Jazda rowerem pod prąd: kiedy można, a kiedy nie?

Dość częstym rzadkim widokiem na polskich ulicach jest jazda rowerem pod prąd drogą jednokierunkową. Ale nie zawsze poruszając się w ten sposób rowerzysta łamie przepisy. Od czego to zależy?
Na ulicach jednokierunkowych obowiązuje ruch wyłącznie w jednym kierunku. I to niezależnie od tego, czy ktoś porusza się samochodem, motocyklem, czy też rowerem.
Mimo tego, niektórzy rowerzyści skracają sobie drogę i jadą taką ulicą pod prąd. Jeśli nie znajdują się na niej kontraruch lub kontrapas, wtedy łamią przepisy, za co grozi mandat (TUTAJ poznasz najważniejsze wykroczenia na rowerze).
Jazda rowerem po prąd: kontraruch
Ulicę z kontraruchem można rozpoznać po znakach drogowych. Jeśli poniżej oznaczenia „zakaz wjazdu” pojawia się informacja „nie dotyczy rowerów” – wtedy bez żadnych konsekwencji można wjechać rowerem w taką ulicę po prąd.
Co ważne, kontraruch występuje w miejscach, w których obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h. Pozwala on więc na poruszanie się rowerem w kierunku przeciwnym do samochodów, a tym samym – np. na skrócenie trasy.
Na kontraruchu nie ma fizycznie wydzielonego pasa dla rowerów, a o możliwości jazdy pod prąd często informują tzw. sierżanty rowerowe.
Jazda rowerem pod prąd: kontrapas
Kontrapas można spotkać na jezdniach, gdzie obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h. Wyznacza się go przy lewej krawędzi jezdni, przeciwnie do ruchu pojazdów.
O kontrapasie informują oznakowania pionowe (takie, jak przy kontraruchu) i poziome. Jest to znak P-27, czyli „kierunek i tor roweru”. Ma on postać roweru namalowanego na jezdni oraz strzałek kierunkowych. Co istotne, często wloty i wyloty kontrapasa – w celu zwrócenia uwagi rowerzysty – są dodatkowo oznaczone na czerwono.
Należy pamiętać, że na kontrapasie ruch może odbywać się w obie strony (TUTAJ dowiesz się, czy stracisz prawo jazdy za poruszanie się rowerem po spożyciu alkoholu).
Jak jest z pierwszeństwem?
Na kontrapasie kierujący rowerem powinien trzymać się prawej strony swojego pasa. Jeśli nie korzysta z niego, wtedy porusza się w tym samym kierunku, co samochód, czyli przy prawej krawędzi drogi.
Na skrzyżowaniach w przypadku kontrapasa i kontraruchu rowerzysta musi dostosować się do obowiązujących znaków. Z kolei na skrzyżowaniach równorzędnych (TUTAJ poznasz zasadę prawej ręki), także gdy jedzie on pod prąd, obowiązują go te same zasady, co innych uczestników ruchu.
Rowerzyści powinni pamiętać także o konieczności ustąpienia pierwszeństwa pieszemu, a także o innych przepisach. W tym np. o pierwszeństwie tramwaju przed samochodami i rowerami.