23 maja 2024

Kia pokazała zupełnie nowy model. Czym kompaktowe EV3 powalczy o klientów chętnych na SUV-a?

Kia EV3 przód

Ten SUV/crossover swoim wyglądem nawiązuje do flagowego modelu Kii, choć jest od niego o kilka rozmiarów mniejszy. Miniaturyzacji uległy również jego technologiczne ambicje, bo EV3 pozbawione jest kluczowej technologii wykorzystywanej w większym rodzeństwie.

Zupełnie nowa Kia EV3 to kompaktowy SUV/crossover, który ma szansę wprowadzić rodzinę elektrycznych modeli z serii EV pod strzechy. Wcześniej jednak będzie musiał stoczyć walkę z... rodzeństwem, ponieważ Koreańczycy już od dawna mają w swojej gamie auto o zbliżonym charakterze.

Model Niro – bo nim mowa – dostępny jest jednak również w zelektryfikowanych wariantach spalinowych, których, co naturalne, próżno szukać w gamie EV3. Ponadto najnowszy model Koreańczyków jest również nieco mniejszy niż Niro.

Kia EV3: nadwozie

Rzut oka na Kię EV3 zdradza, że jego styliści czerpali garściami z topowego EV9. Projekt nadwozia najnowszej Kii jednoznacznie nawiązuje do tego właśnie modelu. Taki krok jest zrozumiały: pudełkowaty kształt nadwozia nadaje karoserii masywności, która zdaje się skutecznie maskować kompaktowe rozmiary auta.

Mierzy ono 4300 mm długości, 1850 mm szerokości oraz 1560 mm wysokości. Z kolei osie są od siebie oddalone na 2680 mm. Oznacza to, że EV3 jest krótsze od Niro o 120 mm, ma też o 40 mm mniejszy rozstaw osi. Jest za to o 25 mm szersze, a wysokość obu Kii jest identyczna.

Samochód dostępny będzie w 9 kolorach nadwozia, z których dwa (Aventurine Green i Terracotta) opracowano specjalnie z myślą o EV3.

CZYTAJ TEŻ: Chce być elektrycznym Range Roverem dla rodziny. Czy Kia EV9 ma ku temu wystarczające kompetencje? | MEGATEST

Kia EV3: wnętrze

Projekt kabiny Kii EV3 to ciąg dalszy nawiązań do starszego rodzeństwa. Na pierwszy plan wysuwa się charakterystyczny dla modeli z linii EV panoramiczny wyświetlacz o przekątnej dochodzącej do 30 cali. Składają się na niego dwa, 12,3-calowe ekrany, z których jeden wyświetla cyfrowy zestaw wskaźników, a drugi (tym razem dotykowy) służy do obsługi systemu informacyjno-rozrywkowego.

Nie mogło zabraknąć również ekranu head-up na przedniej szybie – w Kii EV3 ma on 12 cali i prezentuje kluczowe dane, dzięki czemu kierowca nie musi odrywać wzorku od drogi.

W EV3 Kia kontynuuje dobre tradycje z większych modeli, łącząc nowoczesność z klasyką. A to oznacza, że w kabinie nie zabrakło fizycznych przycisków służących do obsługi kluczowych funkcji. Przyciski znalazły się zarówno na kierownicy, jak i pod ekranem centralnym, a za ich pomocą można sterować m.in. trybami jazdy, tempomatem, systemem nawigacji czy zestawem audio.

W konsoli środkowej, pomiędzy pasażerami przednich foteli, znalazł się przepastny schowek. Koreańczycy zapewniają, że pomieści nawet małe plecaki, a w czasie postoju (np. na ładowanie) może posłużyć za stół. To za sprawą dodatkowej, dużej półki rozsuwanej z podłokietnika.

Kia zapewnia, że EV3 dysponuje przestronnym wnętrzem, w sam raz dla 5 osób. Czy tak będzie w rzeczywistości, przekonamy się dopiero po bezpośrednim kontakcie z autem. Póki co wiemy już, że jeśli nową Kią podróżować będzie komplet pasażerów, to każdy z nich powinien zastosować umiarkowany minimalizm przy pakowaniu, ponieważ bagażnik pomieści 460 l. Przedni schowek (tzw. frunk) ma zaś 25 l pojemności.

Z rzeczy niewymiernych, acz ważnych dla wielu klientów: do wykończenia Kii EV3 Koreańczycy chętnie sięgają po ekologiczne, pochodzące z recyklingu materiały.

Kia EV3: napęd

Kia EV3 powstała na opracowanej specjalnie z myślą o samochodach elektrycznych platformie e-GMP. Jednak wszystko wskazuje na to, że kompaktowy członek rodziny EV pozbawiony będzie kluczowego elementu wykorzystywanego w autach dotychczas zbudowanych w oparciu o tę architekturę, czyli instalacji 800-woltowej.

Samochód dostępny będzie z dwoma rozmiarami baterii. Mniejsza ma 58,3 kWh pojemności, a większa – 81,4 kWh. Niezależnie od tego, każde EV3 wykorzystuje silnik elektryczny o mocy 204 KM i 283 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Napędza on przednie koła.

Prędkość maksymalna Kii EV3 wynosi 170 km/h, a pierwsza „setka” pojawi się na liczniku w 7,5 s od startu. Dzięki dopracowanej aerodynamice (współczynnikowi oporu powietrza wynosi) 0,263, Kia EV3 może przejechać do 600 km na jednym ładowaniu (cykl WLTP). Dotyczy to oczywiście odmiany wyposażonej w większy akumulator. Ile pomiędzy ładowaniami przejedzie EV3 z mniejszą baterią – tego póki co nie wiadomo.

Wiadomo za to, że przy zastosowaniu odpowiednio szybkiej ładowarki, uzupełnienie energii od 10 do 80% potrwa 31 minut. Ponadto Kia EV3 to pierwszy model marki, w którym zastosowano nową technologię hamowania regeneracyjnego (i-Pedal 3.0). Producent obiecuje, że w wydatny sposób pomoże ona odzyskiwać energię z hamowania zwiększając tym samym zasięg.

Kia EV3: bezpieczeństwo i wyposażenie

Kia EV3 dysponuje szeregiem rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa jazdy. Wśród nich wymienić należy m.in. system wektorowania momentu obrotowego eDVC. Nie mogło również zabraknąć asystentów utrzymania pasa ruchu czy jazdy po autostradzie.

Tego niewielkiego SUV-a da się również zaparkować zdalnie, co zdaniem producenta umożliwia „manewrowanie EV3 w ciasnych przestrzeniach i wyjeżdżaniu z nich bez konieczności siedzenia przez kierowcę w pojeździe”. Niestety Kia nie informuje, co w takiej sytuacji mają zrobić właściciele zaparkowanych obok pojazdów pozbawionych podobnej funkcji.

EV3 dysponuje również funkcją vehicle-to-load (V2L), która umożliwia ładowanie urządzeń przy wykorzystaniu prądu zgromadzonego w akumulatorze trakcyjnym auta. Kia chwali się, że podłączyć można m.in. ekspres do kawy, małą lodówkę czy suszarkę do włosów. A z rzeczy bardziej praktycznych na co dzień – laptopa lub hulajnogę elektryczną.

Z zaawansowanych technologicznie rozwiązań trzeba wymienić również cyfrowy kluczyk – dzięki niemu EV3 można otworzyć i uruchomić również za pomocą smartfona lub smartwatcha, bez pośrednictwa tradycyjnego pilota.

Z kolei postoje przy ładowarce w Kii EV3 będzie można umilić m.in. dzięki usłudze strumieniowego przesyłania treści wideo za pośrednictwem platformy LG. Koreańczycy chwalą się, że obecne na pokładzie nagłośnienie firmy Harman Kardon (zapewne opcjonalne), zapewni „wrażenia podobne do kina domowego”. Pasażerowie łaknący bardziej angażującej rozrywki będą mogli pograć w proste gry zręcznościowe na ekranie systemu informacyjno-rozrywkowego.

Jak informuje producent, „EV3 umożliwia pasażerom personalizację deski rozdzielczej i systemu informacyjno-rozrywkowego pojazdu za pomocą motywów wyświetlacza inspirowanych drużyną NBA. Motywy te przedstawiają kolory, grafikę oraz animacje zespołów i są łatwo dostępne w cyfrowym sklepie Kia Connect Store”. W przyszłości wybór motywów wyświetlaczy ma być powiększony o kolejne wzory.

Nie mogło zabraknąć również asystenta głosowego opartego o system generatywnej sztucznej inteligencji (AI Assistant). Ma on „rozumieć” naturalny język i komendy głosowe oraz „rozmawiać” z użytkownikami. EV3 to pierwszy model rodziny EV wyposażony w tę technologię.

Kiedy w sprzedaży?

Szerokiej publiczności Koreańczycy zaprezentują EV3 już w lipcu. Początkowo Kia pokaże auto w swojej ojczyźnie, a europejska premiera nastąpi w drugiej połowie roku.

Co zrozumiałe, ceny póki co nie są znane. Nieco większa, ale wciąż grająca w segmencie kompaktów, elektryczna Kia Niro kosztuje w Polsce od 186 362 zł (cena promocyjna) lub 216 700 zł (cena katalogowa).

Z kolei podstawowy wariant o klasę większego EV6 – będącego zarazem najmniejszym z obecnie oferowanych w Polsce modeli linii EV – kosztuje od 209 900 zł. Na każde z tych aut można ponadto uzyskać dofinansowanie z programu „Mój elektryk”.

TUTAJ poznasz najważniejsze informacje i warunki programu „Mój elektryk”.

Kia EV3 przód
Kia EV3 przód
Kia EV3 przód
Kia EV3 bok przód
Kia EV3 bok
Kia EV3 bok
Kia EV3 bok tył
Kia EV3 bok tył dach
Kia EV3 bok tył
Kia EV3 bok tył
Kia EV3 tył - samochód roku 2025
Kia EV3 tył
Kia EV3 zderzak
Kia EV3 lampa tył
Kia EV3 słupek C
Kia EV3 dach panoramiczny
Kia EV3 wnętrze
Kia EV3 wnętrze
Kia EV3 wnętrze
Kia EV3 wnętrze
Kia EV3 wnętrze
Kia EV3 podłokietnik
Kia EV3 wnętrze