12 września 2024

Jeep i Renault rozczarowały w najnowszych testach Euro NCAP. Reszta – na „piątkę”

Renault Symbioz

W najnowszej serii testów Euro NCAP prawie nie było zaskoczeń i większość aut zapracowało na najwyższą notę 5 gwiazdek. Rozczarowujące wyniki uzyskały jednak trzy modele, spośród których dwa cieszą się dużą popularnością na rynku.

Spośród 8 modeli, które poddano rygorystycznym testom zderzeniowym, 5 uzyskało najwyższą notę 5 gwiazdek. Były to Audi Q6 e-tron, Ford Explorer, Subaru Crosstrek i Impreza oraz chiński Xpeng G6. Przy okazji organizacja Euro NCAP rozszerzyła o 5 gwiazdek wynik BYD-a Seal w wersji plug-in hybrid.

Najlepszy rezultat pod względem ochrony dorosłych należy do Audi, które zapracowało na 91%. Co ciekawe, test tego modelu to próba generalna dla zupełnie nowej platformy PPE (Premium Platform Electric), która znalazła już zastosowanie w Porsche Macanie EV i zupełnie nowym Audi A6 e-tronie.

Wynik 89% uzyskał Ford Explorer, w przypadku Xpenga G6 było to 88%, a Subaru Crosstreka i Imprezy – po 83%.

4 gwiazdki dla Renault w Euro NCAP

Nie popisało się Renault, którego dwa samochody – Captur i Symbioz – otrzymały po 4 gwiazdki. W ich przypadku wynik ochrony dorosłych pasażerów wyniósł, odpowiednio, 76 i 73%.

„Renault to marka szczycąca się historią bezpieczeństwa i jeden z pierwszych producentów samochodów, któremu przyznano notę 5 gwiazdek. 4-gwiazdkowa ocena Symbioza i Captura jest znakiem, że chociaż te samochody zrobiły dobre wrażenie, Renault nie wydaje się już dążyć do najwyższego miejsca” – informuje Euro NCAP w swoim komunikacie.

Rozczarowujący wynik Jeepa Avengera

Najgorszy ogólny wynik w najnowszej edycji testów bezpieczeństwa należy do Jeepa Avenger. Wprawdzie zapracował on na 79% w zakresie ochrony dorosłych, ale nie przekonuje zarówno pod względem zabezpieczenia dzieci, ochrony pieszych, a także asystentów wsparcia kierowcy.

To zaskakująco słaba ocena auta, które sięgnęło po tak wiele ważnych nagród. Najważniejsze to „Europejski Samochód Roku 2023” czy „Top Gear UK Electric Awards 2023”.

Jak podkreśla Euro NCAP, przeciętny rezultat Jeepa Avengera to skutek m.in. słabej ochrony klatki piersiowej 10-latka w teście zderzenia bocznego i brak systemu wykrywania obecności dziecka, będącego standardem w autach konkurencji.

Poza tym ten uterenowiony model koncernu Stellantis wypadł poniżej oczekiwań w testach unikania zderzenia z pieszymi, motocyklistami i rowerzystami. Euro NCAP stwierdziło również, że sygnał dźwiękowy układu przeciwkolizyjnego nie działa skutecznie.

Co ważne, producent już poprawił jego funkcjonowanie. Z kolei właścicielom egzemplarzy wyprodukowanych wcześniej zapewnia wprowadzenie usprawnień.

Najnowsze wyniki Euro NCAP

Oto szczegółowe wyniki poszczególnych modeli w najnowszej edycji testów Euro NCAP.

Audi Q6 e-tron: 5 gwiazdek

  • Ochrona dorosłych: 91%
  • Ochrona dzieci: 92%
  • Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 81%
  • Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 80%

Ford Explorer: 5 gwiazdek

  • Ochrona dorosłych: 89%
  • Ochrona dzieci: 86%
  • Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 80%
  • Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 72%

Jeep Avenger: 3 gwiazdki

  • Ochrona dorosłych: 79%
  • Ochrona dzieci: 70%
  • Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 59%
  • Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 53%

Renault Captur: 4 gwiazdki

  • Ochrona dorosłych: 76%
  • Ochrona dzieci: 80%
  • Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 76%
  • Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 69%

Renault Symbioz: 4 gwiazdki

  • Ochrona dorosłych: 73%
  • Ochrona dzieci: 80%
  • Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 76%
  • Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 69%

Subaru Crosstrek: 5 gwiazdek

  • Ochrona dorosłych: 83%
  • Ochrona dzieci: 90%
  • Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 85%
  • Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 72%

Subaru Impreza: 5 gwiazdek

  • Ochrona dorosłych: 83%
  • Ochrona dzieci: 90%
  • Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 84%
  • Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 72%

Xpeng G6: 5 gwiazdek

  • Ochrona dorosłych: 88%
  • Ochrona dzieci: 85%
  • Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 81%
  • Ocena systemów bezpieczeństwa czynnego: 75%