Jak zamontować czujniki parkowania? Prosta instrukcja.

Czujniki parkowania coraz częściej stanowią standardowe wyposażenie nowych samochodów. Jednak również wielu właścicieli starszych aut decyduje się na doposażenie swoich pojazdów w ten przydatny system.
Montaż czujników parkowania – co należy przygotować?
Przed przystąpieniem do montażu upewnijmy się, że mamy zakupione czujniki parkowania wraz ze wszystkimi elementami zestawu oraz wszystkie narzędzia potrzebne do zainstalowania ich w pojeździe. Potrzebne będą: wiertarka, specjalne wiertło z otwornicą (zwykle dołączane do zestawu czujników), poziomica i miarka. Przyda się też nożyk bądź nożyczki, flamaster, rozpuszczalnik oraz dobre taśmy izolacyjna i dwustronna. Jeśli nie chcemy uszkodzić spinek mocujących poszczególne elementy tapicerki, to warto wcześniej zakupić specjalne plastikowe narzędzia wykorzystywane do demontażu plastików we wnętrzu auta.
Można również pomalować czujniki na identyczny odcień jak barwa nadwozia. Lakier bez problemu dobierzemy w każdym sklepie z lakierami samochodowymi. Często dostępne są także gotowe farby w sprayu. Przed przystąpieniem do malowania warto odtłuścić powierzchnię czujnika, np. benzyną ekstrakcyjną. Pamiętajmy, aby nie nakładać zbyt grubej warstwy farby, ponieważ zamiast spodziewanego efektu możemy uszkodzić czujnik.
Montaż czujników parkowania – przygotowanie powierzchni
Równie ważne, jak odpowiednie narzędzia jest przygotowanie powierzchni pod samochodem. Montaż należy przeprowadzać na równym podłożu, dlatego używamy poziomicy. Odległość od gruntu do obszaru zderzaka, w którym mają być zamontowane czujniki, powinna wynosić od 50 do 80 centymetrów.
Jak zamontować czujniki parkowania? Instrukcja krok po kroku
Po ustaleniu odpowiedniego miejsca na montaż czujników zaznaczamy je flamastrem w postaci dwóch kropek na przeciwległych końcach płaskiej powierzchni zderzaka i łączymy linią prostą. Następnie przystępujemy do kolejnych czynności:
- wyznaczamy tzw. oś symetrii, czyli punkt znajdujący się idealnie w połowie zderzaka. Na tym etapie przyda nam się pomoc drugiej osoby, która przytrzyma miarkę na drugim końcu elementu. Jeśli akurat nikogo znajomego nie ma w pobliżu, to możemy początek i koniec miarki chwilowo przykleić. Nie używajmy jednak do tego celu zbyt mocnej taśmy, aby w trakcie odklejania nie uszkodzić lakieru na zderzaku.
- kiedy wyznaczymy już oś symetrii, odmierzamy od niej w lewym i w prawym kierunku 20 cm. Po obydwu stronach zaznaczamy punktem miejsce umieszczenia kolejnych czujników. To nie koniec pomiarów. Od wyznaczonych punktów odmierzamy kolejne, tym razem, 40 cm. Właśnie w takiej odległości od czujników umieszczonych w pobliżu osi symetrii, będą znajdować się czujniki zlokalizowane na krańcach zderzaka.
- przystępujemy do wiercenia. Na wiertarkę nakładamy wiertło wraz z otwornicą. Należy pamiętać o tym, aby w trakcie tej czynności zachować szczególną ostrożność. Po wywierceniu otworów umieszczonych w miejscach przecinania się zaznaczonych linii powierzchnię zderzaka oczyszczamy rozpuszczalnikiem.
Jak podłączyć czujniki parkowania z tyłu?
Kolejny etap to odpowiednie podłączenie instalacji czujników. W tym celu:
- upewniamy się, czy w naszym samochodzie przewidziano odpowiedni dostęp do wykonania tej czynności. Jeśli zderzak jest obudowany różnymi osłonami, to wcześniej należy je zdemontować. W niektórych przypadkach może również okazać się, że konieczny będzie demontaż tego elementu.
- do większości uniwersalnych zestawów czujników dołączona jest stosowna instrukcja. Jeśli w naszym przypadku jest inaczej, to przewód zasilający centralki (w kolorze czerwonym) podłączamy do plusa (czyli do zasilania żarówki cofania), przewód w kolorze czarnym do minusa (czyli do karoserii samochodu). W większości przypadków nie obejdzie się bez demontażu tapicerki bagażnika. Kiedy już uzyskamy dostęp, przewody podłączamy, wykorzystując do tego celu tzw. złączki, taśmę izolacyjną bądź po prostu przylutowując je. Pamiętajmy także, aby odpowiednio solidnie zamontować wspomnianą centralkę. Można do tego celu użyć np. taśmy dwustronnej.
- po udanym podłączeniu centralki do zasilania świateł cofania wyprowadzamy przewody wraz z czujnikami na zewnątrz przez wcześniej wywiercone otwory. Umieszczamy czujniki w zderzaku w odpowiedniej pozycji (położenie górne jest odpowiednio oznaczone na wewnętrznej obudowie czujnika). Dociskamy czujniki, tak aby solidnie osiadły w otworach.
- wyprowadzamy przewody od czujników parkowania przez któryś z otworów znajdujących się w karoserii. Należy pamiętać, aby połączyć je również w jedną całość za pomocą taśmy izolacyjnej. Kolejnym etapem jest odpowiednie podłączenie przewodów czujników oraz przewodu zasilającego do centralki.
- ostatnia czynność, jaką musimy wykonać, to podłączenie do centralki przewodu od ekranu (jeśli występuje w naszym zestawie) lub tzw. brzęczka. W pierwszym przypadku ekran umieszczamy na stałe, za pomocą taśmy dwustronnej na desce rozdzielczej. Najlepiej z lewej strony deski, tuż obok słupka bocznego. Jeśli chodzi o wspomniany głośniczek, to dobrym miejscem będzie zamontowanie urządzenia pod kokpitem (np. nad nogami kierowcy).
Jak podłączyć czujniki parkowania z przodu?
Proces podłączania przednich czujników parkowania przebiega w większości analogicznie do opisanego wcześniej, dotyczącego tylnych sensorów. Różnicę stanowi centralka, która musi być dostosowana do pracy ośmiu czujników. Kolejna rozbieżność to sposób zasilania. W tym przypadku podłączamy do zasilania stacyjki.
Jednak najbardziej istotnym elementem jest specjalny wyłącznik, który również musi być zamontowany. Bez niego w trakcie jazdy i zbliżania się np. do samochodu stojącego przed nami na skrzyżowaniu czujniki byłyby niepotrzebnie wzbudzane. Droższe zestawy posiadają centralkę z możliwością podłączenia pod sygnał prędkości. W efekcie, w trakcie jazdy samochodem nie ma ryzyka, że zostaną niepotrzebnie uruchomione (włączają się dopiero przy bardzo niskiej prędkości zbliżonej do prędkości toczenia się pojazdu).
Jakie kupić czujniki parkowania?
Na rynku dostępny jest szeroki wachlarz czujników pochodzących od różnych producentów. Różnią się one nie tylko ceną i jakością wykonania, ale i stopniem zaawansowania konstrukcji. Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze typy czujników:
- wyposażone w sygnał dźwiękowy – o zbliżaniu do przeszkody informuje nas charakterystyczny, przerywany odgłos pikania. Im bliżej niej znajdujemy się, tym natężenie dźwięku narasta. W końcowym etapie odgłos staje się jednostajny.
- wyposażone w sygnał dźwiękowy i niewielkich rozmiarów ekranik – bardziej rozbudowany odpowiednik, w przypadku którego dodatkową pomocą jest wyświetlana na ekranie odległość od przeszkody i kolorowe linie. Z reguły występują w trzech barwach (zielony – początkowa faza zbliżania się do przeszkody, pomarańczowy – kolejny etap, czerwony – ostatnie stadium, w którym należy zachować szczególną ostrożność)
- w ofercie znajdziemy także czujniki typu slim. Nie posiadają charakterystycznych, plastikowych obwódek, a wyglądem zbliżone są do tych, montowanych fabrycznie, dzięki czemu po zamontowaniu wyglądają bardziej estetycznie.
Jeśli chodzi o kwestie techniczne, przy zakupie warto zwrócić uwagę na zasięg podyktowany mocą czujników i dokładność pomiaru odległości. Szczególnie w przypadku czujników przednich, które mają mniejszy zasięg (około metra) niż czujniki tylne. Najtańsze zestawy kupimy już za kilkadziesiąt złotych. Profesjonalne czujniki pochodzące od renomowanych producentów to wydatek rzędu nawet kilkuset złotych.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Jaki jest koszt montażu czujników parkowania?
W przypadku podstawowych mało skomplikowanych zestawów czujników parkowania koszt montażu nie powinien przekroczyć 200 złotych. Większy wydatek, w wysokości nawet kilkuset złotych, czeka nas, kiedy zdecydujemy się na bardziej rozbudowane rozwiązanie. Podobnie w przypadku doposażenia auta w fabryczny zestaw czujników, współpracujący z fabrycznym interfejsem samochodu.
Na jaką odległość działają czujniki parkowania?
Czujniki parkowania najczęściej mierzą odległość w zakresie od 20 do 180 cm.
Na co przykleić czujniki parkowania?
W tym celu możemy użyć dobrej jakościowo taśmy dwustronnej lub mocnego kleju (np. do szyb). Osoby o większej wprawie, dysponujące specjalną lutownicą używaną do zgrzewania plastiku mogą pokusić się także o takie rozwiązanie.
Czy można podłączyć czujniki parkowania bez wiercenia?
Istnieje taka możliwość. Wszystko zależy od tego, z jakim samochodem mamy do czynienia. Niektórzy producenci umieszczali czujniki parkowania montowane fabrycznie, nie w zderzaku, a w listwach nakładanych na ten element. W tym przypadku wystarczy zatem kupić odpowiednie listwy przystosowane fabrycznie do montażu sensorów.
Do czego podłączyć czujniki parkowania?
Centralkę czujników podłączamy do źródła zasilania świateł cofania lub do zasilania stacyjki (w przypadku czujników przednich).