30 listopada 2023

Kodowanie kluczyka. Jak to zrobić samodzielnie? Ile kosztuje?

Kodowanie kluczyka
Źródło: Autor

W przypadku starszych samochodów ewentualne dorobienie kluczyka było stosunkowo proste. Wystarczyło odpowiednio dociąć grot i gotowe. W nowszych i aktualnie produkowanych autach, niezbędne jest kodowanie kluczyka. Na szczęście można to zrobić samemu.

Budowa i rodzaje kluczyków samochodowych

Kodowanie kluczyka okaże się w większości przypadków niezbędne, niezależnie od tego, jak wygląda opisywany element. Zanim jednak skupimy się na tym procesie, zapoznajmy się z budową i rodzajem kluczyków samochodowych. Możemy je podzielić na:

  • kluczyk z metalowym grotem i obudową (mechaniczny) – nie znajdziemy w nim elektroniki, co z jednej strony ułatwia dorobienie kluczyka, a z drugiej nie daje tak naprawdę żadnego zabezpieczenia przed kradzieżą. Obecnie bardzo rzadko spotykane, stosowane jedynie w starszych pojazdach.
  • kluczyk z nadajnikiem – dzięki umieszczeniu nadajnika w obudowie jest możliwe zdalne otwieranie i zamykanie samochodu. Urządzenie zasilane jest odpowiednim rodzajem baterii. Na powierzchni obudowy znajdziemy przyciski. Wygląd różni się w zależności od producenta. Niektórzy stosują np. kluczyki w formie kart, a inni o charakterystycznym kształcie obudowy. Wspólnym mianownikiem jest to, że grot przeważnie ukryty jest w obudowie.
  • kluczyk z immobilizerem – charakteryzuje się podobnymi funkcjami jak kluczyk z nadajnikiem. Różnica polega na tym, że w obudowie umieszczono dodatkowo mikrochip. Immobilizer rozpoznaje kluczyk, który włożony jest do stacyjki i na tej podstawie umożliwia uruchomienie pojazdu. Bardziej rozbudowane typy takich kluczyków działają, odbierając tzw. kod kroczący wysyłany przez immobilizer. Za każdym razem jest inny, co zwiększa poziom zabezpieczenia. Rozwiązanie zapewnia ochronę przed amatorami cudzej własności, ale w momencie awarii kluczyka, może pojawić się duży problem. Najczęściej konieczna będzie wizyta u doświadczonego specjalisty.
  • kluczyk inteligentny – najnowszy i najbardziej funkcjonalny typ. Umożliwia sterowanie wieloma funkcjami pojazdu z poziomu kluczyka. Zdalne odpalenie silnika auta to dla przykładu jedna z takich funkcji. Również wygląd często zaskakuje. Kluczyki takie mogą być np. wyposażone w małe ekraniki ze sterowaniem dotykowym. Minusem jest wysoki koszt naprawy i niski poziom zabezpieczeń, z uwagi na to, że sygnał takiego kluczyka jest bardzo łatwy do przechwycenia.

Dlaczego kodowanie kluczyka jest tak istotne?

Kodowanie kluczyka jest istotne, ponieważ bez tego uruchomienie samochodu może okazać się niemożliwe. Wymagane jest także w niektórych sytuacjach, z których najpopularniejsze dotyczą awarii immobilizera. W takich przypadkach nie obejdzie się bez pomocy specjalisty, dysponującego odpowiednim doświadczeniem i sprzętem pozwalającym na przeprowadzenie takiej operacji.

Kiedy konieczne jest kodowanie kluczyka?

Kodowanie kluczyka może być wymagane w opisanych poniżej sytuacjach.

Dorabianie kluczyka

Czasy, w których kluczyk samochodowy można było szybko dorobić i cieszyć się jazdą, minęły dawno temu. Obecnie nawet po odpowiednim doszlifowaniu grota kluczyka, konieczne jest odpowiednie zaprogramowanie, tak aby współpracował z elektroniką samochodu.

Awaria immobilizera

Sytuacja, w której na 100% nie unikniemy wizyty u specjalisty. Często bardzo kosztownej. Na tyle, że niektórzy mechanicy sugerują nawet zakup tzw. gotowego, używanego zestawu startowego (kluczyk, immobilizer, stacyjka, moduł) zamiast naprawy. Nie jest to niski koszt, ale w wielu przypadkach niższy od ceny za naprawę uszkodzonego elementu.

Wymiana baterii

W wielu przypadkach, zanim bateria całkowicie odmówi posłuszeństwa, zauważymy charakterystyczne objawy. Takie odpowiedni komunikat, który pojawi się na wyświetlaczu auta. Po wymianie baterii niezbędne może okazać się tzw. ponowne przyuczenie kluczyka. Nie jest to skomplikowana czynność. Polega na prawidłowej kolejności wciśnięcia przycisków kluczyka lub odpowiedniego przekręcenia. Informacje jak ją wykonać dla danego modelu możemy znaleźć na wielu forach czy filmach instruktażowych w internecie.

Kodowanie kluczyka. Jak zakodować kluczyk samodzielnie?

Sekwencja ruchów kluczykiem w stacyjce

Jednym ze sposobów kodowania kluczyka jest wykonanie odpowiedniej sekwencji ruchów kluczykiem umieszczonym w stacyjce. Oczywiście przed rozpoczęciem należy dowiedzieć się, jak dokładnie ma przebiegać ten proces.

Wciśnięcie odpowiednich przycisków na pilocie

Najczęściej kombinacja posługiwania się przyciskami wygląda w taki sposób:

  • wkładamy kluczyk do stacyjki i przekręcamy w taki sposób, aby włączyć zapłon,
  • wciskamy i przytrzymujemy przez kilka sekund przycisk zamykania
  • analogicznie postępujemy dla przycisku otwierania

Należy jednak pamiętać, że dla każdego modelu pojazdu opisany proces może przebiegać w inny sposób. Dlatego przed przystąpieniem do kodowania, sprawdźmy (np. na forum modelu) jak zrobić to prawidłowo.

Programowanie kluczyka za pomocą komputera i OBD

Do wykonania tej czynności będziemy potrzebować specjalistycznego urządzenia oraz wszystkich kluczyków, jakie były dostępne do auta. Następnie przeprowadzamy kolejne czynności:

  • rozbieramy kluczyk i oddzielamy grot od płytki z nadajnikiem)
  • za pomocą gniazda OBD podłączamy urządzenie diagnostyczne
  • grot kluczyka umieszczamy w stacyjce i przekręcamy tak, aby ustawić w pozycji włączonego zapłonu
  • rozpoczynamy kodowanie i adaptację (na ekranie urządzenia pojawią się kolejne etapy procesu)
  • wciskamy klawisz odblokowujący na każdym pilocie, a na ekranie urządzenia zatwierdzamy odpowiedni komunikat

Czynność należy przeprowadzić bardzo ostrożnie, a najlepiej powierzyć ją doświadczonemu specjaliście.

Ile kosztuje kodowanie kluczyka?

Ceny są zróżnicowane i zależą od marki i modelu samochodu. W przypadku prostych kluczyków z immobilizerem i grotem, na naprawę trzeba będzie przeznaczyć w okolicach 200 zł. Bardziej zaawansowane rozwiązania charakteryzują się wyższymi kosztami serwisowania. Może to być nawet kwota wyższa niż 1500 zł.

Ile trwa programowanie kluczy samochodowych?

Czas kodowania zależy od stopnia skomplikowania tego procesu dla danego modelu. Czasami wymagany jest nawet demontaż zestawu wskaźników. Kolejną kwestią jest to, ile kluczyków chcemy zakodować. Ten proces może zająć od około 20 minut do nawet ponad godziny.

Programowanie we wnętrzu samochodu

Jak sama nazwa wskazuje, niezbędne jest dysponowanie samochodem. Następnie należy podłączyć do auta urządzenie służące do kodowania i rozpocząć proces.

Kodowanie z klucza poza pojazdem

Zdecydowanie prostsza czynność niż w przypadku tzw. kodowania we wnętrzu pojazdu. Najczęściej wystarczy zostawić specjaliście wszystkie kluczyki od auta i poczekać kilkadziesiąt minut.

Kodowanie jednego nowego kluczyka

W niektórych przypadkach może się również okazać, że będziemy potrzebować dostępu do specjalnego kodu PIN przypisanego dla danego auta, który jest dostępny tylko w ASO, za odpowiednią opłatą. Może ona wynieść nawet kilkaset złotych. Bez tego jednak kodowanie nie będzie możliwe.

Podsumowanie

Kodowanie najprawdopodobniej okaże się niezbędne, jeśli wystąpi awaria immobilizera lub jeśli zgubimy kluczyk. Cena za usługę będzie tym większa, z im bardziej skomplikowanym rozwiązaniem mamy do czynienia. Po wymianie baterii najczęściej nie powinniśmy się obawiać konieczności kodowania. W tym przypadku z reguły wystarczy tzw. przyuczenie. Czynność prosta, a co najważniejsze bezpłatna i możemy wykonać ją w pełni samodzielnie.