Trzydzieści lat Kii Sportage. Przypominamy wszystkie generacje modelu

Kia Sportage nie jest szczególnie emocjonującym autem, ale to jeden z najbardziej udanych samochodów marki. Pięć generacji, 7 milionów egzemplarzy i spora popularność na światowych rynkach. Jak zmieniał się pierwszy koreański SUV?
Kia swoją rewolucję zawdzięcza modelowi Ceed, a raczej Peterowi Schreyerowi, który do Koreańskiej firmy został ściągnięty z Volkswagena. To projekt kompaktowego Ceeda odmienił wizerunek marki. Odważny design, europejska jakość i niezawodność sprawiły, że na Kię klienci zaczęli patrzeć przychylnym okiem. Dziś Kia Sportage też wpisuje się ten schemat.
Kia to jedna z popularniejszych marek nie tylko w Europie, ale i w Polsce. Od wielu miesięcy Kia utrzymuje się na trzecim miejscu listy najchętniej kupowanych samochodów. Zaś Sportage jest najpopularniejszym SUV-em segmentu C na naszym rynku. A wszystko zaczęło się zmieniać raptem 11 lat temu.
Kia Sportage też przechodziła metamorfozę, jednak już nie tak spektakularną, jak Ceed. To znacznie starszy model, bo pierwsza generacja pamięta jeszcze 1993 rok. Moda na SUV-y spowodowała, że Koreańczycy jak mało która marka wstrzelili się w trendy.
Kia Sportage Anniversary, która pojawi się na rynku pod koniec września, będzie miała kilka urodzinowych akcentów. To m.in. czarne, błyszczące kontury na bocznych szybach i spojlerze, nowe elementy dekoracyjne w ciemnym kolorze i chromowanym wykończeniu. Do tego przyciemniane szyby, nowe 19-calowe aluminiowe obręcze kół oraz osłony podwozia w kolorze ciemnego chromu. Specjalny będzie też nowy kolor nadwozia — Wolf Grey.
We wnętrzu pojawią się fotele z zamszu i sztucznej skóry oraz najbogatsze wyposażenie. Czyli m.in. elektryczne sterowane przednie fotele, podgrzewane siedzenia i kierownica, a także nastrojowe oświetlenie.
Jeśli ktoś liczył na zmiany w zawieszeniu i silniku, wzorem innych marek i innych jubileuszy, będzie rozczarowany. Kia uczy się dopiero obchodzić ważne rocznice, ale dobrze, że je w ogóle dostrzega. Do wyboru będzie zatem klasyczny napęd stosowany w innych wersjach Sportage - benzynowy 1.6 l. T-GDI 150 KM, benzynowy z miękką hybrydą 1.6 l. MHEV 150 lub 180 KM, hybrydowy 1.6 l. 230 KM i hybrydowy Plug-in 1.6 l. 265 KM.
Jubileuszowa edycja ma być zwieńczeniem trzydziestu lat postępu i innowacji Kii Sportage. Mamy jednak nadzieję, że na piątej generacji się nie skończy. Zaś pierwszą wprowadzono na rynek w 1993 roku i od początku cieszyła się ona dużym powodzeniem, ale nie u nas. Bo w Polsce Sportage masowo zaczął się pojawiać na drogach dopiero od drugiego wcielenia.
Kia Sportage I generacji - 1993-2004
Kia Sportage pierwszej generacji, choć była SUV-em, została zbudowana na ramie. A to generowało liczne konsekwencje jak choćby mniejszy komfort jazdy.
- Projekt: Kia Sportage od samego początku była kompaktowym SUV-em, który łączył przestronne wnętrze tradycyjnych modeli tego typu z dobrymi właściwościami jezdnymi typowymi dla hatchbacków
- Auto było dostępne zarówno w wersji 3-drzwiowej, jak i 5-drzwiowej
- Kabina: Wnętrze jest proste, nawet surowe, a design mało wyszukany
- Napęd: Samochód wyposażony był w napęd na cztery koła (4x4)
- Silniki: W zależności od rynku, Sportage pierwszej generacji był dostępny z różnymi silnikami, w tym silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Najpopularniejsze to dwulitrowe benzyny o mocy od 95 do 128 KM i silniki wysokoprężne (także dwulitrowe) o mocy 63 i 83 KM
- Cena: Od samego początku Kia oferowana była w stosunkowo przystępnej cenie, co przyciągało klientów, którzy poszukiwali budżetowego SUV-a
Warto zaznaczyć, że pierwsza generacja Sportage była znana z tego, że była jednym z pierwszych kroków marki Kia w segmencie SUV-ów, i choć nie była tak zaawansowana, jak dzisiejsze modele, odegrała ważną rolę w budowaniu reputacji marki na rynku samochodowym.
Kia Sportage II generacji – 2004 – 2010
Po dwuletniej przerwie Kia zdecydowała się powrócić do produkcji kompaktowego SUV-a Sportage II w zupełnie nowej postaci. Samochód zbudowano na bazie opracowanej wspólnie z Hyundaiem płyty podłogowej.
Zamiast oparcia o ramę, Kia Sportage II skonstruowana została z użyciem nadwozia samonośnego. Choć opcjonalnie ponownie dostępny był napęd AWD, to jednak podstawowo pojazd napędzany był już na oś przednią.
- Projekt: Sportage drugiej generacji zyskał bardziej nowoczesny i zaokrąglony wygląd w porównaniu do swojego poprzednika. Charakteryzował się bardziej dynamicznymi liniami i atrakcyjniejszym wyglądem
- Przestronność: Auto urosło, co przełożyło się na przestronność wnętrza. Znacząco poprawił się też komfort jazdy i praktyczność
- Wyposażenie: Kia Sportage drugiej generacji oferowała bardziej zaawansowane opcje wyposażenia w porównaniu do swojego poprzednika. M. in. system nawigacji, klimatyzację, elektrycznie regulowane szyby i lusterka oraz wiele innych udogodnień
- Bezpieczeństwo: Druga generacja Sportage oferowała bardziej rozbudowane systemy bezpieczeństwa, w tym boczne poduszki powietrzne, systemy kontroli trakcji i stabilizacji oraz opcjonalne systemy kontroli w zakresie hamowania na mokrym czy śliskim podłożu
- Napęd na cztery koła (4x4): Sportage drugiej generacji nadal oferował system napędu na cztery koła, co sprawiało, że był atrakcyjny dla klientów poszukujących pojazdu zdolnego do jazdy po różnych nawierzchniach
- Silniki benzynowe i wysokoprężne: Choć pod maską pojawił się benzynowy silnik V6 2.7 l. o mocy 175 KM, a tradycyjne R4 miało 142 KM, to nieco większy wybór mocy dotyczył silników Diesla: R4 o pojemności 2 litrów miał 112, 140 lub 150 KM
- Bagażnik: W porównaniu do swojego poprzednika Sportage drugiej generacji ma mniejszy bagażnik. Zmalał on z ponad 500 litrów do 320. Warto pamiętać jednak, że Sportage I dostępny był także na niektórych rynkach w wersji Grand
Druga generacja (oferowana od 2004 roku) postawiła na jakość i bezpieczeństwo. Wprowadzenie nowoczesnej platformy przyczyniło się do wielkiego sukcesu modelu drugiej generacji. Zaowocowało to ponad dwukrotnie większą liczbą sprzedanych egzemplarzy w porównaniu do modelu pierwszej generacji.
Kia Sportage III generacji – 2010 - 2015
Trzecia generacja Kii Sportage, która debiutowała w 2010 roku, kładła nacisk na design i wzbudziła szczególne zainteresowanie za sprawą osłony chłodnicy w stylu "Tiger Nose". Zaprojektował ją wspomniany Peter Schreyer, który zerwał z dotychczasowym wyglądem auta.
- Projekt: Sportage trzeciej generacji wyróżniał się nowoczesnym i atrakcyjnym designem. Charakterystyczna atrapa chłodnicy w kształcie "tiger nose" oraz dynamiczne linie nadwozia przyciągały uwagę
- Wyposażenie: Model oferował bogate opcje wyposażenia, w tym systemy multimedialne z ekranami dotykowymi, nawigację GPS, kamerę cofania, skórzaną tapicerkę i wiele innych udogodnień
- Bezpieczeństwo: Sportage trzeciej generacji wyposażono w rozbudowane systemy bezpieczeństwa.
- Napęd na cztery koła (4x4): Model ten nadal oferował opcjonalny napęd na cztery koła
- Jednostki napędowe: Trzecia generacja to czas zmniejszania pojemności. Cały czas dostępne były benzynowe dwulitrówki i silniki Diesla CRDi, ale w gamie zadebiutował też m.in. benzynowy silnik R4 1.6 GDI o mocy 135 KM oraz 2.0 l. T-GDI o mocy 260 KM
- Wnętrze: Wnętrze pojazdu było przestronne i wygodne zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów. Model ten oferował także możliwość regulacji tylnych foteli
- Jakość i wykończenie: Trzecia generacja Sportage charakteryzowała się lepszą jakością materiałów i wykończeniem wnętrza, co sprawiało, że auto było bardziej atrakcyjne i konkurencyjne w swojej klasie
Sportage trzeciej generacji przebił się wreszcie do mainstreamu, co uczyniło z niego auto konkurencyjne w segmencie kompaktowych SUV-ów.
Kia Sportage IV generacji – 2015 - 2021
Kia Sportage czwartej generacji stała się bardziej zaokrąglona. Auto nieznacznie urosło, ale konstrukcyjnie oparte było na tej samej platformie. Udało się jednak wygospodarować większy o 40 litrów bagażnik.
- Projekt: Sportage czwartej generacji wyróżnia się nowoczesnym i atrakcyjnym designem. Pozostał "tiger nose", ale pojawiły się muskularne nadkola i dynamiczna linia nadwozia
- Wyposażenia: Auto wyposażono w system multimedialny z dużymi ekranami dotykowymi, nawigację GPS, systemy bezprzewodowego ładowania. Ponadto skórzana tapicerka i wiele innych udogodnień
- Bezpieczeństwo: Sportage czwartej generacji ma na pokładzie rozbudowane systemy bezpieczeństwa. Wśród nich wiele poduszek powietrznych, systemy kontroli trakcji i stabilizacji, kamerę cofania, systemy monitorowania martwego pola i asystent pasa ruchu
- Napęd na cztery koła (4x4): Nadal dostępny jest napęd na cztery koła
- Silniki: Sportage czwartej generacji dostępny jest z różnymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. W tym także w wariantach z napędem hybrydowym i w pełni elektrycznym
- Wnętrze: Gruntowne modyfikacje w stosunku do trzeciej generacji przeszła deska rozdzielcza. Wnętrze pojazdu jest przestronne, wygodne i ergonomicznie zaprojektowane
- Jakość materiałów i wykończenie: Kia skupiła się na poprawie jakości materiałów i wykończenia wnętrza. Sportage czwartej generacji jest bardziej atrakcyjny i konkurencyjny w swojej klasie
Czwarta generacja kładła nacisk na większy komfort, a także na zaawansowane systemy bezpieczeństwa. W modelu zastosowano najnowsze systemy asystujące. W ofercie pojawiły się silniki o mniejszej pojemności. Kia Sportage czwartej generacji znacząco powiększyła grono klientów na SUV-a segmentu C i była najlepiej sprzedającym się samochodem marki.
Kia Sportage V generacji – od 2021
Piąta generacja Kii Sportage, której test wideo publikowaliśmy TUTAJ, ma większe rozmiary niż wcześniejsza generacja. Oferuje też jeszcze bardziej zaawansowane systemy bezpieczeństwa.
Co ciekawe po raz pierwszy w historii marki premiera modelu otarła się o skandal. Nowy dyrektor koncernu, Yui-Sun Chung, na kilka tygodni przed prezentacją wyraził się sceptycznie o wyglądzie nowej Kii Sportage. Odchodzący główny projektant koncernu Luc Donkerwolke nie miał już zatem wpływu na to, jak będzie finalnie wyglądać nowy Sportage. Ostatecznie auto trafiło na rynek z rocznym opóźnieniem i wygląda atrakcyjnie. Do Europy jednak przyjechało w pomniejszonej wersji.
W gamie pojawiły się napędy hybrydowe oraz hybryda plug-in, czyli ładowana z gniazdka. Napęd na cztery koła zrealizowano silnikiem elektrycznym. Sprawdza się to w normalnej jeździe, ale w trudniejszych warunkach może okazać się niewystarczające.
Kia Sportage jest jednym z najważniejszych modeli w gamie Kii i odegrała ważną rolę w budowaniu międzynarodowej renomy marki.









