Kia Picanto. Miejskie auto dla dwojga.
Choć to nie auto budżetowe, Kia Picanto II generacji (2011–2017) nie rozpieszcza komfortem jazdy, osiągami i wyciszeniem wnętrza. Owszem to auto miejskie, niedrogie, ale oszczędności widać tu niemal na każdym kroku.
Mała Kia Picanto z pewnością idealnie sprawdzi się podczas jazdy w mieście. Niewielkie gabaryty samochodu, wysoka pozycja za kierownicą i dobra widoczność ułatwiać mogą manewrowanie. Gorzej z osiągami. Wcale nie takie małe silniki mają niewielką moc i co gorsze mały moment obrotowy. A to wpływa przecież na dynamikę jazdy. Do tego dołożyć trzeba jeszcze skromne wyposażenie i jako takie wykończenie z twardymi plastikami na czele. Czy miejska, nawet dziesięcioletnia Kia to dobry wybór?
Wnętrze
W przypadku Picanto na przestronność narzekać nie można. Ponad 3,5 metrowe nadwozie to tak naprawdę przednie fotele i olbrzymie drzwi. Są duże nawet, gdy mamy do czynienia z autem pięciodrzwiowym. To ułatwia wsiadanie i poprawia wrażenie przestronności. Tylna kanapa jest, ale miejsca na niej już za wiele nie ma. Brakuje miejsca na nogi a krótkie siedzisko nie poprawia komfortu. Widać, że to auto zaprojektowane tak naprawdę dla dwóch.
Za kanapa wygospodarowano bagażnik o pojemności 200 litrów. Niewiele, ale to w końcu małe auto. Po złożeniu oparć foteli przestrzeń rośnie do 919 litrów i co ważne podłoga nadal będzie płaska.
Kia Picanto – jaki silnik wybrać?
Gama silnikowa Kii Picanto jest mocno okrojona – nie znalazło się w niej miejsce dla żadnego diesla, a kupujący staje przed wyborem między dwoma silnikami benzynowymi:
- 1.0 l. o mocy 69 KM ma trzy cylindry i zmienne fazy rozrządu CVVT oraz system hydraulicznej kompensacji luzów zaworowych. Występował także z fabryczną instalacją LPG, która pozwalała jeszcze bardziej obniżyć koszty jazdy. Pasek rozrządu w tym przypadku trzeba wymieniać dość często, bo co ok. 60 000 km.
- 1.2 l. o mocy 85 KM, ma już cztery cylindry i rozrządem oparty na łańcuchu. Dobrze nadaje się do współpracy z LPG, choć nie występował z fabryczną instalacją. Można było zamówić go jednak z 4-stopniową automatyczną skrzynią biegów.
Choć żaden z parametrów tych silników nie jest zbyt imponujący, nawet nieduża zmiana mocy ma znaczenie. Mniejsza jednostka potrzebuje 14,4 sekundy, by rozpędzić się do setki, podczas gdy większa pozwala poprawić ten wynik o 3 sekundy. Podobną zmianę obserwujemy w kwestii prędkości maksymalnej, która wzrasta z 153 km/h w silniku 1.0 do 171 km/h w 1.2.
Ile kosztuje Kia Picanto II?
Kia Picanto z założenia ma być autem tanim w zakupie i użytkowaniu. W 2021 roku ceny najtańszych egzemplarzy zaczynają się od 14 tys. złotych, a najdroższe sięgają 30 tys.
Nawet przy nieco mniejszym budżecie można znaleźć jednak zadbaną Kię Picanto z polskiego salonu i z niedużym przebiegiem. Czy to oznacza, że Picanto jako auto miejskie pozbawione jest wad? Przekonaj się o tym, oglądając nasz test.