16 stycznia 2025

Kiedy wzrosną opłaty za badania techniczne? Raczej niezbyt szybko

mechanik przegląd podwozie auto
Zdjęcie: GettyImages.

Właściciele Stacji Kontroli Pojazdów (SKP) naciskają na Ministerstwo Infrastruktury, aby jak najszybciej podniosło urzędowe stawki za przeglądy techniczne, obowiązujące niezmiennie od ponad dwóch dekad. Tymczasem ministerstwo zapowiada podwyżki, ale unika podawania szczegółów.

Środowiska diagnostów coraz mocniej apelują o „odmrożenie” cen badań technicznych pojazdów. Także parlamentarzyści kierują pytania do resortu o planowane zmiany w cenniku SKP. Ostatnia odpowiedź ministerstwa na interpelację poselską wskazuje, czego kierowcy mogą się spodziewać w najbliższym czasie, w kwestii opłaty za badania techniczne pojazdów.

Opłaty za badania techniczne – brak oficjalnego cennika

Diagności proponują, aby badanie techniczne auta osobowego kosztowało około 250 zł zamiast obecnych 98 zł. W przestrzeni publicznej pojawiają się także różne kwoty, od 20-procentowego wzrostu cen po niemal 500 zł za badanie. Żadna z tych propozycji nie została oficjalnie potwierdzona.

Opłaty za badania techniczne – cykliczna waloryzacja

Jeszcze w połowie ubiegłego roku resort dementował plotki o podwyżkach cen w SKP, ale latem potwierdził, że rozważa zmiany w systemie badań technicznych, łącznie z urealnieniem stawek.

Wiceminister Infrastruktury Stanisław Bukowiec zapowiedział, że „złożono wniosek o wprowadzenie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów, który zakłada zmiany w systemie badań technicznych”. W planach jest także cykliczna waloryzacja stawek. Jednak, jak wskazano w oficjalnym piśmie, „na tym etapie prac za wcześnie jest, aby szczegółowo przedstawić zaplanowane rozwiązania i konkretne terminy”.

Nowy zakres badań technicznych

Nie wiadomo jeszcze, o ile i kiedy wzrosną ceny, ale podwyżki mogą być uzależnione od nowego zakresu badań. Bierze się pod uwagę m.in. obowiązkowe fotografowanie pojazdów, przechowywanie dokumentacji przez kilka lat oraz zaostrzenie kontroli. Nieuczciwi diagności mogliby tracić uprawnienia, a właściciele stacji – zezwolenie na działalność. Z kolei spóźnialscy kierowcy mogliby zapłacić więcej za kontrolę.

Opłaty za badania techniczne – problemy z jakością

Szczelność systemu badań technicznych pozostawia wiele do życzenia. W Polsce badania nie przechodzi od 2% do 3% pojazdów, podczas gdy w Niemczech nawet 20%. Co ciekawe, mimo opinii o wyjątkowych wymaganiach za granicą, polskie przepisy techniczne są często bardziej rygorystyczne. Jednak w praktyce zdarza się, że pojazdy niespełniające norm otrzymują dopuszczenie do ruchu.