Kia Venga – przestronny maluch miło zaskakuje! | Test OTOMOTO TV
Kia Venga to z pozoru auto idealne: małe, pojemne i niezawodne. Pojawiła się na rynku w 2009 roku, jednak nie podbiła wówczas serc klientów. To może teraz się uda? Jak ten model wypada na rynku wtórnym?
Kia Venga była odpowiedzią Koreańczyków na Nissana Note, Opla Merivę, a nawet Mercedesa klasy A. Na rynku pojawiła się jednak zdecydowane później. Sprzedaż ruszyła w 2009 roku, a model produkowano aż 10 lat, do 2019 roku, z jednym liftingiem po drodze.
Samochód ma zgrabną, jednobryłową sylwetką i – szczególnie z przodu – przypomina kompaktowy model Ceed. Zresztą Venga drugi po Ceedzie model zaprojektowany przez europejski dział marki z myślą o europejskich klientach. Samochód powstał na platformie Hyundai-Kia PB, na której budowano także Kię Soul, Rio, a także bliźniaczego Hyundaia ix20, a nawet Velostera.
Największym atutem Vengi jest jej przestronna kabina. Mimo niewielkiej długości samochodu (4 m), ale relatywnie dużemu rozstawowi osi (2,6 m), miejsca we wnętrzu jest wystarczająco nie tylko na przednich fotelach. Udało się nawet wygospodarować bagażnik o pojemności 440 litrów. Podniesiony dach to charakterystyczny element aut z segmentu mini MPV.
Mały, ale pojemny
Deska rozdzielcza nie porywa finezją i elegancją. Jest za to funkcjonalna. Dominują obłe kształty i charakterystyczna, pionowo ukształtowana konsola centralna. Nie jest tajemnicą, ze wiele elementów zapożyczono z pokrewnego Soula.
W 2014 roku Venga przeszła facelifting. Pojazd otrzymał m.in. nowy przedni zderzak z większą atrapą chłodnicy oraz zmieniony kształt świateł do jazdy dziennej LED i przeciwmgłowych. Zmieniony został także m.in. tylny zderzak pojazdu oraz dodano chromowane wstawki między tylnymi lampami.
Kia Venga – jaki silnik?
Choć Kia Venga powstała z myślą o miejskiej jeździe, gama silników sprzyja także dłuższym podróżom. Do wyboru mamy dwa silniki benzynowe i dwa Diesle. Wszystkie czterocylindrowe. Podstawowy silnik to benzynowe 1,4 l o mocy 90 KM, nieco więcej mocy gwarantuje większa jednostka o pojemności 1,6 l i mocy 125 KM.
Wśród Diesli także mamy dwie pojemności i to także 1,4 l oraz 1,6 l. Oba mają turbo i oba uchodzą za mało awaryjne. Pierwszy występował w dwóch odmianach mocy (75 i 90 KM), a drugi tylko w jednej – 128-konnej.
Spory wybór dotyczył także skrzyń biegów. W zależności od napędu dostępne były skrzynie ręczne 5 i 6-biegowe, a także automatyczne 4 i 6-biegowe.
Kia Venga – Ile kosztuje?
Pomijając najtańsze egzemplarze po przejściach, wyceniane w okolicy 10 tys. zł, realnie za koreańskiego minivana gotowego do jazdy trzeba wydać przynajmniej 16-18 tys. zł. Najdroższe egzemplarze kosztują nawet 60 tys. zł, jednak największy wybór mamy w przedziale 30-35 tys. zł. I można tutaj wybierać nie tylko spośród rodzaju napędu i skrzyni biegów, ale także wersji i wyposażenia. A tych było całkiem sporo. Na naszym rynku oferowano odmiany od S przez M, L po XL.
Już w standardzie auto wyposażone było m.in. radio CD z MP3, AUX i USB, kierownicę wielofunkcyjną, 6 poduszek powietrznych, system ABS z EBD, ESP, TCS, system wspomagania hamowania BAS, system automatycznego włączania świateł awaryjnych podczas hamowania awaryjnego ESS, system wspomagający pokonywanie wzniesień HAC, aktywne zagłówki, zamek centralny z pilotem, alarm, system monitorowania ciśnienia w oponach, elektryczne sterowanie szyb przednich, fotel kierowcy regulowany na wysokość, wspomaganie kierownicy oraz komputer pokładowy.
W tym odcinku testujemy Kię Vengę, samochód, który był w ofercie aż 10 lat. Ten model zapewnia spore wnętrze przy stosunkowo niewielkich gabarytach nadwozia. Ale przestronność to nie wszystko. Jak Venga sprawdza się na drodze? Czy widoczność w tym aucie jest wystarczająco dobra? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w najnowszym filmie OTOMOTO TV.
Zapraszamy do oglądania! Testowany egzemplarz to Kia Venga z silnikiem o pojemności 1,4 litra i mocy 90 KM.





