Jak w praktyce wygląda wymiana baterii w samochodach Nio?
Jak wygląda wymiana baterii w samochodach Nio, ile czasu trwa, ile kosztuje i jakie są plany dotyczące budowy takich punktów w naszym regionie? Oto odpowiedź!
Nio to chińska marka, z głównym biurem projektowym w Monachium, oferująca elektryczne samochody klasy premium, wyposażone w unikalny system szybkiej wymiany baterii. W Niemczech jest 7. stacji automatycznej wymiany, a do końca roku będzie ich 20. W Polsce (przynajmniej na razie), raczej takiej stacji nie zobaczymy (TUTAJ przeczytasz, jak jeździć autem na prąd).
Samochody Nio są zaopatrzone w funkcję ekspresowej wymiany kompletnego pakietu baterii. Producent wybudował już kilkanaście stacji automatycznej wymiany baterii w Europie i do końca roku odda kolejne. Tylko w Niemczech jest 7 stacji automatycznej wymiany, a do końca roku będzie ich 20. Nio zapowiada zbudowanie 4000 punktów na całym globie do 2025 roku donosi – portal elektromobilini.pl.
Wymiana baterii: już 30 mln razy
Technologia wymiany baterii weszła do powszechnego użytku w Chinach. Pod koniec 2023 roku liczba operacji wymiany baterii w Państwie Środka przekroczy 30 mln (TUTAJ przeczytasz o pierwszym Nio w Polsce).
Operacja wymiany baterii bardziej przypomina wizytę w boksie Formuły 1 niż w warsztacie samochodowym. Dlaczego? Cały proces trwa bowiem zaledwie 5 minut. Procedura jest całkowicie zautomatyzowana, nie wymaga obecności pracowników obsługi, co oznacza, że użytkownik może dokonać wymiany o dowolnej porze dnia lub nocy i w dowolnym dniu tygodnia. Stacje są dostępne w systemie 24/7.
Wymiana baterii: ile to kosztuje?
Proces wymiany baterii jest całkowicie bezpłatny. Opłaty wymaga jedynie energia elektryczna w naładowanej baterii. Usługa bezpłatnej, automatycznej wymiany baterii jest oferowana klientom Nio, którzy wybrali formę wynajmu baterii w systemie abonamentowym. Miesięczny koszt abonamentu za baterię zaczyna się od 700 zł netto (TUTAJ przeczytasz, jak wydłużyć żywotność akumulatora w elektryku).
„Dzięki modelowi wynajmu baterii zamiast jej zakupu, samochód jest znacznie tańszy i nie musimy się martwić kwestią degradacji baterii po kilku latach. Poza tym, wyjeżdżając np. na wakacje będziemy mogli wymienić baterię na większą, zwiększając znacząco zasięg samochodu" – mówi Kamil Pyclik, prezes firmy PRO EV importującej samochody Nio.
„Oczywiście to użytkownik decyduje czy chce wyłącznie ładować, czy wymieniać baterie lub używać obu opcji w zależności od potrzeb" – dodaje Pyclik.