Kia EV9 – duży elektryczny SUV z Korei. 6 najważniejszych cech
Zupełnie nowy, duży SUV z napędem elektrycznym z Korei. Na pokład zabierze od 6 do 7 pasażerów, a pod względem stylistycznym stanowi niemal kalkę konceptu, pokazanego dwa lata temu. Oto Kia EV9.
Rynek dużych, 7-miejscowych SUV-ów o napędzie elektrycznym jest bardzo ubogi. Tak naprawdę jedynym prawdziwym konkurentem dla EV9, przynajmniej po naszej stronie Atlantyku, jest, pokazane pod koniec 2022 roku, Volvo EX90. Szwedzkie auto wyróżnia się przede wszystkim bardzo zaawansowanymi systemami bezpieczeństwa, w tym seryjnym lidarem.
Ale wracając do Kii EV9, Koreańczycy do tej pory nie ujawnili szczegółów tego auta. Chwalą się za to tym, że zostało ono zaprojektowane zgodnie z filozofią projektową, określaną jako „Opposites United” i garściami czerpie z konceptu, zaprezentowanego w 2021 roku podczas Los Angeles Auto Show.
Wyraziste nadwozie
Na razie nie ma żadnych danych na temat wymiarów nadwozia EV9. Należy się jednak spodziewać, że będzie to postawne auto, mierzące około 5 lub więcej metrów długości. Poza tym większość informacji, przekazywanych przez Kię dotyczy tego, co widzimy na zdjęciach.
Czyli stylistyki. Możemy więc wyczytać, że „filozofia Kia Opposites United wykorzystuje twórcze napięcie, generowane przez rozbieżne wartości natury i nowoczesności, w celu stworzenia harmonijnej całości”.
„Przód EV9 odznacza się prostymi, wyraźnymi liniami i powierzchniami nadwozia, które w równym stopniu emanuje pewnością siebie, klarownością i spokojem. Charakterystyczna dla EV9 cyfrowa twarz tygrysa, podkreślona przez cyfrową osłonę oświetlenia i uderzające pionowe reflektory, nadaje EV9 wizjonerski i futurystyczny wygląd” – czytamy dalej.
Z informacji przekazanych przez Kię dowiadujemy się również, że światła przednie, określane jako „Star Map LED”, zapewniają wyrafinowany, animowany wzór oświetlenia. Bok nadwozia łączy z kolei mocne linie z wydajnością aerodynamiczną, a tył wyróżnia się prostymi i czystymi powierzchniami oraz „elegancko uwydatnionymi, smukłymi światłami” (TUTAJ przeczytasz o matrycowych światłach LED).
Kia EV9 – zapatrzona w koncept
Pomijając całą ideologię, o jakiej mówią Koreańczycy, trzeba przyznać, że Kia EV9 została zaprojektowana bardzo odważnie. Poza tym zawiera wiele elementów przeniesionych wprost z modelu koncepcyjnego, pokazanego dwa lata temu.
Oczywiście, zmian nie sposób uniknąć. Mimo tego, rysunek nadwozia, kształt lamp, masywnej linii bocznej, czy nawet obręczy jest bardzo bliski prototypowi. Najważniejszą zmianę stanowią tylne drzwi boczne, które w aucie produkcyjnym nie otwierają się już „pod wiatr”.
Kokpit – już skądś go znamy
Tutaj zmiany względem konceptu są wyraźne. Kokpit stał się mniej futurystyczny, a sama kierownica nie jest już eliptyczna, lecz niemal okrągła.
Prawdę mówiąc deska rozdzielcza Kii EV9 przywodzi na myśl inne elektryczne modele tej marki, jak choćby EV6. Także i tutaj wszystko skupia się wokół dwóch 12,3-calowych ekranów, z których ten systemu informacyjno-rozrywkowego jest dotykowy.
Ponadto w kokpicie znalazł się jeszcze 5-calowy tzw. wyświetlacz segmentowy. Według Koreańczyków „poprawia on wrażenia cyfrowe, oferując łatwą kontrolę funkcji pojazdu i ograniczając do minimum fizyczne przyciski”.
W okolicy deski rozdzielczej można się spodziewać wiele schowków, półek i wnęk. Kia zachowała przyciski do obsługi układu start/stop czy klimatyzacji, choć tutaj mają one formę pól dotykowych.
Kia EV9 – kabina dla 6 lub 7 osób
Priorytetem ma być przestronność wystarczająca, aby Kią EV9 wygodnie podróżowało 6 lub 7 pasażerów. Koreańczycy chwalą się tym, że kabina została opracowana z wykorzystaniem opinii wielu rodzin, aby jak najlepiej odpowiadać ich potrzebom.
Najciekawszy element wnętrza stanowią siedzenia drugiego rzędu, które można obrócić o 180 stopni. Trzeci rząd zaopatrzono z kolei w uchwyty na kubki i punkty do ładowania urządzeń mobilnych.
Platforma E-GMP
Kia EV9 została zbudowana na platformie modułowej, określanej skrótem E-GMP (Electric Global Modular Platform). Zapewnia ona wszechstronną możliwość skalowania, dzięki czemu duży SUV z Korei wyróżnia się naprawdę sporym rozstawem osi, a także płaską podłogą.
E-GMP znane już jest z innych modeli koreańskiego koncernu, jak np. Hyundai Ioniq 6 czy Kia EV6. Wykorzystuje ona architekturę 800-woltową, pozwalającą na bardzo szybkie ładowanie – z 10 do 80% w czasie zaledwie 18 minut (EV6).
Kia EV9 – więcej informacji pod koniec marca
Koreańczycy obiecują, że wszystkie informacje dotyczące ich nowego auta poznamy pod koniec marca. Z kolei na żywo Kię EV9 będzie można obejrzeć na targach New York Auto Show, startujących 7 kwietnia.