Japończycy rozebrali auto z Chin „Jak to możliwe, że można je produkować tak tanio?”

Podczas warsztatów dla producentów części samochodowych w Japonii, zademonstrowano m.in. chińskiego BYD-a rozebranego na części pierwsze. Wnioski? Szokujące!
Powszechnie wiadomo, że chińskie samochody na prąd są znacznie tańsze niż te produkowane w innych częściach świata. Ich przewagę pod tym względem przypisuje się m.in. niższym kosztom pracy, energii, czy komponentów niezbędnych do wytworzenia pojedynczego auta.
Poza tym wiele chińskich koncernów niemal nie korzysta z zewnętrznych poddostawców, lecz większość elementów wytwarza za pomocą własnych spółek. Jakby tego było mało, firmy motoryzacyjne z Państwa Środka często mają również własne fabryki akumulatorów.
Branżowe warsztaty
Jak donosi japoński portal Nikkei, nie tylko powyższe czynniki wpływają na ceny aut z Państwa Środka. Udowodniły to warsztaty zdemontowanych samochodów elektrycznych, przeznaczone dla japońskich producentów części motoryzacyjnych.
Zorganizowało je Sanyo Trading, a japoński Urząd ds. Gospodarki, Handlu i Przemysłu zapewnił szkolenie oparte na najnowszej dostępnej wiedzy. W wydarzeniu wzięło udział około 70 firm z Kraju Kwitnącej Wiśni.
Jednym z 16 wystawionych modeli był elektryczny BYD Atto 3. To auto z Chin, mierzące 446 długości, 188 cm szerokości i 162 cm wysokości jest kompaktowym crossoverem. Oparto je na architekturze e-Platform 3.0 i zaopatrzono w akumulator LFP typu Blade.
Samochód zapewnia zasięg do 420 km (według WLTP), 204 KM i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,3 s. W Chinach kosztuje od 119 800 jenów, czyli około 67 700 zł (TUTAJ przeczytasz, jak jeździ hybrydowy Seal U DM-i).
Auto z Chin: BYD Atto 3
Choć obok BYD-a Atto 3 zaprezentowano również m.in. Nio ET5 i Teslę Model Y, to właśnie ten samochód z Chin skradł show. Jak donosi Nikkei, uczestnicy powszechnie pytali – „jak można go produkować tak tanio?”.
Wpływa na to wiele czynników. Jednym z nich jest choćby zintegrowany silnik elektryczny typu „8 w 1”, który oprócz obniżenia kosztów, zapewnia również oszczędność na wadze. Zawiera on w jednej obudowie m.in. falownik i reduktor. Co istotne, w nowej platformie do aut elektrycznych zastosowano już integrację na poziomie „12 w 1”.
Do ograniczenia kosztów przyczynia się również redukcja liczby części, zastosowanych w Atto 3. Sposób konstrukcji tego auta podczas warsztatów porównywano do Tesli Model Y. W zeszłym roku, gdy Toyota rozebrała ją na części pierwsze, okazało się, że jej konstrukcja jest wyjątkowo uproszczona. Dzięki temu zaoszczędzono na setkach części i około 220 kg wagi.
„Jestem zaskoczony niewielką liczbą części używanych przez BYD-a i Teslę” – twierdzi Sho Kato z firmy Nissin Seiki, cytowany na łamach portalu Nikkei.
W Atto 3 do redukcji kosztów przyczynia się również dzielenie komponentów z innymi modelami, co jest powszechnie stosowane w motoryzacji. Poza tym wpływa na to także skala produkcji.
Podczas warsztatów odkryto jednak pewną niepokojącą oszczędność. Dotyczy ona zastosowania zbyt słabej ochrony przed wodą w przypadku komputera pokładowego – zauważyli uczestnicy wydarzenia.
Imponujący rozmach
Jak donosi chiński dziennik CnEVPost, BYD to drugi największy producent baterii do elektryków na świecie. Od stycznia do czerwca 2024 roku jego udział w globalnym rynku wyniósł 16,4%, natomiast pierwszego CATL-a – 37,1%.
BYD jest w stanie sam wytworzyć większość komponentów do własnych samochodów. Powszechnie znany jest przykład modelu Dolphin, w którym jedynie okna i opony nie pochodzą z jego fabryk.
Obecnie BYD zatrudnia ponad 900 tys. pracowników, z czego około 103 000 stanowią inżynierowie, pracujący w 11 instytutach badawczych. Ten chiński gigant ma ponad 30 parków przemysłowych i dysponuje ponad 40 oddziałami.
Firma inwestuje w elektronikę, nową energię, transport kolejowy, a także w motoryzację. Do tej pory, od momentu założenia w 1995 roku, inżynierowie BYD-a zgłosili ponad 48 000 patentów. W ostatnim czasie średnio w ciągu dnia roboczego zgłaszają 32 patenty.
W tym roku obroty tego chińskiego giganta wyniosły 39 mld euro. Z kolei w zeszłym przychody osiągnęły 79 mld euro. 2023 rok BYD zamknął ze sprzedażą 3,02 mln samochodów.