytowa: 195 kW
  • moc szczytowa w teście: 196 kW
  • średnia ważona szybkość ładowania testowego: 148 kW
  • użyteczna pojemność akumulatora: 101,7 kWh
  • orientacyjny czas oczekiwania na ładowanie, 10%-90%: 34,1 min
  • warunki ładowania testowego: sucho, 8 stopni Celsjusza

4. Tesla Model S Plaid (2023 r.)

  • deklarowana moc szczytowa: 250 kW
  • moc szczytowa w teście: 254 kW
  • średnia ważona szybkość ładowania testowego: 151 kW
  • użyteczna pojemność akumulatora: 97 kWh (szacunkowa)
  • orientacyjny czas oczekiwania na ładowanie, 10%-90%: 32,6 min
  • warunki ładowania testowego: sucho, 18 stopni Celsjusza

3. Hyundai Ioniq 6 RWD Ultimate (2023 r.)

  • deklarowana moc szczytowa: 233 kW
  • moc szczytowa w teście: 229 kW
  • średnia ważona szybkość ładowania testowego: 180 kW
  • użyteczna pojemność akumulatora: 77,0 kWh
  • orientacyjny czas oczekiwania na ładowanie, 10%-90%: 22,2 min
  • warunki ładowania testowego: sucho, 13 stopni Celsjusza

2. Audi e-tron GT (2023 r.)

  • deklarowana moc szczytowa: 270 kW
  • moc szczytowa w teście: 248 kW
  • średnia ważona szybkość ładowania testowego: 189 kW
  • użyteczna pojemność akumulatora: 83,7 kWh
  • orientacyjny czas oczekiwania na ładowanie, 10%-90%: 22,8 min
  • warunki ładowania testowego: sucho, 7 stopni Celsjusza

1. Porsche Taycan GTS Sport Turismo (2023 r.)

  • deklarowana moc szczytowa: 270 kW
  • moc szczytowa w teście: 263 kW
  • średnia ważona szybkość ładowania testowego: 198 kW
  • użyteczna pojemność akumulatora: 83,7 kWh
  • orientacyjny czas oczekiwania na ładowanie, 10%-90%: 22,2 min
  • warunki ładowania testowego: sucho, 22 stopnie Celsjusza