Jeep Compass II – czy hybrydowy crossover to dobry wybór?
Jeep to legenda wśród aut terenowych. To marka sama w sobie. Ale Jeep to nie tylko Wrangler, to także Compass, czyli znacznie mniejszy i mniej terenowy samochód do codziennej jazdy miejskiej.
W przypadku drugiej generacji Jeepa Compassa jazda w trudnym terenie to nie jest rzecz oczywista, bo Compass to crossover, a nie auto terenowe. Choć przypomina większego Grand Cherokee, powstało na znacznie mniejszej platformie Fiata 500.
Jeep Compass to także samochód w gamie Jeepa przeznaczony dla znacznie szerszej grupy odbiorców niż Wrangler. Jest dość europejski jak na Jeepa i raczej nie wyróżnia się terenowymi właściwościami. Produkowany od 2017 roku, z liftingiem w 2020, wygląda trochę jak pomniejszony Grand Cherokee. Prowadzi się dość miękko i komfortowo, co nie każdemu przypadnie do gustu. Miłym akcentem są tzw. easter eggs, czyli detale i smaczki stylistyczne ukryte dla wielbicieli marki. Przyjrzyjcie się np. przedniej szybie Compassa. Jeśli nic szczególnego nie zauważycie, to znak, że szyba była wymienia. I to poza siecią ASO.
Jeep Compass II – jaki silnik wybrać?
Pod maską Compassa do wyboru mamy całą gamę różnych rodzajów napędu: silnik diesla, benzynowy, a nawet hybrydę typu PHEV. Decydując się na silnik wysokoprężny do wyboru mamy:
- 1.6 l. MJD o mocy 120 lub 130 KM
- 2.0 l. MJD o mocy 140 lub 170 KM.
Oba pracują dość głośno i twardo, ale poza kulturą pracy można przyczepić się co najwyżej do typowych problemów związanych z używanymi dieslami, tj. EGR, DPF i turbiny. W 2021 roku w ofercie pozostał już tylko silnik 1.6 l. o mocy 130 KM. Co ciekawe, Diesle w tym modelu to rzadkość, także na rynku wtórnym.
Znacznie popularniejsze są silniki benzynowe. Wśród nich jednak wybór też nie jest zbyt szeroki:
- 1.4 l. MultiAir o mocy 140 lub 170 KM, obecny w ofercie od początku produkcji. MultiAir oznacza elektrohydraulicznie sterowane zawory dolotowe, co daje więcej mocy, wyższy moment obrotowy i teoretycznie niższe spalanie. Niestety kłopotem jest jednak moduł sterujący zaworami, a jego naprawa bywa kosztowna.
- 1.3 l. GSE o mocy 130 lub 150 KM pojawił się w ofercie w 2020, zastępując silnik 1.4 l. jako nowocześniejszy i bardziej ekonomiczny.
W USA oferowany był też Jeep Compass z silnikiem 2.4 i mocą ok. 180 KM — czasem można znaleźć takie egzemplarze na polskim rynku wtórnym.
Compass PHEV
W ofercie Jeepa Compassa II być może zabrakło dużych benzyn, ale są za to wersje hybrydowe i to ładowane z gniazdka. Dzięki temu w trybie bezemisyjnym można przejechać do 50 km. Akumulatory mają pojemność 11,4 kWh i umieszczono je zamiast wału napędowego. To z kolei pociągnęło za sobą kolejne zmiany. Napęd AWD zastąpiono eAWD, co oznacza, że moment silnika spalinowego wędruje na przednie koła, a tylne napędza silnik elektryczny.
Jeep Compass PHEV osiąga setkę w 7,2 sekundy. To z kolei zasługa układu hybrydowego, który składa się z silnika spalinowy R4 o pojemności 1.3 l. i mocy:
- 190 KM w przypadku, gdy silnik elektryczny współpracuje mocniejszą odmianą silnika spalinowego (130 KM),
- 240 KM, gdy elektryk połączony jest z silnikiem o mocy 180 KM.
Ile kosztuje Jeep Compass II?
W 2021 roku zakup najtańszych egzemplarzy w tym modelu to wydatek ok. 65 tys. złotych. Najdroższa jest oczywiście hybryda, za którą trzeba zapłacić nawet 222 tys. złotych. Wybierając Compassa z salonu, trzeba przygotować przynajmniej 105 tys. złotych. Zastanawiasz się, czy to auto dla Ciebie? Poznaj je lepiej, oglądając nasz test.