4 maja 2023

Kia Optima II – Dobre auto, ale to za mało | Test OTOMOTO TV

Kia Optima to świetna alternatywa dla Passata, Mondeo, czy Superba. Kłopot w tym, że dostępna jest już wyłącznie na rynku wtórnym. Segment D musiał bowiem uznać wyższość SUV-ów. Dlatego Kia w 2020 roku zrezygnowała z tego modelu.

Optima produkowana jest od 2000 roku i doczekała się czterech generacji. Jednak do Europy trafiły jedynie dwie ostatnie. Pierwsza u nas, czyli trzecia w ogóle, powstała już za czasów Peter Schreyer i to dzięki swojemu designowi miała spore szanse, by zawojować rynek.

Niestety, choć wyglądała przebojowo, trafiła na czasy, w których zamiast Volkswagena Passata wybieraliśmy Tiguana, zamiast Skody Superb woleliśmy Kodiaqa, a zamiast Forda Mondeo patrzyliśmy na Kugę. Tak samo było z resztą w Kii. Niewielu decydowało się na Optimę, skoro za podobne pieniądze mogliśmy wyjechać z salonu modną Kią Sportage.

Czwarta generacja Optimy, w stosunku do poprzedniczki, przeszła niewielką ewolucję. Pojazd przeprojektowano przede wszystkim pod kątem praktyczności i przestronności kabiny pasażerskiej. W efekcie zwiększony został rozstaw osi, wzbogacono także listę wyposażenia.

Większa, trochę jak Stinger

Auto zmieniło przez to proporcje, upodabniając się bardziej do Kii Stinger. Z dodatkowymi centymetrami trzeba było coś zrobić i właśnie, dlatego tuż przy słupku C, za tylnymi drzwiami pojawiło się małe okienko. Zmieniono także przednie i tylne lampy, które od teraz utrzymano w kształcie wąskich pasów zadartych ku krawędziom błotników.

W wersji sedan Optima mierzy 4855 mm długości, 1860 mm szerokości i 1465 mm wysokości. Wersja kombi jest tylko o 5 mm wyższa od sedana, a pozostałe wymiary są takie same. Rozstaw osi w każdej wersji to 2805 mm. Bagażnik w wersji sedan ma przeciętne 510 litrów i nieregularne kształty. Kombi jest bardziej ustawne, ale pod względem pojemności także nie rozpieszcza. To 552 lub 1686 litrów po rozłożeniu foteli.

W Europie bez następcy

W kabinie nastał większy spokój. Stonowany układ przyrządów podporządkowany został ergonomii. Ekran systemu multimedialnego został umieszczony w najwyższym punkcie konsoli centralnej, z kolei tuż pod nim umieszczono pas nawiewów, a potem panel klimatyzacji. Nowością była indukcyjna ładowarka, którą wygospodarowano w najniższym miejscu deski rozdzielczej.

Na początku 2018 roku auto przeszło liftingu, choć już wiadomo było, że kolejnej generacji modelu nie będzie. Zmieniony został m.in. zderzak przedni, reflektory oraz atrapa chłodnicy, a także koło kierownicy oraz lista wyposażenia. Przy okazji liftingu wprowadzona została nowa jednostka napędowa — silnik wysokoprężny o pojemności 1.6 CRDi i mocy 136 KM, który zastępuje motor 1.7 CRDi.

I choć Optima nie doczekała się bezpośredniego następcy na rynkach azjatyckich, zastąpił ją de facto model K5. Co ciekawe nie jest ona dostępna w Ameryce Południowej, w której Kia ma bardzo mocną pozycję. Tam także sprzedają się bardziej SUV-y.

Kia Optima – jaki napęd

Oferta silnikowa patrząc na niemiecką konkurencję, była zawsze skromna. Na początku podstawą był silnik 2.0 l. DOHC o mocy 163 KM oraz 2.0 T-GDI o mocy 245 KM i momencie obrotowym 350 Nm. Taki motor rozpędzał Kię Optimę od 0 do 100 km/h w 7,4 sekundy i pozwalał jechać z prędkością maksymalną 240 km/h.
Po liftingu do oferty wszedł silnik 1.6 T-GDI o mocy 180 KM i momencie obrotowym 265 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w tej wersji zajmuje 8,7 sekundy, a prędkość maksymalna to 210 km/h.

Dla nadwozia kombi przygotowano również wersję hybrydową plug-in na bazie jednostki 2.0 l. GDI o mocy systemowej 205 KM i momencie obrotowym 375 Nm.


W ofercie były także silniki wysokoprężne. Na początku 1.7 l. CRDi o mocy 141 KM i momencie obrotowym 340 Nm, po liftingu zastąpił go silnik 1.6 l. CRDi o mocy 136 KM i momencie obrotowym 320 Nm.

W nowszej wersji przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 11 sekund, a prędkość maksymalna to 197 km/h. Dość przeciętne osiągi wynagradza niskie zużycie paliwa – nawet 4,6 l/100 km w trybie mieszanym.

Silniki

• R4 1.6l Turbo 180 KM
• R4 2.0l 163 KM
• R4 2.0l Turbo 248 KM
• R4 2.4l 188 KM
• R4 1.6l CRDi 136 KM
• R4 1.7l CRDi 141 KM

Ile kosztuje Kia Optima?

Optima to dobra alternatywa dla Passata, Mondeo, Superba czy Mazdy 6. Jest nowoczesna, przestronna i stosunkowo tania w utrzymaniu, bo mechanicznie niewiele rzeczy ulega awarii. To także stosunkowo młode auto, dlatego ceny aut z ostatnich lat produkcji wcale do niskich nie należą.

Za Kię Optimę z końcówki produkcji trzeba zapłacić od 70 do nawet 110 tys. zł. Wszystko zależy od wyposażenia. Starsze egzemplarze to wydatek 40 tys. zł, choć nie brakuje jeszcze tańszych ofert.

W tym odcinku testujemy Kię Optimę ostatniej generacji. Model zaprojektował Peter Schreyer, spod którego ręki wyszły też projekty Ceed i Stingera. Czy taki talent wystarczy, by utrzymać auto na rynku zdominowanym przez SUV-y? Czy Optima prowadzi się tak dobrze, jak wygląda? Jak poczują się w niej miłośnicy Volkswagena Passata czy Forda Mondeo? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w najnowszym filmie OTOMOTO TV. Zapraszamy do oglądania.

Kia Optima
Kia Optima
Kia Optima