31 maja 2023

Kia EV9. W Polsce dostepna w dwóch mocach 203 lub 384 KM

Kia EV9
Kia EV9

Kia EV9 w sprzedaży pojawi się jeszcze w tym roku. Duży SUV dzięki trzem rzędom foteli praktycznie nie ma konkurencji. Ile będzie kosztować?

Kia podała europejską specyfikację swojego największego elektrycznego SUV-a. W Polsce Kia EV9 dostępna będzie w jednej z dwóch wersji napędowych z jedną pojemnością baterii. Do wyboru siedem kolorów lakieru i trzy rzędy siedzeń w konfiguracji 6- lub 7-osobowej. Funkcja prowadzenia bez użycia rąk, na razie dostępna będzie tylko w Niemczech.

Dwa rodzaje napędu

Kia EV9 będzie dostępna z napędem na tylne lub na cztery koła. Obie wersje zasilane będą akumulatorem czwartej generacji o pojemności 99,8 kWh. Wersja z napędem na tylne koła ma silnik o mocy 203 KM, który generuje 350 Nm momentu obrotowegoo. Prędkość maksymlana EV9 wynosi 185 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 9,4 sekundy. W takiej konfiguracji auto będzi emogło przejechać 541 km.

Wersja z napędem na cztery koła jest napędzana dwoma silnikami elektrycznymi o mocy 192 KM każdy — łącznie 384 KM. W zależności od wersji wyposażenia różny jest za to ich moment obrotowy. W przypadku Baseline to 600 a GT-Line 700 Nm (250 Nm z przodu i 350 Nm z tyłu lub oba po 350 Nm) w wersji GT-Line).

Maksymalna prędkość Kia EV9 w tej odmianie wynosi 200 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje jej 6 sekund. Wersja GT-Line AWD przyspiesza do „setki” w 5,3 sekundy, a szacunkowy zasięg wynosi do 497 km (WLTP). Moc systemowa takiej odmiany to 384 KM.

Kia EV9 jest zdolna do ultraszybkiego ładowania prądem o napięciu 800 V. Dzięki temu już 15 minut ładowania wystarcza, aby zasięg wersji RWD wzrósł o 239 km, natomiast zasięg wersji AWD – o 219 km.

Ładowanie dwukierunkowe – co to znaczy?

Kia konsekwentnie wykorzystuje w swoich samochodach ładowanie dwukierunkowe. Tak było w EV6, tak jest i w EV9. Akumulator wyposażony w funkcję ładowania dwukierunkowego umożliwia korzystanie z technologii Vehicle-to-Load (V2L), Vehicle-to-Building/Vehicle-to-Home (V2B/V2H) oraz Vehicle-to-Grid (V2G). Ładowanie V2L, po raz pierwszy wprowadzone w Kia EV6 i jako standard dostępne w EV9, umożliwia zasilanie urządzeń 220 V za pomocą akumulatora EV9 poprzez podłączenie kabla do portu ładowania EV.

Z kolei V2B i V2H oznaczają zdolność do zasilania budynku lub domu. Ładowanie V2G oznacza, że samochód może przesyłać energię do sieci, przechowując w akumulatorze tanią energię elektryczną z ładowania poza godzinami szczytu i przesyłając ją do sieci w okresach szczytowego zapotrzebowania.

Poczekalnia na kołach

Kia EV9 skonstruowana została na modułowej płycie Electric Global Modular Platform (E-GMP). Duży rozstaw osi (3,10 m), długie nadwozie (5,01 m) i płaska podłoga zapewniają ogromną przestrzeń dla wszystkich pasażerów, zapewniając komfort podróżowania na każdym miejscu w trzech rzędach siedzeń. Najnowszy SUV z napędem elektrycznym dostępny będzie w wersji sześcio- lub siedmioosobowej w układzie 2+2+3, lub 2+2+2.

W pierwszym rzędzie znajdują się fotele relaksacyjne z rozkładanym podnóżkiem, których oparcia można odchylić podczas postoju na odpoczynek lub w czasie przerwy na ładowanie. Elektrycznie regulowane fotele są wyposażone w pamięć ustawienia i automatycznie dopasowują pozycję fotela i kierownicy do wcześniej ustawionych i zapamiętanych przez kierowcę. Trzeci rząd jest wyposażony w podłokietniki z uchwytami na butelki i kubki.

Oprócz foteli relaksacyjnych w pierwszym rzędzie, sześciomiejscowy układ siedzeń oferuje jedną z dwóch opcji dla pasażerów w drugim rzędzie, którą można aktywować, gdy pojazd stoi – tryb „pauzy”, który za pomocą obrotowych foteli w drugim rzędzie zamienia wnętrze pojazdu w minisalon i tryb „wypoczynku”, z fotelami relaksującymi w drugim rzędzie z odchylanymi zagłówkami.

W wersji sześcioosobowej, podczas postoju, obrotowe fotele w drugim rzędzie można obrócić o 180 stopni, aby pasażerowie drugiego i trzeciego rzędu siedzieli do siebie przodem. Przy takim układzie foteli długa wysuwana taca, która jest mocowana do konsoli środkowej, może pełnić funkcję stolika pomiędzy rzędami foteli.

Gdy pasażerowie pierwszego rzędu odpoczywają, tryb „wypoczynku” zapewnia maksymalny komfort siedzenia również pasażerom drugiego rzędu. Każdy z czterech foteli relaksacyjnych jest wyposażony w podnóżek oraz w ogrzewanie i wentylację.

Oprócz oddzielnych ustawień dla kierowcy i pasażera z przodu, niezależna klimatyzacja z tyłu zapewnia większy komfort pasażerom podróżującym w drugim i trzecim rzędzie foteli. Oszczędza to energię poprzez ogrzewanie lub chłodzenie pasażerów tylko wtedy, gdy tego chcą i tam, gdzie tego chcą. Ponadto, EV9 jest pierwszym modelem marki Kia w Europie z nowym panelem sterowania klimatyzacją. Ułatwia on sterowanie wszystkimi ustawieniami klimatyzacji, bez konieczności wchodzenia do podmenu systemu multimedialnego.

Ładowanie, czyli ile czasu na odpoczynek?

Czasu na odpoczynek podczas ładowania za dużo tutaj jednak nie będzie. Kia EV9, co prawda nie ujawnia jeszcze szczegółów dotyczących ładowania, ale tajemnica nie jest, że platforma E-GMP znana już jest z innych modeli koreańskiego koncernu (Hyundai Ioniq 6, Kia EV6). Wykorzystuje ona architekturę 800-woltową, pozwalającą na bardzo szybkie ładowanie – z 10 do 80% w czasie zaledwie 18 minut (EV6).

EV9 to również pierwszy model marki Kia, który można aktualizować za pośrednictwem sklepu Kia Connect. Umożliwia on klientom aktualizowanie oprogramowania i personalizowanie wyposażenia samochodu.

Kia EV9 będzie dostępna w Polsce w pięciu kolorach, w tym białym Snow White Pearl, czarnym Aurora Black Pearl, czerwonym Flare Red, szarym Pebble Grey i zielonym Iceberg Green. Ponadto, błyszczące lub matowe wykończenie w kolorze srebrnym Ivory Silver jest dostępne wyłącznie w podstawowej odmianie EV9 Baseline. Niebieski kolor Ocean Blue, zapożyczony z samochodu koncepcyjnego EV9, jest oferowany w wersji GT-Line, jako lakier matowy lub błyszczący.

W Europie to i w Polsce

W opcji dostępne będą cyfrowe lusterka boczne (Digital Side Mirrors – DSM), czyli z ekranami podłączonymi do kamer zamiast z analogowymi lusterkami. Cyfrowe lusterka boczne poszerzają pole widzenia kierowcy, zwiększając zarówno bezpieczeństwo, jak i wygodę. Z kolei cyfrowe lusterko wsteczne może pełnić funkcję zwykłego lusterka lub wyświetlacza obrazu z kamery, co umożliwia kierowcy widok tego, co dzieje się za autem, gdy widok przez tylną szybę jest ograniczony.



Konsola środkowa jest wyposażona w szybką bezprzewodową ładowarkę oraz w porty USB do ładowania urządzeń zewnętrznych. W drugim i trzecim rzędzie foteli również znajdują się porty USB. Wewnątrz przednich i tylnych podłokietników w drzwiach i na górze deski rozdzielczej zastosowano nastrojowe oświetlenie, którego kolor można dostosować do indywidualnych preferencji.

Pełen zestaw wspomagaczy

Obsługa Kia EV9, mimo wyrafinowanych technologii na pokładzie, jest intuicyjna. Potrójny wyświetlacz składa się z 12,3-calowego zestawu wskaźników przed kierowcą, 12,3-calowego ekranu systemu multimedialnego i z 5,1-calowego ekranu systemu klimatyzacji, który jest umieszczony między nimi. EV9 jest również wyposażone w wyświetlacz Head-Up (HUD), który zwiększa komfort użytkowania auta.

Nawigacja z ekranem dotykowym zapewnia dostęp do szerokiego zakresu funkcji, jak np. seryjny Bluetooth, który umożliwia jednoczesne podłączenie dwóch urządzeń mobilnych oraz do Android Auto i Apple CarPlay (również w standardzie). EV9 wyposażono w udoskonalony system rozpoznawania głosu na podstawie naturalny język, umożliwiając korzystanie z takich usług, jak nawigacja, włączanie multimediów czy kontrolowanie temperatury w kabinie. Ekran szybkiego dostępu do sterowania podstawowymi funkcjami, który uruchamia się przez przesunięcie palcem od góry w dół ekranu, zapewnia łatwy dostęp do często używanych funkcji bez konieczności poruszania się po menu i podmenu. Usługa Google Fast Pair Service ułatwia użytkownikom smartfonów z systemem Android jeszcze łatwiejsze niż dotychczas połączenie telefonu z systemem multimedialnym w aucie.

Specjalny program - myjnia

Nowa funkcja – Car Wash Mode – sprawia, że korzystanie z myjni automatycznej jest wygodniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Wystarczy nacisnąć jeden przycisk, aby aktywować wszystkie niezbędne ustawienia przed wjazdem do automatycznej myjni samochodowej – domknąć wszystkie drzwi i szyby, złożyć lusterka boczne i schować automatyczne klamki.

Kia EV9 jak na flagowego SUV-a przystało, wyposażona jest w komplet aktywnych funkcji, które wspomagają kierowcę i bezpieczeństwo oraz zapewniają maksymalną wygodę. To pierwszy model marki Kia zdolny do jazdy autonomicznej na poziomie trzecim dzięki systemowi Highway Driving Pilot (HDP). Funkcja ta utrzymuje bezpieczną odległość od poprzedzającego samochodu i utrzymuje auto na środku pasa ruchu, nawet jeśli kierowca puści kierownicę. Jeśli system wykryje bezpośrednie zagrożenie, może wykonać manewr awaryjny, aby zapobiec kolizji. W przypadku awarii systemu lub sytuacji awaryjnej kierowca jest proszony o przejęcie kontroli. Jeśli kierowca nie wykona polecenia, EV9 rozpozna to, jako sytuację awaryjną i się zatrzyma. Poza tym EV9 będzie wyposażone w funkcję prowadzenia bez użycia rąk, która początkowo będzie dostępna jedynie w Niemczech.

Kluczyk w telefonie

Kia EV9 jest również standardowo wyposażona w najnowszej generacji asystenta jazdy po autostradzie z funkcją zmiany pasa ruchu. Highway Driving Assist 2 (HDA 2) z funkcją Hands-On Detection zapobiega kolizji, jeśli inny samochód przetnie tor jazdy przed EV9 przy niskiej prędkości. Asystent zmiany pasa ruchu pomaga zmienić pas ruchu, gdy kierowca włączy kierunkowskaz. Pojazd automatycznie zmieni pas we wskazanym kierunku, jeżeli będzie to bezpieczne. Do tego m.in. asystent pasa ruchu 2.0, Blind View Monitor (BVM) i Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA), które zapewniają dodatkowe bezpieczeństwo, zapobiegając kolizjom z tyłu oraz Forward Collision-Avoidance Assist 2.0 (FCA 2) z funkcją skręcania na skrzyżowaniach pomaga unikać kolizji z innymi uczestnikami ruchu – w tym z pieszymi, rowerzystami i innymi pojazdami – zbliżającymi się z przeciwka podczas poruszania się przez skrzyżowanie oraz w czasie zmiany pasa ruchu.

Kia EV9 jest również standardowo wyposażona w dwa systemy bezpieczeństwa zaprojektowane w celu ochrony pasażerów z tyłu – ostrzeżenie o bezpiecznym wysiadaniu (Safe Exit Warning – SEW) i w asystenta bezpiecznego wysiadania (Safe Exit Assist – SEA). Gdy EV9 stoi, a inny samochód zbliża się od tyłu, system ostrzega dźwiękowo lub aktywuje zabezpieczenie przed otwarciem drzwi, aby pasażerowi, który siedzi z tyłu uniemożliwić wyjście z auta w niebezpiecznej sytuacji.

Po raz pierwszy pojawił się także cyfrowy kluczyk w telefonie. Do blokowania i odblokowywania drzwi, uruchamiania lub wyłączania samochodu, sterowania alarmem oraz otwierania lub zamykania bagażnika użytkownicy EV9 oprócz kluczyka mogą również używać smartfonu. Umożliwia to nowa technologia – Digital Key 2 – z funkcją Ultra-Wide Band (UWB). Dla dodatkowej wygody kierowca nie musi nawet wyjmować telefonu z kieszeni, aby odblokować drzwi. Cyfrowy klucz można udostępnić maksymalnie trzem osobom jednocześnie, a właściciel może kontrolować, które funkcje udostępnia.

Kia EV9 w sprzedaży ma się pojawić jeszcze w tym roku. Cena nie jest jeszcze znana. Trudno także znaleźc konkurencję dla EV9. Jesli uznać, że Kia może rywalizować z autami klasy premium to z pewnością będzie nią Volvo EX90, Mercedes-Benz EQS SUV lub Tesla Model X. No chyba, że uznamy za konkurencję Maxusa Mifę 9, której test wideo możecie zoabczyć TUTAJ.

2024 Kia EV9
2024 Kia EV9
2024 Kia EV9
Kia EV9