16 maja 2024

Jaki samochód do przyczepy kempingowej?

Lato za pasem, wraz z nim wakacyjne wyjazdy. Część osób pojedzie do hotelu, inni wezmą namiot, a są i tacy, którzy na taką okazję mają jeszcze co innego. Czyli na przykład kampera – albo własnego, albo takiego z wypożyczalni. Wciąż jednak dużą popularnością cieszy się też klasyczny karawaning – własna przyczepa to nie tylko komfort i wygoda, ale też duża przyjemność podróżowania i przeważnie niższe koszty w porównaniu do kampera. Sprawdzamy jakie auta wybrać pod kątem ciągnięcia przyczepy i co na temat kierowania zestawem pojazdów mówią przepisy.

Artykuł zawiera autopromocję.

Zacznijmy jednak od tego, kiedy możemy wykorzystać przyczepę kempingową i w jakich sytuacjach się ona najlepiej sprawdza. No i chyba nie będzie to wielką tajemnicą, jeśli stwierdzimy, że… przeważnie podczas wakacyjnych wyjazdów (pomijamy tu sytuację, gdy ktoś w domu na kółkach mieszka przez cały rok).

Przyczepa ma oczywistą przewagę nad namiotem, ale w wielu sytuacjach też nad kamperem – jest tańsza w zakupie i eksploatacji, a gdy odłączymy ją od auta, to tym samym autem możemy normalnie poruszać się na co dzień. No, a w przypadku kampera zawsze niezbędne będzie też i inne auto. A poza tym dla sporej części turystów karawaning to styl życia (i wypoczywania), którego nie zamieniliby na nic innego. Po prostu.

AUTOPROMOCJA – sprawdź atrakcyjne finansowanie OTOMOTO Lease.

Auto do ciągnięcia przyczepy – przepisy

Jak wybrać odpowiedni samochód do przyczepy kempingowej? Na tak postawione pytanie nie ma jednej i dobrej odpowiedzi, choć da się bez problemu wymienić kilka czynników, ze względu na które jedno auto nadaje się lepiej do holowania przyczepy niż inne.

Przede wszystkim – zaczynamy od weryfikacji danych zawartych w dowodzie rejestracyjnym. Kluczowe rubryki to: masa przyczepy bez hamulca (O.2) oraz dopuszczalna masa przyczepy z hamulcem (O.1). To absolutnie decydujące dane, na podstawie których dobieramy auto do przyczepy (i vice versa). Jeśli dana przyczepa jest za ciężka, to do konkretnego samochodu podłączyć jej nie możemy.

Uwaga – przyczepy o dmc do 750 kg są w świetle przepisów przyczepami lekkimi, co z kolei oznacza, że kierowca z kategorią B może kierować zestawem auto + przyczepa lekka o dmc do 4250 kg. Inna sprawa, że większość nowoczesnych przyczep kempingowych waży więcej, a w takim wypadku kategoria B uprawnia nas do kierowania zestawem o dmc do 3500 kg. Pamiętaj: większość dostępnych na rynku przyczep kempingowych ma hamulec najazdowy.

Dobierając auto do przyczepy należy też wziąć pod uwagę dane zawarte w rubryce F.3 w dowodzie rejestracyjnym – to dopuszczalna masa zespołu pojazdów. Okazuje się to istotne o tyle, że w niektórych przypadkach jest ona niższa niż suma dmc pojazdu i dmc przyczepy. Zachodzi wówczas ryzyko, że jeśli nasz samochód załadujemy po dach i podłączymy do niego przyczepę o maksymalnej dopuszczalnej masie całkowitej, to przekroczymy masę podaną (o ile jest podana!) w rubryce F.3.

Uwaga: w polskich przepisach do końca 2022 r. występował też dość nietypowy (i krytykowany) zapis mówiący o tym, że, samochód musi być co najmniej o jedną trzecią cięższy od przyczepy (tzw. współczynnik 1.33), którą ciągnie. Dobre wiadomości są takie, że od 1 stycznia 2023 r. ów przepis przestał w końcu obowiązywać.

Idealne auto do ciągnięcia przyczepy kempingowej

AUTOPROMOCJA – sprawdź atrakcyjne finansowanie OTOMOTO Lease.

Idealny samochód do holowania przyczepy? Powinien mieć stosunkowo wysoki moment obrotowy, co z kolei oznacza, że wśród modeli dostępnych dziś na rynku najlepiej do tego nadają się samochody elektryczne, hybrydy plug-in oraz spalinowe wyposażone w silnik Diesla. Dodatkowym atutem na pewno będą też automatyczna skrzynia biegów oraz napęd na obie osie, choć wprawni amatorzy karawaningu doskonale radzą sobie także z tzw. manualem i napędem na jedną oś. Poniższy ranking pięciu najlepszych aut do holowania przyczepy powstał na bazie danych z brytyjskiego serwisu Caravan and Motorhome Club.

I tak, ogólnym zwycięzcą wśród aut nowych zostało Porsche Cayenne E-Hybrid. W przypadku przyczep do 1100 kg wygrywa VW I.D. Buzz, w kategorii do 1300 kg – Skoda Enyaq Coupe. Do przyczepy o masie do 1500 kg najlepiej nada się Skoda Octavia Combi 2.0 TDI, natomiast cięższych kategorii nie rozpatrujemy, bo w większości wypadków oznaczają one przekroczenie dmc zespołu pojazdów na kategorię B.

Jeśli chodzi o modele używane, to warto wziąć pod uwagę np. Dacię Duster II, która pociągnie przyczepę o dmc do 1500 kg – w wersji z napędem 4x4 i skrzynią automatyczną to niemal idealne (względnie tanie) auto do karawaningu.

Jak jeździć z przyczepą?

A jak wygląda jazda z przyczepą? Jak prawidłowo podłączyć ją do samochodu? Przede wszystkim, należy pamiętać o tym, że szerokość zestawu nie może przekraczać 2,55 m, wysokość 4 m, a całkowita długość – 18,75 m. Ładunek w przyczepie powinien być rozmieszczony równomiernie po obu stronach jej osi, należy też pamiętać o przestrzeganiu maksymalnego dopuszczalnego nacisku na hak holowniczy.

Jeśli chodzi o samą jazdę i jej technikę, to warto mieć świadomość tego, że wszystkie manewry należy wykonywać płynnie i spokojnie. Przyczepa znacząco zmienia układ mas w zestawie pojazdów, może mieć tendencję do zachodzenia na boki, jest też podatna na podmuchy wiatru. W przypadku auta holującego przyczepę obowiązują też inne limity prędkości: poza obszarem zabudowanym jest to 70 km/h, a na drodze ekspresowej i autostradzie – 80 km/h.