Nowa Kia Sportage. Ubogi krewny z Europy
Jest mniejsza i przy swoim amerykańskim pierwowzorze, wygląda trochę jak ubogi krewny z Europy. Taka właśnie jest nowa Kia Sportage dla Europy. Bo od teraz, od piątej generacji modelu, Sportage są dwa: amerykański i europejski.
Globalizacja w motoryzacji ładnych kilkanaście lat temu stała się oczywista. Stworzenie jednego modelu na wszystkie rynki świata było znacznie tańsze niż budowanie kilku różnych, o tej samej nazwie. Czasy się jednak zmieniają. Nasze upodobania, ale przede wszystkim przepisy, regulacje, normy i obostrzenia powodują, że auto, które można sprzedawać w Stanach Zjednoczonych, Chinach czy Ameryce Południowej musi być inne, od tego, przeznaczonego na rynek np. Europejski. I pewnie dlatego Kia postanowiła rozróżnić swój bestsellerowy model. Tylko dlaczego tracimy na tym cenne centymetry?
Krótsza, ale o ile?
Nowa Kia Sportage w wersji europejskiej wygląda atrakcyjnie. Choć to oczywiście rzecz gustu. Jednak postawiona przy wersji amerykańskiej, prezentuje się… nieco skromniej. To wszystko zasługa krótszego nadwozia. Auto, obiektywnie rzecz ujmując, wydaje się mniejsze. Centymetrów brakuje tuż za tylnymi drzwiami. Cała część od słupka C jest skrócona. O ile centymetrów dokładnie? Tego na razie nie wiemy.
Pewne jest, ze Sportage ma też nieco inny przód, szczególnie zderzak oraz tył. Nie są tak masywne i agresywne jak w oryginale.
Długość nadwozia nowego Sportage w wersji europejskiej wynosi 4,5 m. Rozstaw osi to 268 cm. Dzięki temu, jak zapewnia producent, kabina europejskiego Sportage 5. generacji oferuje bardzo dużo miejsca na nogi i nad głową. Pasażerowie tylnej kanapy mają 996 mm miejsca na nogi, odległość od siedziska do sufitu wynosi 998 mm. Bagażnik ma pojemność 591 litrów (VDA). Oparcie tylnej kanapy jest dzielone w proporcji 40:20:40. Po jego złożeniu pojemność przedziału bagażowego wzrasta do 1780 litrów.
„Wnętrze klasy premium”
Na szczęście oszczędzono wnętrze auta. Deska rozdzielcza, układ ekranów i tunel środkowy są takie same jak w wersji amerykańskiej. Kia jest tak pewna swego, że bez wahania mówi o „wnętrzu klasy premium”. Tworzą je nie tylko przyjemne detale i jakościowe materiały wykończeniowe, ale także technologa, czyli przede wszystkim zakrzywiony wyświetlacz o przekątnej 12,3 cali, który integruje najnowsze osiągnięcia z dziedziny łączności ze światem zewnętrznym oraz z innymi urządzeniami samochodu.
Hybryda Plug-in dla Europy
Kia Sportage piątej generacji powstała na podstawie platformę N3. Rozmieszczenie podzespołów układu napędowego w wersjach HEV i PHEV zostało tak przemyślane, aby nie wpływały one negatywnie ani na wielkość przedziału pasażerskiego, ani na pojemność bagażnika.
W wersji HEV akumulator znajduje się pod tylną kanapą, dzięki czemu przestrzeń na nogi dla pasażerów drugiego rzędu jest taka sama, jak w Sportage z silnikiem spalinowym. W nowym najpopularniejszym SUV-ie marki Kia w wersji PHEV akumulator jest umieszczony centralnie między osiami pod podłogą auta, co zapewnia równomierny rozkład masy oraz nie ogranicza przestronności wnętrza.
Sportage PHEV wyposażony jest w silnik 1,6 l. T-GDI o mocy 180 KM oraz silnik elektryczny o mocy ok. 90 KM i akumulator litowo-jonowy zdolny zmagazynować 13,8 kWh energii. Układ napędowy generuje łączną moc systemową 265 KM.
Sportage HEV również wykorzystuje silnik 1.6 T-GDI o mocy 180 KM i jest wyposażony w silnik elektryczny o nieco mniejszej mocy (44,2 kW) oraz w akumulator litowo-jonowy o pojemności 1,49 kWh. Moc systemowa w Sportage HEV wynosi 230 KM.
Nowy silnik 1.6 T-GDI jest również oferowany pod maską Sportage z układem napędowym typu mild hybrid (MHEV), który opracowano w celu zmniejszenia emisji i optymalizacji zużycia paliwa. Sportage MHEV łączy większą wydajność z dynamiką. Jego układ napędowy generuje moc 150 lub 180 KM. Czterocylindrowa jednostka napędowa odznacza się zwiększoną wydajnością dzięki zastosowaniu nowego i zoptymalizowanego procesu spalania, nowego układu chłodzenia oraz ograniczeniu tarcia kluczowych elementów silnika poprzez zastosowanie łożysk kulkowych o niskim tarciu, jak również dzięki zaawansowanemu systemowi zarządzania temperaturą pracy silnika.
Również z Dieslem
W chwili rozpoczęcia sprzedaży nowego Sportage w wersji europejskiej gama silników będzie obejmować również bardzo wydajną wysokoprężną jednostkę napędową o pojemności 1,6 litra, dostępną w dwóch wariantach mocy – 115 KM lub 136 KM. W wersji o mocy 136 KM nowy Sportage z tym silnikiem jest dostępny z technologią MHEV, która dodatkowo zmniejsza emisje i wpływa na poprawę osiągów samochodu.
Silnik 1.6 T-GDI współpracuje z 7-biegową przekładnią dwusprzęgłową (7DCT). Dostępna jest także 6-biegowa przekładnia mechaniczna (6MT). Wersje z silnikiem Diesla o pojemności 1,6 litra – z technologią MHEV lub bez – są łączone ze skrzynią biegów 7DCT.
Wszystkie wersje silnikowe nowego Sportage w wersji europejskiej są wyposażone w system Idle Stop-and-Go, który wyłącza silnik podczas postoju auta, co zapewnia dalszą oszczędność w zużyciu paliwa oraz redukcję emisji. System ISG współpracuje z systemami asystującymi, dzięki którym potrafi określić czy i kiedy należy uruchomić ISG, gdy np. Sportage zbliża się do skrzyżowania. Pozwala to wyeliminować niepotrzebne zatrzymywanie i uruchamianie silnika oraz informuje kierowcę o działaniu ISG.
Żywe kolory
Nowy Sportage w wersji europejskiej jest dostępny również w sportowej odmianie, która jeszcze bardziej podkreśla jego dynamiczny charakter. Model GT-Line jest oferowany w żywych, kontrastowych kolorach nadwozia. We wnętrzu zastosowano mocny kontrast między czernią a bielą, co nadaje wersji GT-Line sportowego stylu.
Po raz pierwszy Sportage oferuje także terenowy tryb jazdy, który automatycznie dostosowuje ustawienia kilku podzespołów, aby zapewnić optymalną trakcję w każdych warunkach drogowych, w tym na śniegu, błocie i piasku. Oprócz trybu terenowego do wyboru są również tryby Comfort, Eco lub Sport. Nazwa wybranego trybu jazdy jest wyświetlana na cyfrowym zestawie wskaźników.