27 grudnia 2024

Jak wymienić błotnik w samochodzie? Poradnik krok po kroku

błotnik

Wymiana błotnika nie jest skomplikowaną czynnością, o ile mamy odpowiednie narzędzia i odrobinę wiedzy techniczne. Trzeba jednak pamiętać, że bez wymiany nadkola, nie zmienimy błotnika. Podpowiadamy, jak przeprowadzić samodzielną wymianę błotnika.

Co to jest błotnik?

Błotnik jest elementem nadwozia samochodu. Produkowany jest z jednego kawałka materiału, który poddawany jest obróbce, tak aby dopasować go pod względem kształtu do danego modelu pojazdu. W każdym aucie są 4 błotniki.

Błotniki pełnią dwie funkcje. Pierwsza polega na ochronie elementów zawieszenia np. amortyzatorów, wahaczy oraz sprężyn przed brudem, błotem i wodą. Im precyzyjniej dopasowany element do sposobu montażu koła oraz jego rozmiarów, tym lepsza ochrona. Druga funkcja to zabezpieczenie kół przed skutkami kolizji lub uszkodzeń mechanicznych wynikających z eksploatacji auta.

Co równie ważne, opływowy kształt błotnika poprawia właściwości aerodynamiczne samochodu.

Błotniki można podzielić ze względu na:

  • miejsce montażu na:
    • przednie – umieszczone wzdłuż komory silnika, od drzwi do zderzaka
    • tylne – stanowiące element bocznej strony nadwozia i montowane wzdłuż bagażnika nad tylnym kołem
  • sposób mocowania:
    • zdejmowane – wtedy mocowane są za pomocą śrub, nakrętek, wsporników, zatrzasków
    • niezdejmowane stanowiące część nadwozia – aby je wymienić, trzeba odciąć lub wywiercić uszkodzony element, a następnie przyspawać w to miejsce nowy
  • materiał, z jakiego są wykonane:
    • metalowe – wyróżniają się trwałością z jednej strony, z drugiej są podane na korozję; jednak po zniekształceniu można je łatwo naprawić
    • plastikowe – są lekkie i nie korodują, jednak zwykle są mniej trwałe niż ich metalowe odpowiedniki

Błotnik z racji swoich funkcji często ulega uszkodzeniu w wyniku zadrapań, korozji, otarć i kolizji. Z pękniętym lub wgiętym elementem można się poruszać po drogach, jednak wygląda to mało estetycznie. Stąd wielu właścicieli aut decyduje się na naprawę albo wymianę błotnika.

Na rynku dostępne są oryginalne elementy z ASO, części zamienne oraz błotniki używane. Wybór błotnika w dużej mierze jest podyktowany ceną oraz dostępnością elementów. Zdarza się, że do starszych modeli niełatwo jest kupić nową i oryginalną część, tym samym pozostają albo zamienniki, albo tzw. używki. Przy zakupie błotnika samochodowego właściciel musi pamiętać, aby dopasować element na podstawie marki auta, modelu, rocznika i wersji silnikowej. W przypadku zamienników i części używanych ważna jest jakość wykonania błotników. Niestarannie zrobione mogą nie dopasować się do fabrycznych otworów nadwozia, co znacznie utrudnia i wydłuża ich montaż.

Jak wymienić błotnik krok po kroku?

Wymianę błotnika polecamy jest przeprowadzić w garażu albo na własnym podwórku, ponieważ będziemy potrzebowali trochę czasu na wymianę, a najlepiej jest ją przeprowadzić w spokojnych warunkach.

Zanim zajmiemy się wymianą, trzeba przygotować zestaw kluczy i śrubokrętów, rękawice ochronne oraz samą część. Przyda się też taśma klejąca, która zabezpieczy karoserię przed zarysowaniem.

Zdjęcie koła znajdującego się przy błotniku

Na początku należy zdjąć koło, dzięki czemu będziemy mieć więcej miejsca i łatwiejszy dostęp do mocowań. Po wyłączeniu silnika wrzucamy bieg i blokujemy drugie koło na tej samej osi. Następnie luzujemy śruby i unosimy auto za pomocą lewarka albo podnośnika samochodowego. Potem odkręcamy śruby i zdejmujemy koło.

Demontaż nadkola

Po zdjęciu koła musimy zdemontować nadkole. Najpierw przyjrzyjmy się konstrukcji mocowania nadkoli, aby wiedzieć, jakie narzędzia będą nam potrzebne. Jeśli jest taka potrzeba, należy też oczyścić śruby lub spinki.

Następnie elementy mocowania odkręcamy delikatnie śrubokrętem, tak aby ich nie uszkodzić. Trzeba wiedzieć, że nadkole może być przymocowane na śruby typu torx albo spinki. Najpierw odkręcamy śruby wewnętrzne, a potem boczne mocujące nadkole do przedniego zderzaka oraz te w górnej części nadkola.

Po usunięciu wszystkich zaczepów, ostrożnie pociągamy wykładzinę nadkola i wyjmujemy całość.

Demontaż błotnika

Kolejny krok to demontaż błotnika. Przy czym w niektórych modelach samochodów konieczne jest zdjęcie zderzaka, a czasami nawet lampy.

Pierwszą czynnością, jaką musimy zrobić, jest otwarcie maski i sprawdzenie, gdzie znajdują się śruby mocujące w przypadku błotnika przedniego, po czym wykręcamy je. W drugim kroku przechodzimy do mocowań dolnych przy drzwiach i nadkolu. Otwieramy drzwi na oścież i odkręcamy śluby znajdujące się przy zawiasach.

Następnie demontujemy kierunkowskaz boczny (jeśli jest w błotniku) – zwykle wystarczy przesunąć go w prawo lub lewo, aczkolwiek zdarza się, że jest on przymocowany śrubą.

Kolejny krok to odkręcenie mocować za lampą przednią, pod nadkolem. Warto, pamiętać, że śruby mogą być zapieczone, zatem trzeba mieć pod ręką odpowiedni środek.

Jeśli nie jesteśmy pewni czy wszystkie mocowania zostały odkręcone, to przeliczmy liczbę śrub z liczbą otworów w nowym błotniku – powinno być ich tyle samo. Jeśli wszystko się zgadza, możemy wyjąć nadkole.

Przygotowanie do montażu nowego błotnika

Nowy błotnik przed montażem trzeba dokładnie odtłuścić i zmyć z niego oznaczenia magazynowe. Warto też pokryć jego wewnętrzną część preparatem antykorozyjnym, szczególnie rant przy nadkolu oraz tylny fragment, w którym zbierają się zanieczyszczenia takie jak błoto i piach. Podobnie trzeba postąpić z mocowaniami błotnika. Usuwamy z karoserii stare zabezpieczenie antykorozyjne, odtłuszczamy powierzchnię i nakładamy świeżą warstwę.

Trzeba pamiętać, że wszystkie śruby, które były pokryte warstwą antykorozyjną przed demontażem błotnika, należy również zabezpieczyć ponownie.

Dopasowanie błotnika

Po zabezpieczeniu części przed rdzą nadchodzi czas na wstępne przykręcenie błotnika i sprawdzenie jego ustawień, tak aby wszystko idealnie przylegało. Szczeliny pomiędzy błotnikiem a maską oraz między drzwiami i zderzakiem powinny mieć taką samą szerokość. Inaczej drzwi mogą ocierać o błotnik albo podzespoły nie będą odpowiednio chronione.

Kolejność dopasowania błotnika to: pozycja przy drzwiach, potem przy masce, a na końcu przy zderzaku.

Montaż nowego błotnika

Po dopasowaniu błotnika dokręcamy wszystkie śruby, montujemy kierunkowskaz, nadkole oraz koło.

Lakierowanie błotników

Jeśli kupiliśmy błotnik, który nosi ślady uszkodzeń (rysy, wgniecenia), jest niepomalowany lub ma inny kolor niż nasze auto, to po wstępnym dopasowaniu należy oddać go do lakiernika. Uszkodzenia wstępnie szpachluje się, a potem szlifuje papierem ściernym. Następnie część zostaje pokryta podkładem wypełniającym i ponownie wyszlifowania, tak aby wszelkie dołki i rysy były niewidoczne. Dopiero potem błotnik jest lakierowany.

Przeczytaj również artykuł: Jak wymienić nadkole?

Ile kosztuje wymiana błotnika?

Koszt wymiany błotnika zależy do wielu czynników. Istota jest marka i model samochodu, ponieważ prace w aucie luksusowym z pewnością będą wymagały większej wiedzy niż w przypadku popularnego miejskiego modelu, także ceny części do tego pierwszego są znacznie wyższe. Na koszt wpływa też rodzaj błotnika (stalowy, aluminiowy albo plastikowy) oraz lokalizacja i cennik warsztatu.

Usługa wymiany błotnika polega na:

  • odkręceniu śrub mocujących błotnik z nadwoziem i nadkolem
  • demontażu nadkola i błotnika
  • montażu nowego błotnika i nadkola
  • przykręceniu śrub mocujących elementy do nadwozia

Przeciętnie za wymianę błotnika zapłacimy w granicach od 50 do 750 zł. Nowy element to wydatek od 37 zł do ok. 700 zł. Jeśli trzeba go lakierować, to musimy doliczyć 400-500 zł za przedni błotnik i ok. 800-1000 za tylny.

Naprawa czy wymiana błotnika?

Nie zawsze musimy wymieniać od razu błotnik. Oczywiście jest to wskazane w przypadkach, kiedy element jest poważnie uszkodzony np. złamany, pęknięty albo zdeformowany, ma bardzo głębokie rysy i inne urządzenia lakieru, których nie da się naprawić przy pomocy konwencjonalnych metod, a także, kiedy widoczne są na nim rozległe ogniska korozji, szczególnie na krawędziach.

Rysy, drobne wgniecenia i obcierki parkingowe, choć dość rzucające się w oczy, są łatwiejsze do usunięcia niż rdza. W większości przypadków naprawa błotnika polega zastosowaniu maszyny polerskiej i pasty polerskiej, które są w stanie zniwelować zadrapania. W przypadku kiedy uszkodzenia dochodzą do podkładu, trzeba będzie użyć zaprawy do napraw blacharskich.

Z kolei naprawa rdzewiejącego błotnika składa się z trzech etapów: usunięcia korozji, wypełnienie ubytków i lakierowania. Rdzę usuwamy mechanicznie, potem nakładamy odrdzewiacz. Ubytki w błotnikach wypełniamy żywicą epoksydową oraz matą z włókna szklanego lub szpachlą. Na koniec całość trzeba polakierować, a potem wypolerować.

FAQ

Jak usunąć obcierkę parkingową z błotnika?

Zadrapania i obcierki parkingowe z błotnika można usunąć za pomocą silnej pasty polerskiej.

Jak naprawić błotnik?

Głębokie rysy i niewielkie pęknięcia naprawimy, wypełniając ubytki żywicą epoksydową oraz matą z włókna szklanego lub szpachlą. Potem trzeba je polakierować i wyszlifować

Ile czasu zajmuje wymiana błotnika?

Zasadniczo wymiana błotnika może potrwać od 3 do 5 godzin, jeśli zajmie się nią doświadczony mechanik.